הרכבת הקלה: בחברת "סיטיפס" טוענים: הממשלה מנסה לשנות את הכללים ברגע האחרון



ועדת הכלכלה החליטה לפצל את נושא הכרטיס החכם ופרק הנוגע להוראות שונות מהצעת הממשלה לתיקון פקודת מסילות הברזל, על מנת שתוכל להשלים בהקדם את החקיקה הדרושה להפעלת הרכבת הקלה בירושלים. סיטיפס בתגובה: "המדינה מנסה לשנות את הכללים ברגע האחרון". המשנה ליועמ"ש: "השינוי טוב יותר לאינטרס הציבורי למרות שהוא טוב פחות לזכיין"

 ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום ישיבה מרתונית שארכה כ-8 שעות במסגרת המשך הדיונים בהצעת הממשלה לתיקון פקודת מסילות הברזל, שנועדה ליצור תשתית משפטית להפעלת רכבת קלה.  
מנכ"ל זכיינית הרכבת הקלה בירושלים סיטיפס, יהודה שושני, אמר כי הצעת החוק משנה את תנאי הזיכיון. הוא הזהיר כי שינוי חד צדדי של הסכם בחקיקה יהיו לו השלכות עתידיות על המגזר הפרטי, מבחינת האמון כלפי עמידת הממשלה בהסכמים. שושני אף הציג את פרופ' ברק מדינה, מומחה למשפט חוקתי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, שכתב חוות דעת בנושא החוקתיות של הצעת החוק עבור סיטיפס. פרופ' מדינה הסביר לוועדה כי סיטיפס חתמה מול המדינה על הסכם זיכיון, וכעת המדינה רוצה לעבור למודל הפעלה של רישיון פתוח. לדבריו, "מודל הרישיון הפתוח הוא לגיטימי לרכבות עתידיות, אך הקושי הוא החלתו למפרע על מי שכבר קשור בהסכם זיכיון עם המדינה".

ה"כרטיס החכם" פוצל מהצעת החוק.
פרופ' מדינה הוסיף כי "השאלה היא למה נחוץ שינוי החקיקה כשיש הסכם, ולא ברור מה קרה שממש ברגע האחרון צריך לפתוח את הכל. ההסמכה לגורמי השלטון, לפי ההצעה, היא רחבה ללא גבול ועלולה לשנות מהיסוד את הוראות הסכם הזיכיון. אולי מנסים לתקן את הסכם הזיכיון ואולי יש סיבה אחרת לתיקון, אבל יש התעלמות מהעובדה שנכרת הסכם".
לטענתו של פרופ' מדינה, הצעת החוק אף מהווה פגיעה בזכויות יסוד של הזכיין, בקניינו ובחופש עיסוקו. "לכנסת יש סמכות לפגוע בהסכם הזיכיון, אבל בא בעת צריך גם להתחשב בזכויות האלה. אם החוק לא יאושר הרכבת הקלה עדיין תוכל לפעול במצב הקיים, והעובדה שחיכו עד הדקה ה-90 מלמדת שכולם הניחו שאפשר להסתדר בלי התיקון", אמר פרופ' מדינה.
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, השיב ואמר כי הוא לא רואה קושי חוקתי בהצעה. הוא הסביר כי מודל של זיכיון מאפשר למדינה לשנות תנאים, והוא שונה ממודל חוזי שהוא קשיח וכמעט לא נתון לשינויים. לדבריו, הזכיין תמיד יעדיף מודל חוזי קשיח, אך הסכם כזה שאין לסטות ממנו במשך 30 שנה הוא פחות יעיל מבחינת אינטרס הציבור. "המודל הרגולטורי טוב יותר לאינטרס הציבור למרות שהוא טוב פחות לזכיין", אמר עו"ד ליכט. המשנה ליועמ"ש הסביר עוד כי "המדינה לא מחוקקת כדי להתחמק מהתחייבויות חוזיות". לדבריו, הוא אינו רואה את הפגיעה החוקתית שעליה מדבר הזכיין. "גם אם הנושא יגיע לבית המשפט הוא יבקש לבחון מה קרה בפועל, ובפועל עוד לא קרה שום דבר שמצריך התערבות. אי אפשר להתעלם מזה שיש זכיין, אבל זה לא אומר שהכנסת התפרקה מזכותה לחוקק".
בתום הסקירות הורה יו"ר הוועדה שאמה-הכהן לנציגי הממשלה להגיש לוועדה הצעה לפצל את הצעת החוק, כך שהתיקונים הדחופים יבוצעו בזמן הקרוב. הסעיפים שנוגעים בכרטיס החכם ובהוראות שונות שמבקשת הממשלה לתקן פוצלו מהצעת החוק, כך שניתן יהיה לזרז את הטיפול בחקיקה הדחופה הדרושה להפעלת הרכבת הקלה בירושלים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה