מחאת האוהלים - מעקב ירושלים נט



כבר שבוע וחצי שמאות פעילים ירושלמים הם חלק מממחאת הדיור הכלל ארצית. המאהל בכיכר ציון שהוקם ימים ספורים לאחר האוהלים בשד' רוטשילד בתל אביב, לא שרד יותר מלילה אחד. הנסיון השני להקמת מאהל מחאה התקיים בכיכר צה"ל ומאז המחאה רק תופסת תאוצה בירושלים

צילום: פלאש 90
המעבר ביום שני השבוע לגן הסוס, 'בור שיבר' ליד המשביר, מביא עימו מאות מבקרים למאהל המחאה ומגביר את חשיפת המסרים. כמעט ולא נותר מקום לאוהלים נוספים בגן הסוס למרות רצונם של רבים להצטרף ללינה בו.
ירושליםנט ממשיכים לעקוב אחרי המחאה מקרוב ולספר על התכנונים לעתיד.

 
המתחים בנוגע להגדרת מטרות המחאה רק גואים בכל יום והצטרפותם של רבים למאבק תורמת לתחושה שיש צורך להצהיר באופן רשמי מה הדרישות של המאהל הירושלמי. ממליאות שהתקיימו השבוע התברר כי המחאה מזמן כבר חצתה מתחום הדיור אל תחומים אחרים, אך השאלות איך לפעול, למען מה ובאיזה תזמון נותרו בעינם נקודות מחלוקת בכל דיון.יש לציין כי הכנסת יוצאת לפגרה בשבוע הקרוב, מאורע שמשפיע באופן ישיר על דרכי הפעולה של המאהלים ברמה הכלל ארצית.
 
יום עמוס עבר על פעילי המחאה אתמול (ה'). מצעד הגאווה זכה לתמיכה ופרגון מצד פעילי המחאה ששבו לגן הסוס ישר להופעתו של האמן דודי לוי.
 
בסיומה של ההופעה הפציע בהפתעה ראש העיר ירושלים ניר ברקת. ברקת שוחח בתחילה עם כמה ממנהיגי המאהל ולאחר מכן הצטרף למליאה, שמתכנסת כזכור בכל ערב על מנת לדון בתפעול המאהל, במחאה עצמה ובצעדים להמשך. לאחר כמה הודעות טכניות, התכבד ברקת להיות הדובר הראשון של המליאה. "אני מאחל לכם שהמאבק ישא פרי", אמר לנוכחים וסיפר על תקופת ישיבתו באופוזיציה במועצת העיר ועל מאמציו בנושא הדיור שהתרחבו לאחר שנבחר לראשות העיר.
 
ברקת דיבר על חזון העירייה בנושא הדיור בשני מישורים:
 
1- איך להרחיב את היצע הדירות
 
2- איך לנהל את תמהיל הדיור (דיור בר השגה, מחיר למשתכן וכו).
 
ברקת הדגיש כי הדבר החשוב ביותר הוא לפרוט את המחשבות והמטרות לכדי מציאות :"זה הוא מאבק ראוי לכל הדעות. האתגר הוא איך הופכים את המאבק לפרקטיקה, מטרות ויעדים ולבצע אותם בפועל", ראש העיר המליץ מנסיונו כיזם ואיש עסקים והבטיח לשתף פעולה עם המחאה. לסיום, הודה לפעילי המחאה: "אני שותף למחאה ואעזור לתרגם את היעדים לפרקטיקה, תודה על ההתחשבות בעיר ירושלים, העירייה שמחה לעזור למחאה להשתלב בעיר.ההתנהגות של המאהל מאוד מכובדת ואחראית, גם אנחנו וגם המשטרה מאוד מעריכים את זה. תמשיכו להיות אחראיים. בהצלחה!".
 
לאחר שברקת סיים את דבריו הוא ענה כל שאלות מהקהל שנגעו בנושאים שונים כגון תמהיל הדיור, דירות הרפאים בירושלים ומנהל מקרקעי ישראל (ממ"י).
 
כזכור, ממ"י עומד בשורה הראשונה של מטרות המאבק שכן מטרות המנהל הן למקסם את הרווח על קרקעות המדינה, צעד שתורם ליוקר הדירות כאשר הן נבנות ולקבלנים להעדיף בנייה יקרה  כדי להעלות את מתח הרווחים. ברקת הציג את הסוגייה ואמר שמטרותיו הן לוודא שקורה מהלך הפוך- ליצור מציאות בה יוקר הבנייה מאפשר קנייה של דירות לתמהיל רחב של אוכלוסייה ולא רק לבעלי ממון והמציאות הזו אפשרית רק אם תהיה רגולציה על מנהל מקרקעי ישראל.
 
"זה בסדר 'להפסיד' ולהשקיע בצעירים ובדיור בר השגה", הדגיש ברקת. בנוגע לדירות הרפאים, תופעה נרחבת בירושלים ענה ברקת : " יש כ6000 - 9000 דירות רפאים בירושלים. תלוי איך סופרים. בנוסף, יש כ- 3000 משרדים שפועלים מתוך דירות. יש כמה כווני פתרונות- במהלך השנים האחרונות פונה העירייה לבעלי דירות הרפאים, בדרך כלל תושבי חוץ, בבקשה להשכיר את דירותיהם."
 
בשלב הזה הפתיע ראש העירייה בבשורה אותה ציפו הפעילים לשמוע זה זמן רב: במגעים עם האוצר במהלך הימים האחרונים, כנראה עקב מחאת הדיור,אותתו פקידי האוצר כי הדרישה להעלאת ארנונה על דירות רפאים בירושלים יכול ותענה בזמן הקרוב. ברקת הדגיש כי הכוונה היא להוביל את המהלך לחקיקה ראשית ושתוספת הארנונה תהיה 'כסף צבוע'- כלומר שתכנס לקופה המיועדת לנושאים של דיור ציבורי, דיור בר השגה וניהול תמהיל הדיור.
 
יש לציין, כי מדבריו של ברקת הובן כי הוא בקשר מתמיד עם ראשי האוצר ומודע למהלכי מאחורי הקלעים, עם זאת, כל עוד הנושא אינו מעוגן בחקירה עיריית ירושלים אינה יכולה להעלות את הארנונה על דירות הרפאים. בנוגע למשרדים, הזכיר ברקת כי קיימת תוכנית עירונית לבניית שטח עסקים נרחב ומשתלם בכניסה לעיר וכי בטווח הארוך, כאשר יוקם, מצוקת השטח המסחרי בירושלים תוכל לבוא לידי פתרון והתקווה היא כי בעלי המשרדים יצאו מדירות בעלות פוטנציאל מגורים אל עבר שטחים המיועדים לעסקים.
 
ראש העיר זכה לתשואות מרוב באי המליאה בסיום דבריו והמארגנים הודו לו על תמיכתה של עיריית ירושלים ברמה הרעיונית וברמה הפרקטית- החשמל והמים במאהל הן תרומת העירייה.
 
בדבריו, ברקת הזכיר את מחאת הדיור הירושלמית 'מלונה' שהתרחשה לפני כארבע שנים. כיום, הפעילים בה התשלבו בעשייה העירונית וזכו במכרזים של העירייה. אחד מהם, דודו עוזיאל, הגיע לענות גם הוא על שאלות הקהל. "מדינת ישראל אוסרת להתערב בדיור. אי אפשר להתערב במחיר השכירות, עם זאת יש לשאוף למצב של פיקוח על מחירי עליית המחירים של דירות להשכרה, כפי שנהוג בערים רבות בעולם".
 
הסדקים במאהל באו לידי ביטוי גם במהלך דבריהם של ברקת ועוזיאל, כאשר בני פרץ, מראשי הפנתרים ותושב שכונת מוסררה הפריע ללא הרף במהלך דברי הנואמים. פרץ הוא רק אחד מקבוצה של פעילים יותר מבוגרים שדורשים למנף את המחאה למקומות נרחבים ובאים עם 'בטן מלאה' בנוגע להתנהלות הממסד הממשלתי והמקומי לאורך השנים.
 
הנושא האחרון שעלה במליאה היא האפשרות להתרחבות המאהל. הוחלט כי מרכז המחאה ימשיך להיות בגן הסוס, עם זאת, תיעשה חשיבה פרקטית בימים הבאים על מנת להקל על העומס הפיזי שנוצר ולענות על צרכיהם של קהלים שונים, בין השאר משפחות ופעילי המחאות בגן העצמאות וגן סאקר.
 
לאחר המליאה התקיים מעגל דיון מצומצם ביוזמת פעיל מתל אביב. בימים האחרונים מתנהל שיח ברוטשילד על ידי כמה מובילים הפועלים לניסוח מניפסט המהפכה. יש לציין כי רוב מנהיגי המחאה הירושלמית אינם דוגלים בטרמינולוגיה מהפכנית ורובם מנסים לנתב את המחאה לפסים פרקטיים, גם אם לא במוצהר.
 
צילום: פלאש 90

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה