האם הגענו לנקודת מפנה? מחאת האוהלים או מחאה חברתית רחבה?



ירושלים נט ממשיך לעקוב אחרי מחאת האוהלים בירושלים

עד השעות הקטנות של הלילה דנו מאות מפעילי המחאה במאהל בגן הסוס בתגובה לתוכנית הדיור של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוצגה אתמול (שלישי) בצהריים. כמיטב המסורת שהתגבשה במהלך הימים האחרונים, ניתנות לכל דובר כשלוש דקות דיבור ושפת הסימנים מאפשרת התבטאות של השומעים במהלך דבריו. לדג': הרמת הידיים ונפנוף באצבעות לאות הסכמה, הנפת אגרוף לאי הסכמה וגלגול ידיים כאות שהדובר 'חופר'.
בתחילת הדיון הוצג דף המסרים הירושלמי, כפי שגובש במהלך הימים האחרונים תוך התמקדות בהצעות שעלו

 
מתוכנית הדיור של נתניהו:
1. קביעת קריטריונים ב'מחיר למשתכן'- לא רק למשפחות ברוכות ילדים.
2. הפחתת עלות קרקעות באמצעות שיווק שונה מהמציאות כיום.
3. התנגדות לחוק הוד"לים במתכונתו הנוכחית.
4. הסדרת דיור בר השגה באמצעות חקיקה מסודרת ומפורטת.
5. חיוב המדינה והקבלנים למימוש קרקעות ובנייה.
6. הפשרת חוק הדיור הציבורי.
על סמך סעיפים אלו התקיים הדיון.
 
רונה אורובנו, יו"ר אגודת הסטודנטים 'בצלאל' וממובילי המאהל הירושלמי עדכנה על פגישה שנערכה במאהל בתל אביב. כחמישים פעילים ממאהלי מחאת הדיור ברחבי הארץ התכנסו כדי לגבש עמדות, מסרים ודרכי פעולה. בישיבה עלתה השאלה לגבי עתיד המאבק.
האופציה הראשונה שעלתה היא להתמקד בנושא הדיור ולחתור להגעת הישגים משמעותיים בנושא.
האופציה השנייה היא לאחד את כל המאבקים בשטח- רופאים, מורים, דיור, חד הוריות וכו- ולהוביל יחדיו למאבק חברתי רחב.
 
הציפייה היא שכל מאהל יערוך דיון ויגיע להחלטה בימים הקרובים. ההחלטה תובא בפני המליאה הארצית של מאהלי המחאה, ותוצא הודעה מסודרת לגבי ההחלטה הארצית בנוגע להמשך המאבק.
הדיון על עתיד המאבק התנהל ארוכות תוך התייחסות לסעיפים בדף המסרים. רחל עזריה, חברת מועצת העיר, קראה לצעירים: "דירה זו רק ההתחלה, אל תעצרו את המאבק". עזריה הוסיפה ואמרה שזה לא שלסטודנטים יש יותר זמן, אלא שהזמן שלהם יותר גמיש, והם יכולים להוביל את המאבק: "עוד לא הזמן להתמקד, זו מחאה אמיתית, בואו נמשיך במאבק הרחב יותר והמסרים יתחדדו עוד כמה ימים".
דעות קרובות לאלו הועלו מפי פעילים רבים, חלקם אף קראו למהפכה של ממש שמטרתה ייסוד מדינת רווחה.
עם זאת, נשמעו גם קולות לא לזנוח את מאבק הדיור לטובת מאבק רחב יותר בטווח הקצר, דווקא בגלל שניכר כי המאבק קוצר פירות ויש בתוכניות של נתניהו פתח להתקדמות בכוון הרצוי למחאה.
 
מעבר להצעות הפרקטיות שעלו מפי דוברים שונים, כגון נציגי אגודת הסטודנטים, תנועת 'דרור לישראל', הנוער העובד והלומד ופעילים ללא השתייכות לתנועה ספציפית, עלה הצורך לקיים דיון בפורמט מצומצם יותר. הוחלט להתפצל לועדות נושא, גם כדי לשפר את מערך המאהל ברמה הטכנית הארגונית וגם כדי לדון בנושאי הליבה הרעיוניים בפורמט שמאפשר דיון מעמיק יותר. הועדות יתכנסו במהלך היום (רביעי).
 
לאחר פיזור המליאה, התפנו יושבי ומבקרי המאהל לשיר יחד, לארגן את פעילות המאהל במטבח, מרכז המבקרים ופינת ציור השלטים וגם להכיר, לשמוע ולהיפתח לאנשים מגוונים. הפעילים מדברים על תחושה מיוחדת של יחד שנוצרת בין אנשים בעלי רקע ואג'נדה שונים. הישג לא מבוטל לעיר שלא מצטיינת באחדות.
לוח הזמנים במאהל היום (רביעי) יכלול- פעילות לילדים בין השעות 17-19. ב18- ריקודי עם. הרצאה של מנכ"ל "פעמונים" בשעה 18:45. ב19- דיון מבעגלי שיחה בהנחיית "במעגלי צדק". ב21:00 מליאה, ב22:00 הופעה של ' יוון כחול לבן' ובחצות וחצי- סרט.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה