הכנסת בדיון פגרה מיוחד בעקבות גל המחאה הציבורית



לאחר שנאספו יותר - 25 חתימות של חברי כנסת, קיימה היום הכנסת דיון פגרה מיוחד העוסק בגל המחאות הציבוריות. בתוך כך, כמה עשרות מפגינים מחוץ לכנסת מחו והתעמתו עם השוטרים.

הכנסת קיימה היום דיון מיוחד, לאחר שנאספו והוגשו ליושב ראש הכנסת יותר מ-25 חתימות של חברי כנסת, אשר דרשו לקיים את הדיון חרף הפגרה שבה נמצאת הכנסת, כדי לדון בגל המחאות בציבור.
 
במקביל לדיון באודיטוריום הכנסת (באולם המליאה מתקיים שיפוץ נרחב), התקיימה מחוץ למשכן הפגנה של כמה עשרות מפגינים וארגונים חברתיים, הקוראים לחברי הכנסת "להתעורר ולהתערב מיידית במחאה הציבורית", וחלקם אף התעמתו עם אנשי המשטרה ומשמר הכנסת. 

אולי שלא במפתיע, למעט חברי סיעת קדימה ומספר חברי הסיעות הערביות, בדיון נכחו מספר מועט ביותר של חברי כנסת.
האופוזיציה הגישה מספר הצעות לסדר היום בנושאים:
"יוקר המחייה – ממשלת נתניהו נלחמת במעמד הביניים ובשכבות החלשות", "ממשלת נתניהו מתעלמת ממצוקת הרופאים והמתמחים","ממשלת המיסים של נתניהו מנותקת מהעם ומזלזלת במחאתו הציבורית" והצעה נוספת בנושא: "כשלון ממשלת נתניהו במתן מענה למצוקת הדיור".
 
חברי האופוזיציה ניצלו, כצפוי, את הדיון המיוחד לשם השמעת דברי ביקורת כלפי הממשלה והעומד בראשה, ואף הביעו תרעומת כלפי עצם יציאתה של הכנסת לפגרה, בתקופה בה הציבור מביע ביקורת גדולה כלפי הממשלה בפרט וחברי הכנסת בכללם.
יושבת ראש הקואליציה ציפי ליבני, תקפה את הקמת הועדה שהקימה הממשלה על מנת לתת מענה לדרישות בציבור, והאשימה אותה ב"סחיבת רגליים" עד חידוש התהליך המדיני בספטמבר, בתקווה כי יסיר מסדר היום את המחאה הציבורית. השר בני בגין (ליכוד), השר המשיב להצעות הסדר מטעם הממשלה,
אמר בתגובה להאשמות חברי האופוזיציה (ובעיקר מסיעת קדימה) לאחריותה של הממשלה הנוכחית במצב, כי "הנתונים מצביעים על תופעות של שנים רבות, הן במצב הדיור, הן ברמת ההוצאה הממוצעת של משפחה - הרבה מעבר ליכולותיה הכלכליות, כל אלה אינן תופעות שצצו בן רגע - מה אתם עשיתם בנידון כשאתם הייתם בממשלה? אין לכם עניין אמיתי בועדה כזאת או אחרת, אתם מעוניינים רק בלהפיל את הממשלה ולהיות בשלטון".
עוד אמר השר בגין, כי "הממשלה עושה ותמשיך לעשות פעולות בנידון. ההתקדמות במשא ומתן עם הרופאים, והקמת הועדה לבחינת שינוי סדי העדיפויות והשירותים החברתיים, הגברת התחרותיות במשק, צעדי יישום לתוכנית הדיור ובדיקת הריכוזיות במשך, הכל במסגרת האחריות של הממשלה ליציבות הכלכלית במשק בתקופה סוערת של חוסר יציבות בכלכלה העולמית - זה צדק חברתי".

 
"הערבים אוהבים סושי?"
 
 
"גם ערבים אוכלים סושי?" ח"כ אחמד טיבי
במהלך הדיון נרשמו גם כמה רגעים משעשעים. ח"כ מאיר שטרית (קדימה), "השוויץ" ב"אייפד" חדש ומשוכלל, ואף עלה על במת האודיטוריום על מנת לצלם את חברי סיעתו אשר הניפו ידיים וחייכו אל הצלם. לאחר מכן, העבירו חברי הכנסת את ה"צעצוע" מיד ליד. 
ח"כ טיבי (תע"ל), הביע תרעומת כלפי האמירה כי "המפגינים הם אוכלי סושי ומעשני נרגילות", ואף טען כי האמירה גזענית, שכן אומר המשפט כיוון לטענתו "להשוות את המוחים לערבים". "לא ידעתי שלעשן נרגילה זאת מילת גנאי", אמר טיבי. בתגובה לדברי טיבי, ממושבי הקואליציה היה מי שהשיב: "ערבים גם אוכלים סושי?"
 
בסיום הדיון אישרו הח"כים ברוב קולות את העברתן של 3 הצעות לסדר- היום שהועלו לדיון נוסף במליאת הכנסת. בנוסף, אושרה ברוב קולות בקשת הח"כים המציעים גאלב מג'אדלה (העבודה) ואחמד וטיבי (רע"מ-תע"ל), כי הצעתם בנושא ”ממשלת נתניהו מתעלמת ממצוקת הרופאים והמתמחים”, תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה