ועדת טרכטנברג החלה את שמיעת עדויות הציבור



יותר מ- 1000 עדויות הגיעו אל הועדה שהוקמה לבחינה והצעה של פתרונות למצוקת יוקר המחיה, שהחלה הבוקר את ישיבותיה. דב לאוטמן, יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר, אמר בדיון: "אין יותר מעמד ביניים בישראל. אנשים לא סוגרים את החודש"

ועדת טרכטנברג (בראשות הפרופסור מנואל טרכטנברג), היא ועדה שהוקמה על ידי ראש הממשלה מוקדם יותר החודש, בעקבות גל המחאות הציבוריות בארץ על יוקר המחיה במדינה. הועדה כוללת כ-14 חברים, ביניהם אנשים מהמגזר הציבורי, הפרטי, וכן אנשים מרקעים שונים, המבקשים לייצג את כלל האוכלוסייה.
לאחר שבשבוע שעבר, פרסמה הועדה "קריאה לציבור" להגיע ולהגיש הצעות ורעיונות בכל הנוגע לפעילות הועדה ומאמציה לפתרון הבעיה, הגיעו למעלה מ1,100 פניות של אנשים וגופים המבקשים להגיע ולהופיע בפני הועדה ולהעביר לרשותה מידע בנושא. על פי נתוני הוועדה, 29% מהפניות שהתקבלו עד כה עסקו בסוגיית הדיור, 22% מהפניות עסקו בסוגיית השירותים החברתיים, 19% מהפניות התייחסו "לשיטה ולמדיניות הכלכלית-חברתית ולכתיבה כללית על נושאיה השונים של הוועדה", 17% מהפניות עסקו במיסוי ו-13% מהפניות נגעו לסוגיית התחרותיות והמחירים. 85% מהפניות הגיעו מאזרחים, 7% מהפניות הגיעו מאנשי מקצוע שכתבו מתחומם ו-7% נוספים הגיעו מארגונים. שאר הפניות הגיעו מנבחרי ציבור.

 "אין יותר מעמד ביניים בישראל" דב לאוטמן (משמאל) עם פרופ' טרכטנברג
במהלך הדיון טען דב לאוטמן, יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר, כי "אין יותר מעמד ביניים בישראל. יש מעמד עליון ומתחתיו אנשים שמתקשים לסגור את החודש. אחריהם יש חמישה עשירונים שעדיין לא הגיעו להפגנות אבל אי אפשר להתעלם מהם. יש דרך אחת לסגור פערים בחברה והיא להשקיע במערכת החינוך".
אחריו נשא דברים הרב שי פירון (מנכ"ל עמותת "הכל חינוך"), שהוסיף כי לא מדובר רק ברמת החינוך, אלא גם בניצול לא נכון של המשאבים: " ההשקעה הכספית עבור כל תלמיד נמוכה לעומת מקומות אחרים.  ברהט ובחצור רואים מורים נפלאים אבל מבנים של עולם שלישי ויכולת חינוכית נמוכה ביותר".
שולמית מקס, מתווכת במקצועה, העלתה הצעות משלה לפתרון מצוקת הדיור, וגם מתחה ביקורת על טענות הממשלה בנוגע ל"חוסר המיקוד" בטענות שעלו מן המחאה.  "יש מספיק שרים שיודעים מה צריך לעשות ולכן הם נבחרו. או שהם קשיי הבנה או שהם מנותקים מרחשי הציבור", אמרה מקס.
 
ראש הועדה, פרופ' טרכטנברג, התייחס לדרישות אשר עלו בציבור, הקוראות לפרוץ את מסגרת התקציב הקיים, בערוץ ה-יוטיוב המיוחד שהוקם כחלק משיתוף הציבור בעבודת הועדה. לפי פרופ' טרכטנברג, "הכי קל לפתוח קצת את הברז ולהגיד 'ניתן היום קצת יותר לזה'. זה לא עובד ככה. צריך שינוי אמיתי. הוא יבוא רק אם נציב גבולות שיכריחו את המערכת הפוליטית ואת כולנו לומר כן לא' ולא לב'". 
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה