הרב יוסף בדרשה השבועית: "העולה להר הבית - מתחייב בכרת"



בעקבות העליה להר הבית של יהודים במהלך ט' באב, ואולי גם על רקע פגישתו עם שר הביטחון בשבוע שעבר, הבהיר מר"ן עובדיה יוסף בדרשתו המשודרת שנשא אמש: "העלייה להר הבית אסורה"

על רקע הפרסומים לאחרונה בה קוראים רבנים לעלות אל הר הבית (ראה תמונה בהמשך), ביניהם שורבבה גם "הסכמתו" כביכול, ניצל אמש (מוצאי שבת) מר"ן עובדיה יוסף את הדרשה השבועית אותה הוא נושא בשידור חי מידי מוצ"ש, כדי להבהיר חד משמעית את עמדתו בעניין - העלייה להר הבית אסורה בתכלית, ואף מוסיף ומזהיר מפני השלכות המעשה.
 

במהלך הדרשה, יצא הרב יוסף כנגד העולים אל הר הבית והבהיר: "אסור להכנס לתוך הר הבית. כולנו היום טמאי מתים", ולאחר מכן ציטט: "ואיש אשר יטמא ולא יתחטא, ונכרתה הנפש ההיא מתוך הקהל, כי את מקדש ה' טימא", והדגיש: "לפי דברי הרמב"ם מי שנכנס להר הבית - חייב כרת".
 
סיבה אפשרית נוספת להבהרתו של הרב יוסף בעניין העליה אל הר הבית, יכולה להיות על רקע פגישתו החשאית עם שר הביטחון אהוד ברק לאחרונה, בה ייתכן וקיבל סקירה ביטחונית  בה נמסר לו כי העלייה אל הר הבית עלולה להגביר את המתיחות עם הפלסטינים ואף לשמש עילה למהומות מצידם לקראת חודש ספטמבר, ולכן בחר הרב לציין מפורשות את האיסור ההלכתי בעניין.
 
בדברי חז"ל נזכרת האפשרות לפיה כרת הוא עונש של קיצור החיים – מיתת האדם בטרם העת שיועדה לו. על סמך העובדה שכמעט בכלל המקומות נזכר שההיכרתות נעשית מ"(עדת) ישראל" וכדומה, יש בקרב חוקרי המקרא כאלו המפרשים שמדובר בעונש נידוי מהעם/הקהילה. לפי פירוש זה מדובר בעונש בידי אדם; וזה שונה מכל הפירושים האחרים שמדברים על עונש בידי שמים.
 
המחלוקת בעניין בשאלה "האם מותר ליהודים לעלות אל הר הבית" קיימת מזה זמן רב, ועולה לסדר היום הציבורי מחדש בכל פעם שמתארגנת קבוצה של יהודים שומרי תורה ומצוות לעלות אל הר הבית, כפי שקרה ב-ט' באב בשבוע שעבר, כאשר כמה עשרות ילדי קייטנה דתית משבי שומרון, עלו להר הבית בליווי מספר תלמידי ישיבה ורבנים, שחלקם אף קרעו קריעה במקום על רקע שליטת זרים בהר הבית.
קריאת הרבנים לעלות אל הר הבית

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה