מאבק התושבים בבית שמש עולה שלב



תושבי בית שמש הגישו בקשת רשות ערר על אישור תכנית
השכונה החרדית "רמת בית שמש ג-2". נציגי התושבים: "פתרונות מרוכזים למצוקת הדיור החרדית דווקא בבית שמש יפגעו באופן בלתי הפיך בעיר"

 תושבי בית שמש והסביבה הגישו אתמול (שני), בקשת רשות ערר למועצה הארצית לתכנון ובניה על החלטת הוועדה המחוזית בירושלים לאשר את תכנית "רמת בית שמש ג-2". התכנית אושרה בוועדה המחוזית באוגוסט השנה, ותאפשר בניית 1,800 יחידות דיור לציבור החרדי באזור שמוגדר בתכנית עצמה כ"גבעה ייחודית מבחינה טופוגרפית ונופית... עם ממצאים ארכיאולוגיים בעלי ערך אותם יש לשמר".

על פי בקשת רשות הערר, הוועדה המחוזית התעלמה מן הטיעונים ב-7,400 התנגדויות שהוגשו לתכנית. נוסף על ההתעלמות מהרגישות הסביבתית של האזור, בין היתר, הוועדה הודתה, כי השכונה מיועדת לציבור החרדי בלבד, התעלמה מכך שהשכונה תוסיף עוד כ-14,000 תושבים לבית שמש, בעוד שתשתיות התחבורה בעיר ובכביש 38 הסמוך לוקות בחסר וחלק מן הכביש אף מוגדר כ"כביש אדום", ואף דחתה כלאחר יד הצעות חלופיות לתכנון השכונה, שהיו מביאות לפגיעה פחותה בערכי סביבה, ארכיאולוגיה ונוף.

לדברי צבי ווליצקי, חבר מועצת העיר לשעבר וראש סיעת חן, "אף אחד אינו מתכחש לחומרת מצוקת הדיור בציבור החרדי. אולם המאמץ המרוכז לפתור חלק נכבד ממצוקה זו דווקא בבית שמש יפגע באופן בלתי הפיך בעיר ובציבור התושבים בה. כבר היום מערכות השירותים הציבוריים בה קורסים: בתי ספר פועלים שנים מתוך קרוואנים על חשבון שטחי ציבור, שיכלו לשמש כפארקים, אין כמעט שטחי ציבור לצורך פנאי וספורט. התכנית, שתוסיף יחד עם תכניות דומות שנמצאות בהליכי אישור עוד 40,000 איש לעיר, מתעלמת מכך שכבר היום העיר לא מסוגלת לספק את צרכי התושבים בה."

דב ליפמן, נציג התארגנות התושבים "אור חדש", המגדיר עצמו כחרדי, מסר, כי "השכונות החדשות מושכות אליהן אוכלוסיה חרדית קיצונית, וכבר כיום תושבים חילונים, לאומיים-דתיים, ואפילו תושבים שאינם "חרדים מספיק" לדעת אותה קבוצה חרדית קיצונית, סובלים מאלימות ומהתנכלויות. ברור שלנוכח אורח החיים השונה, אין אפשרות להקים שכונות מעורבות, אולם לא יעלה על הדעת, שאיכות החיים של התושבים הוותיקים תיפגע פעמיים - פעם אחת כתוצאה מהחלטות שרירותיות של מוסדות התכנון שנכנעים כנראה ללחץ פוליטי מלמעלה, ופעם שנייה בגלל היעדר פתרונות דיור לתושבים שאינם חרדים."

עו"ד רפי אטינגר, אשר הגיש את בקשת רשות הערר בשם התושבים, אמר, כי "אנו נערכים לכל האפשרויות, כולל פניה לבית-המשפט בעתירה מנהלית."

אודות תכנית רמת בית שמש ג-2

התכנית כוללת 1,800 יחידות דיור, אשר על פי מאפייניהן הן במסמכי התכנית עצמה והן בפרוגרמה המלווה אותה, מתאימה אך ורק לאוכלוסיה חרדית. בין היתר, בתכנית אין כלל בתי ספר מעורבים לבנים ולבנות ומוגדרת בה כמות חריגה של בתי כנסת, המאפיינת את הפיצול בין הקהילות והזרמים החרדיים. התכנית אף מותאמת לגודל משפחה חרדית ממוצעת.

בנוסף הן מסמכי התכנית והן תכנית חלופית שהוגשה על ידי רשות הטבע והגנים, מגדירים את שטח התכנית כאזור "רווי בערכי טבע, נוף ומורשת היסטורית וארכיאולוגית. ההצעה החלופית של רשות הטבע והגנים, שנדחתה על ידי הוועדה המחזית, אף קובעת, כי "רצף שטחים פתוחים ובלתי מבונים ישמר את השטח ויוכל לשמש לתושבי העיר כפארק רצוף ואיכותי."


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה