המסע לפולין הפך למשא כלכלי



המסע לפולין, הפך לאחרונה, למעמסה כלכלית על ההורים. העלויות הגבוהות אינן מאפשרות לכל תלמיד לצאת לחוויה, שהיא אבן דרך בחינוך הישראלי. בהנהלת התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, החליטו לקיים את המסע בעקבות השואה במתכונת אלטרנטיבית

הרעיון המוביל בתיכון הישראלי למדעים ולאומנויות: ללמוד ולחוות מבלי לצאת מגבולות הארץ, ומבלי לוותר על אף אחד מתלמידי השכבה. בתיכון החליטו בשיתוף עם וועד ההורים, כי העלויות הגבוהות של המסע לפולין והנטל הכלכלי הכרוך במסע, הוא דרישה לא הוגנת כלפי ההורים. במקום לטוס לחו"ל, תלמידי התיכון יוצאים למסע בארץ.  
 

התלמידים מנסים לגעת בסוגיות רבות, הקשורות בשואה וכן בתודעת זיכרון השואה במדינת ישראל. בין היתר מתקיימים דיונים ביחס לניצולים, ובהשפעת השואה על הקמת הארץ. המסע המקומי, מאפשר לכלל תלמידי השכבה לקחת חלק במסע חשוב זה, בעלות מינימאלית. יש לכלל התלמידים, הזדמנות להיחשף לעדויות רבות ולעסוק בתכנים נוספים, שאינן קיימים במסע לפולין.  
 
למסע בארץ יתרון נוסף: ישנה אפשרות לשתף את ההורים בחלק מהפעילויות. בערב הראשון של המסע התלמידים מתוכננים לשהות במכון משואה, וההורים יוזמנו להצטרף אליהם לערב בנושא "השתקפות השואה בקולנוע הישראלי". במהלך הערב יצפו המשתתפים בסרט וישמעו הרצאה. לאחר מכן יתקיים דיון בשיתוף ההורים והתלמידים בנושא זיכרון השואה, וההשפעות על הדור השני והשלישי לשואה בארץ.  
 
האתרים בהם מבקרים התלמידים מאפשרים דיונים שונים מאלה המתקיימים במסע לפולין. ביקורים כמו הביקור במכון משואה בתל יצחק מעלה שאלות ודיונים בנושא "משפט אייכמן" ובהשפעתו על החברה הישראלית. בשונה מהמסע לפולין, כאן בארץ יזכו התלמידים בכל יום לפגישה עם ניצול שואה.
 
בדומה למסע לפולין, גם לפני המסע בארץ נערכת הכנה לתלמידים. בין היתר, הגיעו בשבוע שעבר לבית הספר נציגים מ"יד ושם" שערכו סקירה על 1,000 שנות יהדות בפולין. כל זאת על מנת להפגיש את התלמידים עם העולם היהודי שחרב.       
 
לקראת סוף המסע, יבקרו התלמידים גם בבית טרזין שבקיבוץ גבעת חיים איחוד המגולל את סיפורו של גטו טרייזנשטט (צ'כיה), בו השתמשו הנאצים על מנת לערוך מיצג שווא לצלב האדום. התלמידים ישהו יומיים במתחם מוזיאון "לוחמי הגטאות" שבקיבוץ ויסיימו את המסע ביום ביקור במוזיאון "יד ושם" בירושלים. את המסע יחתום טקס מיוחד שיערך  ליד אנדרטת רפפורט.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה