תוכנית הרכבל לכותל אושרה בקבינט הדיור



לאחר ההתנגדויות קבינט הדיור אישר את תוכנית הרכבל. המטרה העיקרית של הפרויקט היא שיפור הנגישות לעיר העתיקה וכך להקל על הגודש התנועתי באזור

רכבל לכותל המערבי . הדמיה: הרל"י

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר, משה כחלון, אישר את תוכנית הרכבל לכותל: עתיד הרכבל להשתלב במערך הסעת ההמונים ויאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש.

ההערכה היא שבעיר העתיקה וסביבתה הקרובה מבקרים כ-135 אלף מבקרים בשבוע. ע"פ פרסומי משרד האוצר, המטרה העיקרית ליישום פרויקט הרכבל לאזור הכותל ולשירות האגן הדרומי של העיר העתיקה, היא לאפשר את שיפור הנגישות לעיר העתיקה וכתוצאה מכך, להקל באופן משמעותי על הגודש התנועתי.

שדרוג התשתיות הפיזיות באזור הכותל המערבי ושיפור שירות אמצעי התחבורה הציבורית בעייתי עקב מגבלות המרקם הפיזי, התרבותי, הדתי, הארכיאולוגי, ההיסטורי והקנייני הרגיש והעדין הקיימות מסביב לעיר העתיקה, שאינן מאפשרות ביצוע עבודות פיתוח בהיקפים נרחבים.

האזור סובל מעומס תנועה וגודש, וכן מהשלכות של רעש וזיהום אוויר, בעיות בטיחות, ופגיעה באיכות המרחב הציבורי והנגישות לאתרים ההיסטוריים והדתיים הקיימים במרחב העיר העתיקה וסביבתה.

בסביבות שער האשפות ורחבות הכותל ועיר דוד מתקיימים אירועים המושכים עשרות אלפי מבקרים. כמו כן, גם בשגרה מהווה האזור אבן שואבת לאלפי מבקרים ביום, לרבות תיירים מכל העמים והדתות, לאתרים השונים בעיר העתיקה, לעיר דוד, לחפירות הכותל, לרובע היהודי ולהר הבית, ולכלל שכיות החמדה בגן הלאומי הסובב את חומות העיר העתיקה.
התוואי הכולל של הרכבל הוא 1.4 ק"מ. הוא כולל כ־73 קרונות ומורכב משלושה מקטעים: מקטע B-A, בין תחנת היציאה ממתחם תחנת הרכבת הישנה במערב העיר עד לתחנה תפעולית B (שאינה מיועדת לנוסעים). משם ממשיך התוואי לתחנת נוסעים שנייה בהר ציון. התוואי במקטע C חוצה את גיא בן הינום בניצב.

מקטע D-C, מהר ציון לתחנה שמעל מבנה מרכז קדם המאושר. מקטע זה עובר בסמוך לישיבת התפוצות, מעל חלק ממגרש כנסיית גליקנטו, מעל חלק ממגרש מוסד הפוקולרה, מעל בתי מגורים בשכונת עין חילווה לאורך ציר רחוב מלכיצדק.

ארגון עמק שווה, המתנגדים לרעיון מסרו בתגובה: "אחרי שהממשלה דילגה על ועדות התכנון המקובלות והרכבל אושר בוועדה לתשתיות לאומיות, היום המשיכה סאגת ההתעלמות ממנהל תקין וקבינט הדיור הממשלתי אישר את הרכבל בזמן ממשלת המעבר. בזמן שהמדינה אינה יכולה לאשר תקציבים לנכים ולבריאות היא מצליחה לאשר תקציב של 220 מיליון שקל לפרוייקט תיירותי. סיום סימבולי להעדפות הממשלה היוצאת. עמק שווה פנתה בעבר ליועמ"ש בנושא ומתכוונת לפנות לבג"ץ כבר בימים הקרובים. אנו טוענים שממשלת מעבר לא מוסמכת לאשר פרויקטים לאומיים בסדר גודל כזה ובעלי השפעה פוליטית גדולה על ירושלים. העתירה נועדה למנוע את הפגיעה הסביבתית והפוליטית שימיט הרכבל על ירושלים".

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים: "אני מברך את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואת חברי קבינט הדיור על אישור התקציב לפרויקט הרכבל לעיר העתיקה. פרויקט הרכבל הוא פרויקט חשוב לעיר, לחיזוק התיירות ולהמשך שגשושגה.

שר האוצר, משה כחלון: "הכותל כיום אינו נגיש מספיק לכלל הציבור. אלפיים שנה חיכינו לכותל המערבי, ולא יתכן שבגלל עומסי תנועה רבבות ימנעו מלהגיע לכותל כדי להתפלל, לטייל ולהשתתף בטקסים צבאיים ולאומיים. הרכבל ינגיש את הכותל לאותם המונים שרוצים להגיע כיום לכותל ופשוט לא יכולים. מדובר כאן על פרויקט לאומי שהוא מעבר לתשתית תחבורתית ותיירות, אלא פרויקט חברתי שינגיש את הכותל לכל מי שרק רוצה להגיע".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה