עיריית ירושלים גאה להציג: החיים בזבל



סקר שערך אתר "ירושלים נט" בקרב אלפים מתושבי ירושלים , הוכיח את מה שכל ירושלמי או תייר כבר יודעים ומכירים – העיר מזוהמת. בעירייה תולים את האשם בחוסר כוח אדם מספק ובהמתנה לרפורמה שמתעכבת. אך את התושבים כל זה לא מעניין. תושב: "בושה שעיר הקודש נראית כמו שהיא נראית"

"אני מופתע שיש אנשים שבכלל חושבים שהעיר הזאת נקייה".. הדובר הוא לא אחר מאשר יוסי דייטש, מי שהחזיק את תיק התברואה בעיריית ירושלים עד לפני כחודש. התיק אגב עבר לידיו של יצחק פינדרוס, סגן ראש העירייה. דבריו של דייטש, שכנותו אינה מאפיינת אנשי ציבור, נאמרו בתגובה לתוצאות סקר בנושא הניקיון בעיר (ראה תמונה) שנעשה באתר "ירושלים נט", הסקר בדק את דעתם של  תושבי העיר לגבי רמת הניקיון בעיר.
כפי שניתן לראות, קרוב ל60% מהמשיבים חושבים כי העיר פשוט מלוכלכת, בעוד שרק 5% חושבים כי מצב הניקיון בעיר משביע רצון.
 

ראש העיר ניר ברקת, הצהיר בתקופת הבחירות בכל הזדמנות כי אם  ייבחר, הוא יישם אסטרטגיה מסודרת לטיפול במצב התברואתי המוזנח של העיר, שתכלול רפורמה מקיפה במערך הניקיון ועובדי התברואה, על מנת להביא לשינוי קבוע במצב ולא בבחינת "ניקיון חד פעמי", שזמן קצר לאחריו ישובו המראות המוכרים של ערימות זבל בשכונות.  לביצוע התוכנית העריך בזמנו ברקת כי תידרש "כשנה". מאז כניסתו ללשכת ראש העיר עברו כמעט שלוש שנים, והשינוי? עדיין לא ניכר.
יעבור גם בשכונה שלך? ראש העיר ברקת ברכב ניקיון (ארכיון)
קיימת תמימות דעים כי מצב התברואה הקשה בעיר אינו באשמתו של ראש העיר הנוכחי, אלא מדובר במחדל מתמשך של שנים, אולם יש מי  שדואג להזכיר כי בשבתו של ברקת באופוזיציה,הוא האשים לעיתים קרובות את ראש העיר הקודם, אורי לופוליאנסקי, בהזנחת העיר ואף הקים "צוותי מתנדבים" שעברו בין השכונות ולמעשה ביצעו בהתנדבות את עבודתה של העירייה. מאז כאמור, ברקת הפך לראש העיר, ו"מתנדבי הניקיון" נעלמו כלא היו.
 
"תמונת מצב עגומה"

קצרה היריעה מלפרט את מפגעי התברואה בעיר. ברחובות רבים, ובמיוחד בשכונות החרדיות ובמזרח העיר, הזבל מתגלגל ברחובות בלי שתיראה מכולת אשפה בסביבה, ואם כבר קיימת אחת כזאת, הרי שהיא עלתה מזמן על גדותיה בעודה ממתינה לפינויה.רכבי הניקיון אינם מגיעים כלל לשכונות רבות בעיר, וגם פחי אשפה קטנים נעדרים כליל מהרחובות, אף בקרבת גנים ציבוריים ומרכזי תרבות וקהילה. בניסיון להתמודד עם הבעיות התברואתיות הקשות, התושבים עצמם מתגייסים לא פעם לטפל במפגעים בעצמם ולממן פתרונות עצמאיים מכיסם הפרטי.
המצב הוא חמור במיוחד לאור העובדה הידועה לכלל הגורמים בעירייה כי קיים מחסור בכוח אדם וכי אין מספיק עובדי ניקיון בשכונות ירושלים למרות הצורך הברור בכך, מה שזכה להתרעה גם על ידי מנכ"ל העירייה בעצמו. לפי נתונים שהציגה האופוזיציה בתחילת השנה, רשומים כמה עשרות עובדי ניקיון אשר אינם עובדים בשל "אי כושר עבודה", אולם אחרים לא באו במקומם.. כמו כן, גם לא קיבלו מחליפים לעובדים שיצאו לפנסיה לאחרונה.
בעירייה תולים את הסחבת ביישום רפורמת הניקיון, שבמסגרתה חולקה העיר לשבע מנהלות רבעים שאמורות היו להביא לשיפור מיידי במצב התברואתי בעיר. מתקיים משא ומתן מול משרד האוצר אשר אמור לקדם את הפיתרון במצוקת כוח האדם ולתקצב את עלויות הפרויקטים המתוכננים, משא ומתן אשר אינו נושא פרי לעת עתה, ולכן אותה "שנה" שראש העיר ברקת העריך שתידרש לשיפור המצב, הפכה עתה לשלוש שנים, ומי יודע כמה זמן עוד יידרש.
 
"הניקיון לא נמצא בראש סדר העדיפויות בעירייה"

בחזרה ליוסי דייטש, מי שהיה מחזיק תיק התברואה  בעירייה עד לפני חודש. "אני אישית מאוכזב מאוד מרמת הניקיון, אין ספק שירושלים ראויה ליותר", אומר דייטש בפתח דבריו. בראיון לעיתונות בעבר, דייטש אף היה בוטה יותר, כאשר אמר כי "ירושלים מלוכלכת כמו עזה". דייטש מדבר בכנות על המצב ואומר: "אנחנו לא מתעלמים מהמצב בעיר, וגם לא מכחישים את העובדה כי יש שכונות נקיות יותר לעומת שכונות שהן פשוט מלוכלכות ונשארות מלוכלכות.. הניקיון פשוט לא נמצא בראש סדר העדיפויות העירייה". בדומה לתגובת העירייה (שתובא במלואה בהמשך), דייטש תולה את האשם בראש ובראשונה במשרד האוצר, אשר מעכב את ביצוע הרפורמה: "עובדי הניקיון נותנים את המקסימום וחלקם כבר שחוקים. לא מעט עובדים עברו את גיל 50, ובל נשכח כי מדובר בעבודה פיזית לא פשוטה יום יומית. ראש העיר פשוט מחכה למשרד האוצר.. אין לי ספק שמהלך ההפרטה המתוכנן ישנה את המצב הקיים ויאפשר קליטה של עובדים חדשים ורעננים. כמו כן, רמת הניקיון בשכונות גם נגזרת מהצפיפות וממספר הילדים בשכונה, לכן בשכונות החרדיות ובמזרח העיר מחזות של ערימות אשפה יהיו שכיחים יותר לעומת שכונות אחרות".
עוד לא מצא את ההזדמנות לדבר עם ברקת בנושא. מחזיק תיק התברואה, יצחק פינדרוס
את יוסי דייטש החליף יצחק פינדרוס, אשר מכהן בתפקיד יותר מחודש. גם פינדרוס (בתמונה), שלא במפתיע, מסכים כי "מצב הניקיון בעיר חייב שיפור" וכי "מדובר בעניין של סדר עדיפויות לקוי בהתנהלות העירייה" ותולה את האשם בסחבת מול משרד האוצר. מה שבכל זאת קצת מפתיע, הוא כי פינדרוס מודה כי מאז כניסתו לתפקיד, הוא לא ניהל עדיין ולו שיחה אחת בנושא עם ראש העיר ברקת.
 
"כל הכסף הולך לתרבות ומופעים"
 
איש האופוזיציה מאיר תורג'מן, מלווה את נושא הניקיון בעיר כבר שנים רבות, ולדבריו המצב מעולם לא היה כה חמור כמו עכשיו. "הטענות של העירייה בדבר הסחבת מול משרד האוצר הן שטויות במיץ", אומר תורג'מן ומוסיף: "כבר שנים ידוע לכל הגורמים בעירייה כי חסרים תקנים, איפה כל ההצהרות של ראש העיר ברקת מתקופת הבחירות? אני יודע בוודאות כי ישנה הנחיה לנקות אך ורק צירי תנועה מרכזיים בעיר, ולא להיכנס אל תוך השכונות".
בהתייחסותו לסדרי העדיפויות הנהוגים בעירייה, אומר תורג'מן כי "ראש העיר רוצה להאדיר את שמו דרך הסטודנטים והצעירים שמהם הוא חושב תבוא לו הישועה. עיריית ירושלים מפנה את כל תקציבה לאירועי התרבות והמופעים בעיר, כאשר התושבים כבר מבינים כי כל זאת מגיע על חשבון הכבישים שאין להם, החינוך הלוקה בחסר, העזרה לשכבות החלשות שנעדרת יותר מבעבר וכמובן – הניקיון" דברי תורג'מן.
 
מדוברות העירייה נמסר בתגובה לתוצאות הסקר של "ירושלים נט":
"עיריית ירושלים משקיעה מאמצים ואמצעים רבים בניקיון רחובות הבירה ובשיפור פני העיר. העירייה פועלת לעריכת מספר רפורמות בתחום הניקיון, ביניהן רפורמת המעבר לשבעה רובעי תפעול ורפורמות משלימות נוספות. כפי שצוין פעמים רבות, שינוי מקיף באיכות ניקיון העיר אינו קורה ביום אחד אלא בתהליך. כמו כן, על הפרק נבחנת הפרטת שירותי הטאטוא בעיר מול ממשלת ישראל, דבר אשר יביא לשיפור ניכר בניקיון העיר". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה