"בעיית הנגישות לעיר העתיקה תביא לקריסה מוחלטת של התנועה באזור"



הקיץ מתקרב לאט לאט לשיאו, ואיתו גובר גם מספר המבקרים בעיר העתיקה ובכותל. אמש פורסם כי בשנת 2010 לבדה, פקדו את העיר העתיקה והכותל למעלה מעשרה מליון מבקרים, מספר שיא של כל הזמנים

 על רקע התחזיות כי מספר המבקרים אף ילך ויגדל, ניצבת בפני הרשויות בעיית התחבורה הקשה באזור העיר העתיקה. כיום, על אף סגירתו של האזור לכניסת רכבים פרטיים בין השעות 09:00 ל- 18:00 מזה כשנה וחצי, התחבורה הציבורית אל אזור הכותל וממנו סובלת מהיעדר תשתיות מתאימות, אשר יאפשרו את תגבור מערך האוטובוסים וה"שאטלים" – מערך ההיסעים , בנוסף להיעדר חניונים קרובים אשר יהיו ערוכים לחניית הרכבים הפרטיים של אלה המבקשים לבקר באזור.

הדיון בועדה לפניות הציבור בכנסת

בדיון אמש בועדת לפניות הציבור בכנסת, ציין יו"ר הועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), ש"סגירת ערים עתיקות מקובלת במדינות רבות ויש בה היגיון רב. יחד עם זאת אמר, "העיר העתיקה ובמיוחד הכותל המערבי הם ייחודיים, בכך שאינם אתרים תיירותיים בלבד, כי אם בעיקר מקום קדוש ומקום תפילה". "בשונה מאתרים עתיקים בעולם, אל הכותל" הוסיף מקלב, "אנשים מגיעים מספר פעמים ביום כדי להתפלל ולא רק על-מנת לבקר פעם-פעמיים בחיים. מכאן שהדבר מחייב היערכות תחבורתית מתאימה". מקלב קרא "לפתרון יצירתי מבחינה תשתיתית, כזה שיהיה יסודי ומקיף", ודרש "העמדת שאטלים נגישים, זמינים ובתדירות גבוהה מחניונים באזורים הסובבים את העיר העתיקה ולא להסתפק בחניון קרתא העמוס ממילא".
רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', אמר ש"סגירת העיר העתיקה לכלי רכב פרטיים נכונה, אך אין חלופות רציניות במקום". עוד ציין, ש"בשנים האחרונות מתקיימת פעילות בכותל 365 ימים בשנה ושחלה עלייה דרסטית במספר המבקרים בו". לדבריו, "ב- 2004 ביקרו בכותל כ- 2 מיליון איש. ב- 2009 ביקרו כ- 8 מיליון וב- 2010 כ- 10 מיליון". רבינוביץ' הוסיף וציין כי "יש עלייה בתיירות היהודית והלא-יהודית בכותל ובעיר העתיקה בכלל. אין מספיק תחבורה ציבורית המגיעה מהחניונים בכל האזורים מסביב. אנשים ממתינים זמן רב בחניונים". לסיום הזהיר הרב כי "הזנחת בעיית הנגישות – עלולה להביא לקריסה מוחלטת של מערך התנועה באזור".  
סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר שהמשרד מתמודד עם קשיים רבים בכל הנוגע לאגן הקדוש. לדבריו, "הבעיה נובעת מהקיבולת המוגבלת של הצירים סביבו ומכך שאין תנועה דו-סטרית לכל אורך חומות העיר העתיקה". גנון ציין, ש"קיימת בעיה תפיסתית בציבור הישראלי, כיוון שאנשים יחפשו חנייה למעלה משעה במקום לחנות בחניון מרוחק ולעלות על אוטובוס לנסיעה של עשר דקות עד היעד".
"אנשים ממתינים זמן רב בחניונים". הרב רבינוביץ
 מנהל פרויקטים בעיריית ירושלים, גיא סרי, אמר ש"הרכבת שתחל לפעול בקרוב, תפתור במידה רבה את בעיית הנגישות התחבורתית לעיר העתיקה". אנשים יוכלו לחנות בחניונים כגון בגבעת התחמושת ולעלות על הרכבת שתגיע עד כיכר צה"ל".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה