מחאת האוהלים- מעקב ירושלים נט



מחאת האוהלים - לילה שלישי לקראת סופ"ש

מחאת האוהלים בירושלים קונה אחיזה בשטח ואף מתפשטת למיקומים נוספים ומטרות נוספות.
 אמש (ה'), כפי שנחשף בירושלים.נט, הוקמו בגן העצמאות כעשרה אוהלים של משפחות וילדים מחוסרי דיור מקטמון. בבד בבד, מנסים הפעילים של כיכר צה"ל לגבש מסרים לקראת המשך המאבק וההפגנה המתוכננת מול הכנסת ביום ראשון.

מאהל המשפחות מקטמון החל להתגבש בשעות אחרי הצהריים בגן העצמאות, ממש מול הקונסוליה האמריקאית, מקום רגיש אך בעל חשיפה ציבורית רבה. תוך כדי הקמת האוהלים, התברר לנציגי המאהל מכיכר צה"ל שניר ברקת אמנם תומך במאבקם אך מתעקש כי המיקום בכיכר צה"ל אינו אפשרי מבחינת העירייה ויש לחשוב על מקומות אלטרנטיביים שגן העצמאות הועלה בהקשר זה.
הפעילים סירבו לפנות את האוהלים וקיבלו הארכה עד ליום ראשון.
באותן שעות של דיונים עם העירייה, החלו פקחים להגיע למאהל הספונטני בגן העצמאות בדרישה לפנותם. כשבעה פקחים התעמתו מילולית עם נציגי המשפחות, אמנון וריקי,כל אחד עם סיפור חיים קשה משלו, אשר אמורים לקבל על פי חוק סיוע בדיור ציבורי. לטענתם, הם אינם מקבלים את המגיע להם ולכן עוברים לגור באוהלים כדי להעלות את מצבם לסדר היום הלאומי.
בהתחלה ניסו כוחות משטרה לטעון כי יש לפנות את האזור בשל חפץ חשוד והחלו להתפרש בשטח, אך לא לפנות את האנשים ששהו במקום. הניסיון לפנות את האוהלים בתירוץ ביטחוני נכשל כמה דקות לאחר שהחל.
 אחרי שהסטודנטים הבטיחו את מקומם בכיכר צה"ל לסוף השבוע, החלו מגיעים לגן העצמאות כמה פעילים צעירים כדי לחשוב איך לעזור למחוסרי הדיור מקטמון להישאר בגן העצמאות, ומאידך לחשוב האם שיתוף פעולה בין המחאות אפשרי. גם דיירי האוהלים בגן העצמאות קיבלו אישור להישאר עד יום ראשון, בתנאי שהם שומרים על נקיון הגן ושמכוניות לא יעלו על המדשאות.בינתיים בכיכר צה"ל לא נוספו אוהלים חדשים.
כשלושים אוהלים נמצאים במתחם הצפוף אך השוקק חיים. תיירים עוצרים לשאול על פשר המיצג ונהגים צופרים כאות הזדהות. גם חרדים וערבים מגיעים לאוהל, ובשעות הלילה אף הוצב שלט בערבית. אחת המטרות המרכזיות של הפעילים היא לגייס כמה שיותר תמיכה מכל הציבור הירושלמי, לא רק סטודנטים או חברים בתנועות חברתיות, לקראת ההפגנה בכנסת ולקראת המשך המאבק כולו.אבל איך מוציאים את הירושלמים לרחוב והאם גם חברים למחאה מרחבי הארץ יצטרפו להפגנה בכנסת?
אתמול בערב נערכה הרצאה במאהל בכיכר צה"ל ע"י דרור ישראל על הדיור הציבורי בישראל ועל חוק הודל"ים (ועדות דיור לאומיות) שאמור לעמוד להצבעה בכנסת ביום שני הקרוב. לאחר ההרצאה התחלקו הפעילים לקבוצות קטנות על מנת לדון בנושא ולחדד את המסרים לקראת המשך המאבק, ובמיוחד לקראת ההפגנה הגדולה המתוכננת ליום ראשון בערב מול הכנסת.
 לאחר הדיונים בקבוצות התקיימה מליאה של תושבי המאהל, הגרעין הקשה של הפעילים, והתומכים שלא לנים במאהל מסיבות שונות יחד עם אמנון וריקי נציגי המאהל של מחוסרי הדיור בגן העצמאות. הנושא הראשון שעלה על סדר היום הוא שילוב מחאת מחוסרי הדיור במחאת הדיור הכללית.
 כמעט פה אחד הוחלט כי הנושא חשוב ויש להיאבק גם על נושא הדיור הציבורי בנוסף לדיור בר השגה ומחירי שכירות. על שאר הנושאים היתה קצת פחות הסכמה בקרב משתתפי המליאה.
הדיונים על פרטי פרטיו של חוק הוד"לים, 'מחיר למשתכן', תוכנית '20.20.20' ועוד חוקים ותוכניות שעומדים על הפרק, נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה מבלי להגיע להסכמה מלאה על אסטרטגיה. לקראת חצות הגיע להקה שניגנה לחברי המאהל ואנשים נוספים הצטרפו לדיונים, ביניהם צעירים שלאחר ההופעה של זיגי מרלי מוקדם יותר בגן סאקר, החליטו לבוא להביע הזדהות עם מאבק הדיור.
נכון לשעות הבוקר, עוד לא גובש מסמך סופי לקראת ההפגנה ביום ראשון מול הכנסת והוא מתגבש בשעות אלו. יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית איתי גוטלר ביקר אמש בעיר האוהלים ברוטשילד בתל אביב וסיפר שהולכת להיות הפגנה רצינית והמונית במוצאי שבת בכיכר רבין. הפעילים בירושלים מקווים שמעבר לקבלת שבת ירושלמית מול החומות השבוע הבא יביא איתו ירושלמים נוספים אל המאהל ואל הפעילויות המתוכננות כדי שמאבק הדיור לא ידעך ואף ירשום הישגים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה