שאלות ותשובות על מחלת 'אבעבועות הקוף'



ד"ר דוד ששה, מנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת בשאלות ותשובות על מחלת 'אבעבועות הקוף'

ד"ר דוד ששה, מנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת. צילום: ענבל מרמרי

מהו ווירוס 'אבעבועות הקוף'?

וירוס 'אבעבועות הקוף' הוא קרוב משפחה של הוירוס שגרם בעבר לאבעבועות שחורות (SMALLPOX), מחלה אשר נכחדה מהעולם, הוא גורם למחלה קלה יותר ולמרות שהמחלה מוכרת שנים רבות (משנות ה-50) נפוצה בעיקר באפריקה תוארו בעולם המערבי מקרים בודדים בשנים האחרונות, בעיקר לאחר נסיעה לאפריקה. ההתפרצות הנוכחית באירופה ובמערב יוצאת דופן בהיותה הגדולה שתוארה עד כה במערב, כמו גם בכך שהופיעה גם באנשים שלא חזרו מנסיעה באפריקה.

 

מהם התסמינים המרכזיים?

התסמינים המוקדמים כוללים חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, בלוטות לימפה נפוחות ותחושת עייפות. לאחר מכן מופיעה פריחה המתחילה ככתמים עוריים קטנים ההופכים בהמשך לשלפוחיות עם שקע במרכזן. משך הזמן מהחשיפה להופעת התסמינים נע בין  10 עד 21 יום. משך התסמינים הוא בדרך כלל 2 עד 5 שבועות. ברב המוחלט של המקרים מדובר במחלה קלה. באפריקה מדווחת תמותה של עד 10% אך במדינות מערביות התמותה נמוכה משמעותית, גם משום שמדובר בזן אחר של הנגיף (הגורם מחלה קלה יותר) וגם בזכות טיפול תומך טוב יותר.

 

מה הם דרכי ההדבקה של וירוס זה וכיצד מאבחנים אותו ?

באפריקה מדובר במחלה העוברת לבני אדם מבעלי חיים, בעיקר מכרסמים. אופן ההדבקה הנפוץ הוא בעקבות נשיכה או שריטה מחיה נגועה, כמו גם אכילה של בשר נגוע. מגע מאדם לאדם יתכן הן באמצעות העברה נשימתית (העברה טיפתית) אך גם מגע עם שלפוחיות עוריות.  בהתפרצות הנוכחית באירופה רב המקרים הופיעו בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים והמחשבה היא כי נרכשו בעקבות מגע של עור בעור במהלך יחסי מין.

אבחנת המחלה נעשית בבדיקת PCR – בעיקר מהשלפוחיות העוריות (ובשלבים מוקדמים יותר של המחלה מהלוע או הדם)

 

האם קיים טיפול כנגד הוירוס ?

ברוב המקרים מדובר במחלה קלה שלא דורשת טיפול, אלא מעקב ובידוד בלבד. במקרים קשים יותר הטיפול העיקרי הוא טיפול תומך: משככי כאבים, תרופות להורדת חום, ונוזלים במקרה של הקאות והתייבשות.  שתי תרופות אנטי-וירליות המוכרות כיעילות לאבעבועות שחורות עשויות להיות יעילות גם לאבעבועות הקוף.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה