הנהג הירושלמי במקום הראשון בהירדמות על ההגה



בסקר של עמותת "אור ירוק", נמצא ש- 15% מכלל הנהגים בארץ דיווחו כי "ניקרו" על ההגה במהלך השנה האחרונה. עוד עולה כי נהגי מחוז ירושלים הם הנהגים "העייפים" ביותר

כ-20% מהנהגים הגרים באזור ירושלים נרדמו על ההגה פעם אחת ויותר בשנה האחרונה (יותר מכל אזור אחר בארץ), כך עולה מסקר של עמותת אור ירוק - העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל.
 
על פי נתוני הסקר, 15% מכלל הנהגים דיווחו כי ''ניקרו'' על ההגה במהלך השנה האחרונה, עלייה מובהקת לעומת הסקר הקודם, שנערך במרס 2010, בו דיווחו כך 9% בלבד.

 נהגי מחוז הדרום נמצאים במקום השני לאחר נהגי מחוז ירושלים, ונוהגים גם הם תחת השפעת עייפות – 18.5% מהם דיווחו כי ''ניקרו'' על ההגה פעם אחת או יותר בשנה האחרונה. במחוז המרכז דיווחו כך 16% מהנהגים, במחוז הצפון – 11.1%, ובמחוז השרון – 9.8% בלבד.
 

לא מקום טוב להירדם בו.. דרך בגין
הירדמות על ההגה היא "הרוצח השקט" על הכביש. על פי מחקרים אחראית ההירדמות לכ-20% מהתאונות הקשות.

סימניה הבולטים הם קושי בשמירה על הנתיב, חוסר ריכוז, התארכות זמן התגובה, וטשטוש והצרת שדה הראייה. הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה, בשיטת אומניבוס טלפוני בקרב 500 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל (4.3 מיליון בני אדם). הסקר בוצע במהלך חודש מרץ 2011. 
 
כאשר נשאלו המשתתפים בסקר האם קרה שנסעו ברכב עם נהג אחר ש''ניקר'' על ההגה, השיבו כ-16% מהציבור כי חוו סיטואציה כזו. בחלוקה למחוזות, גם כאן ''מובילים'' הירושלמים: 20.4% מתושבי מחוז ירושלים השיבו כי נסעו עם נהג ש''ניקר'', 17.6% מתושבי מחוז הצפון, 10.1% מתושבי המרכז, 8.1% מתושבי הדרום ו-5.5% מתושבי השרון.
 
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "למרות ההוכחות המחקריות, וההשפעה הקטלנית של עייפות על נהיגה, נראה כי בישראל לא נתנו את הדעת על ההשפעה של תופעה זו בכבישים. הרופאים המתמחים השובתים בימים אלה, נהגי משאיות, נהגי הסעות ועוד, הן אוכלוסיות הסובלות מקשיי עייפות מובנים בשל שעות עבודה ארוכות. אבואב מוסיף ואומר כי ''נהגים עייפים הורגים את עצמם והורגים גם אחרים בדרך. העייפות זוחלת על הנהג ויש נהגים שמתעלמים ממנה. חשוב מאוד לעצור בצד, לנמנם רבע שעה ואז אפשר לחזור לכביש, או כמובן לתת לנהג אחר לנהוג''.
 
בסקר שבחן עייפות בנהיגה אצל רופאים מתמחים נמצא כי הסיכוי למעורבות בתאונה בקרב מתמחים העובדים במשמרות של  יותר מ-24 שעות גדול פי 2.3 ביחס לעובדים במשמרות קצרות יותר, וכך גם הסיכוי למעורבות בכמעט תאונה - פי 5.9. מן הראוי כי המדינה תבטיח אכיפה מסודרת של שעות העבודה של קהלים אלה, ותחסוך חיים יקרים בכבישים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה