"הורדת הגדר בתוואי הרכבת הקלה - תביא ל20-30 הרוגים בשנה"



את הדברים אמר אתמול (ב') חבר הכנסת ישראל אייכלר, בישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית בראשה הוא עומד. המשנה למנכ"ל משרד התחבורה: "החשש לא מבוסס, נעשה שימוש באמצעי בטיחות על פי מיטב הניסיון העולמי"

 ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, דנה אתמול (שני) בשינויים הצפויים בתחבורה הציבורית בירושלים, לקראת תחילת ההפעלה המסחרית של הרכבת הקלה בעיר. בפתח הדיון אמר היו"ר אייכלר כי "ירושלים איבדה אזרחים רבים בגלל היעדר הנגישות לתחבורה הציבורית", והביע תקווה כי שיפור וייעול התחבורה הציבורית ימשוך חזרה את אותם האזרחים. 
 

בדיון, בו נכחו נציגים ממשרד האוצר והתחבורה, וכן מחברת סיטיפס וועדי הסוחרים וההורים בעיר, הוצגה לנוכחים סקירה של השינויים הצפויים בתנועה בעיר, עם הפעלתה הקרובה של הרכבת הקלה.
 
המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, ציין כי הרכבת הקלה תנוע מצפון מזרח ירושלים, לאורך 14 קילומטרים ועד למרכז העיר, כשעל הציר ישנן 23 תחנות. לדבריו, יש תוכניות להאריך את התוואי לכיוון צפון ודרום. כמו כן הוא הוסיף כי 6 קו אוטובוסים רבי קיבולת (BRT) יפעלו מדרום מזרח העיר, דרך מרכזה ועד לשכונת רמות. על הבסיס הזה, הסביר לנגר, יפעלו סדרה של קווים מזינים שיאפשרו מעברים נוחים לנוסעים."הרכבת הקלה לא תבוא במקום אוטובוסים, כמו שחשבנו בתחילה, אלא תתווסף למערך הקיים", אמר לנגר.
 
נציג האוצר, מיכה פרלמן, הסביר כי המשמעות של אי הפגיעה והפחתת תנועת האוטובוסים על חשבון הרכבת, היא תוספת השקעה של כ-30 מיליון שקל בשנה בתחבורה הציבורית בבירה.
צופה עשרות הרוגים בשנה? ח"כ אייכלר
נציג חברת סיטיפס הוסיף כי כל רכבת כזו שתעבור במרכז העיר שווה ל-10 אוטובוסים.
 
נציג ועד ההורים הארצי, יהודה סקר, הזהיר כי הורדת הגדרות שחסמו את המעבר למסילה תוביל לאסון. ח"כ אייכלר הצטרף לדברים ואמר כי "לפחות בשנתיים הראשונות צריך להשאיר את הגדר, ולא לתת לציבור להתרגל לרכבת במחיר של 20-30 הרוגים בשנה". לנגר הגיב ואמר כי החשש הוא לא מבוסס. לדבריו, "רחוב עמוס לעייפה עם כלי רכב הוא לא פחות מסוכן. התייעצנו עם מיטב יועצי הבטיחות בארץ ובעולם ואמצעי הבטיחות שבהם נעשה השימוש הוא על פי מיטב הניסיון העולמי".
 
הרכבת תפגע כלכלית בסוחרים?
 
עודד שטיינברג מהמינהל הקהילתי לב העיר המלווה את הסוחרים אמר כי מרכז העיר נמצא בקריסה כלכלית. הוא סיפר כי המינהל ביקש להקים תחנה בכיכר ציון אך לא נענה. לדבריו ולדברי נציגים נוספים של תושבי השכונות בעיר, לא נעשה תהליך אמיתי של האזנה לצרכי הציבור ושיתופו בתהליך השינוי.
 
נציג ועד הסוחרים בעיר, מלכאן כיומרס, אמר כי "הרכבת הקלה נולדה בחטא וסופה שתיקבר בחטא". לטענתו, מרכז העיר לא בנוי למפלצת כמו הרכבת הקלה. בתגובה אמר לנגר כי התוואי נבחר דווקא כדי לחזק את מרכז העיר.
 
היו"ר אייכלר סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה ממליצה למשרד התחבורה לקיים סדרת מפגשים עם נציגי המנהלים הקהילתיים המרכזיים ופעילים בתחום התחבורה, ולהציג בפניהם את התוכנית ולהיות קשובים להצעותיהם". ח"כ אייכלר הוסיף כי "הוועדה דורשת לבחון מחדש העמדת גדרות כאמצעי בטיחות בתוואי הרכבת, לתקופה מסוימת, במקביל להסברה לציבור ולתלמידים על הסדרי התחבורה החדשים".
 
הוועדה אף ביקשה ממשרד התחבורה לפרסם באתר האינטרנט של המשרד את ההסכמות עם זכיין הרכבת הקלה בירושלים, כמו גם ההסכמים עם חברת אגד. הוועדה אף ביקשה ממשרד התחבורה לאפשר לאוטובוסים לנסוע על תוואי הרכבת הקלה מכיכר הדווידקה ועד אחרי שוק מחנה יהודה, כדי להקל בעומס התנועה ברחובות הסמוכים.
כמו כן ביקשה הוועדה ללוות את כניסת הרכבת הקלה והשינויים בתחבורה הציבורית בפעולות הסברה משמעותיות לציבור.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה