ימ"ר ירושלים מציינת 20 שנים להקמתה



השבוע חגגו אנשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים 20 שנות פעילות - מהקמתה בשנת 1991 ועד היום. במקביל להקמת המחוז עצמו, ובמשך שני העשורים האחרונים, חתומה היחידה על אינספור הצלחות והישגים בזירה הפלילית והבטחונית

תמונות באדיבות משטרת ישראל
לפני הקמתה באופן רשמי, פעלה היחידה במתכונת שונה. מפקדה הראשון של היחידה היה איציק כהן, אשר סימן אבני דרך וגיבש את דפוסי העבודה במתכונת של יחידה מרחבית. בתקופה זו טופלה פרשיית ייבוא של 12 ק"ג קוקאין דרך גבול לבנון וטופלה פרשיה סבוכה ורגישה של "מחתרת ליפתא" בהנהגתו של שמעון ברדה. בתקופת מלחמת המפרץ (1991) אבטחה היחידה את השגרירות בירושלים ואף פיתחה מערך תצפיות שקיים עד היום לאיתור נפילות טילים. 

בסוף שנת 1992 מונה יצחק בשן לפקד על היחידה הגיע מהמחוז הצפוני, איש שב"כ בעברו, והנחיל דפוסי עבודה חדשים. בתקופה זו טיפלה היחידה באירועי הפרות סדר רבים במגזר החרדי על רקע פתיחת כביש מספר 1. גורמי המודיעין בימ"ר הדריכו ובנו את מערך המודיעין של היחידה למקומות קדושים, שהוקמה בשנת 1993, וקבעו את החלוקה בין שב"כ למשטרה בכלל הפעילות המבצעית.

בשנת 1995 מונה אורי בר לב לפקד על היחידה. בתקופה זו הוכתה ירושלים בפיגועי התאבדות רבים, והיחידה טיפלה באירועים מבחינה חקירתית ומבצעית בשיתוף שב"כ. בשנת 1996 מונה עלי זמיר לפיקוד על היחידה, ובתקופה זו טיפל הימ"ר בשוד שבוצע על ידי כנופיית איציק בר מוחא, לימים ארגון פשיעה. כמו כן, טיפלה היחידה מבצעית וחקירתית בארגון "זו ארצנו" ופיגועי התאבדות רבים. 

בשנת 2001 מונה יורם הלוי למפקד הימ"ר. תחת פיקודו מפלג סמים הוציא לפועל מבצעים רבים שהובילו למעצרם של יעדים בכירים בתחום. בוצע רה ארגון ביחידה למיקוד הפעילות בלחימה בארגוני פשיעה, והוקמה יחידה כלכלית. פוענחו שני מקרי רצח - הודיה קדם ונור אבוטיר, טופלה פרשיית הבנק למסחר, בוצעה פשיטה ראשונה מסוגה ברמאללה על מפעלים לייצור דיסקים מזויפים, סוכלה פגיעה באיציק בר מוחא ונעצר דוד אטיאס.

בשנת 2006 מונה אבי רואיף למפקד היחידה, שזכתה תחת פיקודו בפרס המפכ"ל למצוינות. כמו כן, בפעילות נחושה מנעה היחידה מנעה היחידה ניסיונות חיסול באמצעות מטענים בין ארגוני פשיעה, פוענח שוד השעונים הגדול במוזיאון האיסלם. בשנת 2009 מונה שמשון נחום לפקד על היחידה. עברו של שמשון והיכרותו עם המגזר הערבי, הביאו את הימ"ר להצלחות רבות במגזר ולהשגת שקט יחסי באירועי ספטמבר.

בתקופה זו טיפל הימ"ר באירוע חטיפה של אשת אוליגרך תמורת כופר - אירוע שטופל סביב השעון ויצר הד תקשורתי נרחב.כמו כן, נעצרה כנופיית גנבי רכוש שביצעה התפרצויות וגניבות במיליוני שקלים בכל רחבי הארץ. פוענחו מקרי הרצח במטע ובבית ג'מאל, ונעצרה חוליית צוריף שהיתה אחראית ל-20 אירועי פשיעה חמורה באיזור בית שמש, החל מ-1998 ופוצח ארגון הפשיעה הירושלמי. כמו כן, היחידה זכתה בפרס המפכ"ל למצוינות לשנת 2010.

האוכלוסייה בירושלים היא אחת המורכבות ביותר על פני כדור הארץ, ועל היחידה המרכזית למלא את המשימות בהתאם למרקם העדין בעיר. אנשי היחידה סיפקו במהלך עשרים השנים האחרונות הגדרה חדשה למילה מחויבות.
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה