איפה תלכו בלילה?



מהפכה בשעות פעילות עסקים בלילות. עיריית ירושלים מתכוונת להביא לאישור חוק חדש שיגדיר ויסדיר מחדש את שעות הסגירה של מקומות הבילוי בעיר. תגובות נזעמות בקרב הסוחרים בעיר: "זאת תרמית, ראש העיר נכנע שוב לחרדים". בעירייה טוענים: "עיריית ירושלים פועלת לקידום המגזר העסקי בעיר תוך שמירה על איזונים בין הקהילה העסקית לבין קהילת התושבים"

 מוקד עימות ישן-חדש מאיים לפרוץ במלוא עוזו לקראת ההצבעה מחר (חמישי) במועצת העיר על חוק עזר עירוני הקובע כי עסקים ייסגרו בשעה 21:00 ובתי אוכל וקניונים ייסגרו בשעה 23:00. מדובר למעשה ב"מפה" אשר הוכנה על ידי ראש העיריה ניר ברקת בשיתוף עם הגורמים המקצועיים בעיריה, ביניהם האגף לקידום עסקים בראשותו של אבי סלמן -  אשר תסדיר ותגדיר את פעילות ואופי העסקים בעיר על פי אזורים ורחובות ספציפיים, מתוך שאיפה לפתח את פעילות חיי הלילה בירושלים תוך רצון לאזן בין האינטרסים של בעלי העסקים לבין רווחת
התושבים. 
 יסיימו לשתות מוקדם יותר. פאב ירושלמי

בעלי העסקים: "זאת תרמית"

בקרב בעלי העסקים והסוחרים בעיר כאמור, קמה קול צעקה גדולה וקריאה להגיע מחר לישיבת המועצה ולהפגין נגד החוק אשר "יפגע בהם קשות" לדבריהם.

במכתב אשר הופץ בקרב בעלי העסקים בעיר נטען: "לאחר שקראנו בעיון את נוסח החוק החדש והתייעצנו עם עורכי דין מהשורה הראשונה, הגענו למסקנה שאינה משתמעת לשתי פנים כי כל עניין הסימונים (במפה, י.ח.) אינו בר תוקף, וכי בשלב מאוחר יותר תהיה לעיריה , או ליתר דיוק ראש העיר (ההדגשה במקור), האפשרות הבלעדית להתוות את המפה כאוות נפשו, אז ימצאו עצמם בעלי עסקים רבים בעיר אשר אינם ממוקמים באזורים שאינם מסומנים - כבולים ונתונים לחסדיו של ראש העיר. לא ייתכן שמסעדות ובתי קפה ייסגרו בשעה 21:00, ושדבר זה ייעשה על ידי אדם אחד ושיקול דעתו בלבד". 
ייכנע ללחץ החרדים? ראש העיר ניר ברקת בנוסח החוק מצויין כי ראש העיר, בהתייעצות עם "ועדה מקצועית", ינפיקו "היתרי לילה" מיוחדים לעסקים מסוימים, אשר יאפשרו להם להמשיך ולפעול גם מעבר לשעות המוגדרות. בתגובה לכך טוענים הסוחרים כי הדבר יהיה בבחינת "משחק מכור מראש" לרעת בעלי העסקים, שכן יוכל ראש העיר לשלול היתר זה "בצורה שרירותית כל אימת שמתחשק לו" לטענתם, וכי הוא וה"ועדה המקצועית" יהיו נתונים ללחצים פוליטיים מצד החרדים, מה שיצביע לטענתם על תוצאות ידועות מראש: "יוצא אם כך, כי ראש עיר כזה או אחר יחליט על פי רצונו ושיקול דעתו הרוחנית, לסמן אזורים במפה בצבע לבן (משמעו עסק לא מוגדר - ייסגר לקראת השעה 9-11 בלילה, י.ח.), כגון אזור מחנה יהודה ואגריפס, רחובות הנביאים, עזה, עמק רפאים, צומת פת, קריית יובל וכדומה - אזי שום חוק לא ימנע ממנו לעשות זאת, וכך שלב אחר שלב תיסגר כל ירושלים, והכניסה אליה תהיה לחרדים בלבד".


בעירייה טוענים: "החוק בא להיטיב עם הסוחרים"

בעירייה מגיבים לטענות ומציינים כי חוק העזר העירוני לפתיחת עסקים וסגירתם קיים משנת 1955, ומטרתו היא  להסדיר את שעות הפעילות העסקית בעיר. בעירייה מציגים תל אביב כדוגמה, בה החוק והמפה מיושמים מזה מספר שנים "ולא מתוך לחץ חרדי אלא מתוך כוונה להסדיר את הפעילות הלילית בעיר ולצמצם חיכוך עם תושבים באזורי מגורים", טוען אבי סלמן, ראש האגף לקידום עסקים ומי שנמנה על מובילי הפרוייקט הנוכחי, תחת ראש העיר ברקת. "החוק במתכונתו הנוכחית אינו רלוונטי למציאות של היום הן מבחינת הגדרת סוגי העסקים והן מבחינת שעות הפתיחה והסגירה שהחוק קובע. כמו כן, החוק אינו מתיר לעסקים כלל לפעול בשעות הלילה המאוחרות".

 "החוק בא להיטיב עם הסוחרים". אבי סלמן
בהודעת העירייה נמסר:

תיקון חוק העזר "פתיחת עסקים וסגירתם" מטיב אלפי מונים עם בעלי העסקים בעיר ועם הבליינים. להלן מספר דוגמאות לכך:
 
1. החוק הקיים לא מתיר פעילות בשעות לילה מאוחרות או כל הלילה- החוק החדש כן.
 
2. החוק הקיים מגדיר סגירה של עסקים כגון בתי אוכל בין השעות 13:30-16:00 ובין 05:00-20:00 ואילו החוק החדש לא מגביל סגירה בצהריים וקובע סגירה רק בשעה 23:00 (בהנחה שאין היתר לילה).
 
3. כל עסק בעיר ,גם אם לא מוגדר באזור פעילות לילה או לא מוגדר סוג עסק אשר יכול לפעול בלילה, יכול להגיש בקשה להיתר לילה מיוחד. הוועדה בוחנת אם לא יווצר מטרד סביבתי של רעש, איכות סביבה וכ'ו, ובהינתן כך, יוכל לפעול בלילה. 
 
 עיריית ירושלים פועלת לקידום המגזר העסקי בעיר וזאת תוך שמירה על איזונים בין הקהילה העסקית לבין קהילת התושבים.לאחר אישור החוק יתקיים פיילוט בן מספר חודשים אשר לאחריו ייבחנו השפעות החוק והשלכותיו על כלל המגזרים בעיר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה