פריחה וחום בפעוטה התבררו כחיידק אלים – אבחון מהיר הציל את חייה



ס' תינוקת בת שנתיים מירושלים הגיעה למיון בשערי צדק לאחר שהקיאה ללא הפסקה. ס' מיד טופלה באמצעות אנטיביוטיקה והובהלה ליחידה לטיפול נמרץ ילדים. הוריה: "זה פשוט נס, הגענו לבית החולים בשנייה האחרונה"

תינוקת בת שנתיים מירושלים הגיעה למיון מרכז הרפואי שערי צדק לאחר שלא חשה בטוב, בדיקה מהירה העלתה כי מדובר בחיידק אלים שאיים להתפשט בכל חלקי גופה.

ס' בת השנתיים מירושלים היא ילדה בריאה בדרך כלל, סבלה בביתה מחום ופריחה, הוריה הניחו כי מדובר במשהו ויראלי עד שהחלה להקיא שוב ושוב. "שם הבנתי שמשהו לא בסדר". מספרת ש' אמא. "מרגע שס' החלה להקיא פנינו מידית לרופא המשפחה שטען כי אין סיבה לחשש. אם לא היינו מתעקשים ייתכן כי ס' לא הייתה אתנו היום".

"ס' הגיעה אלינו במצב לא יציב עם פריחה וחום. בבדיקה ראשונית בחדר המיון הצוות הרפואי חשד כי מדובר בחיידק אלים מסוג מנינגוקוק B שעלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לאברי הגוף השונים. מספר ד"ר זאק בראון, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי שערי צדק. לדבריו החיידק הוביל לספסיס מצב בו הזיהום שהחיידק האלים גרם לו החל להתפשט בגופה הזעיר וסיכן את חייה.

"ס' טופלה מידית במחלקה לרפואה דחופה באנטיביוטיקה והנשמה והובהלה ליחידה לטיפול נמרץ ילדים לקבלת טיפול תומך משמעותי לייצוב לחץ הדם, הנשמה ואנטיביוטיקה דרך הווריד. בתוך מספר ימים התייצב מצבה ולאחר אשפוז בן שבועיים שוחררה לביתה במצב טוב. אילולי ס' הייתה מגיעה בזמן ייתכן שכבר היה מאוחר מדי".

לדברי ד"ר בראון מדובר בחיידק שנמצא באופן טבעי באוכלוסיות שונות בגרון ולעיתים מסיבה שאינה ידועה מתפתח למחלה קשה כשהחיידק עובר למחזור הדם ו/או למוח.

כנגד חיידק המנינגוקוק B, קיים חיסון המומלץ ע"י משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים, לתינוקות עד גיל שנתיים. לפי המלצת משרד הבריאות, החיסון ניתן בשתי מנות, כאשר ההמלצה לקבל מנת חיסון ראשונה כבר בגיל חודשיים, החיסון לא נכלל בתוכנית החיסונים של טיפת חלב, אך כל קופות החולים משתתפות במימונו.

חיסון מוקדם יכול בוודאות גדולה למנוע הידבקות וסכנת חיים, ולכן אנו ממליצים להתחסן" מדגיש ד"ר בראון.

"חשוב מאוד להיות ערניים לסימנים ובכל מקרה של חום ופריחה חדשה שלא נעלמת בלחיצה יש לפנות מידית עם הילד לחדר המיון".

"אנו מודים להשם ששלח לנו את השליחים הנכונים. הצוות המדהים והמקצועי בשערי צדק שפעל במסירות נפש רבה, עזר לתת את הטיפול המהיר והמקצועי ביותר לס'. זה פשוט נס, הגענו לבית החולים בשנייה האחרונה". כך סיפרו הוריה של ס'.

 

מנינגוקוק B

מחלה מנינגוקוקית נגרמת על ידי מס' זנים של חיידקים, כאשר הנפוץ ביותר בישראל הנו חיידק מנינגוקוק מסוג B (הגורם להתפרצות של 80% מהמקרים). מדובר במחלה קשה שדוהרת מהר בגוף ובתוך 24 שעות מרגע התפרצות החיידק, עלולה להוביל למחלה קטלנית כדוגמת דלקת קרום המוח, זיהום בדם ואף למוות. האוכלוסייה הרגישה ביותר לחלות במחלה היא תינוקות עד גיל שנתיים, אשר בעלי סיכוי גבוה פי עשרה לחלות מאדם בוגר מרגע חשיפה לחיידק. תסמיני המחלה אינם ספציפיים ולעתים מורגשים כשפעת רגילה, דבר אשר אינו מאפשר את זיהויה המוקדם וטיפול מיטבי בה. הטיפול במחלה נעשה באמצעות אנטיביוטיקה ואכן כשניתן בזמן הוא מוריד את התמותה באופן דרסטי, אך במקרים רבים הטיפול ניתן בשלב בו הפגיעה משמעותית ובלתי הפיכה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה