פרוייקט שדרות שז"ר עומד לקראת סיום - שער הכניסה לירושלים משנה פניו
11.09.25 / 08:47
אחרי יותר מעשור של תכנון, חציבה ובנייה, שער הכניסה לירושלים משנה את פניו ואת פני התחבורה בעיר כולה. בפתח עיר הבירה, הולך ונשלם מיזם תחבורתי פורץ דרך, אשר צפוי לחולל שינוי מהותי בדפוסי הנסיעה של מאות אלפי תושבים, עובדים ומבקרים בעיר מדי יום
פרויקט ההפרדה המפלסית והחניון בשדרות שז”ר, אותו מובילה חברת מוריה עבור עיריית ירושלים ובשיתוף משרד התחבורה, מאפשר לראשונה מעבר רציף, מהיר ונגיש עבור המגיעים לירושלים ברכב פרטי אל מגוון אמצעי התחבורה הציבורית הקיימים בלב ההאב התחברותי המתהווה בכניסה לעיר. המיזם מקשר ישירות בין רכבת ישראל, הרכבת הקלה והתחנה המרכזית לאוטובוסים, כולם מחוברים לחניון תת-קרקעי עצום המתוכנן במתכונת מתקדמת של “חנה וסע”. כך, יוכלו המגיעים והיוצאים מהעיר להגיע לחניון ברכב הפרטי, ולהמשיך את נסיעתם אל יעדם בירושלים או מחוצה לה, באמצעות התחבורה הציבורית.
מדובר בפרויקט רב-שכבתי יוצא דופן, הכולל חניון תת-קרקעי בן חמש קומות עם 1,370 מקומות חניה, הפרדה מפלסית חדשה לרכב פרטי, גשר להולכי רגל שנפתח לציבור באוקטובר 2023, וכל זאת תוך שמירה על תפקוד מלא של עורקי התנועה העירוניים מעל פני השטח, באחד האזורים השוקקים והפעילים בישראל.
מתחת לפני השטח נבנה גם מערך תחבורתי מורכב: שמונה פירים תת-קרקעיים מובילים מהחניון אל פני הקרקע, מתוכם שלושה משמשים כלולאות תנועה פנימיות. כל פיר כזה הוא מבנה עצמאי בעומק של עד 15 קומות הכולל מעליות, יציאות חירום, תשתיות בטיחות וחיבור למגרשים במתחם הכניסה לעיר, הנמצאים בבעלות יזמים פרטיים. עבודה זו מחייבת תיאום תכנוני-ביצועי מתמשך. השילוב בין חניון, תחבורה ציבורית, רכבת ישראל, רכבת קלה, שבילי אופניים ומרחב עירוני פעיל, כולם באותו אתר, מייצר מערכת הנדסית יוצאת דופן ברמתה.
במהלך הבנייה נחצבו כ-600 אלף מ”ק של סלעים ועפר, נוצקו 318,109 מ”ק בטון, הותקנו מעל ל-55 אלף טון פלדה ונפרסו כ-50 אלף ק”מ של תשתיות כבילה. העבודה בוצעה באמצעים מתקדמים, באמצעות מסועים ומנופים ייחודיים הפועלים כולם מתחת לפני הקרקע. בנוסף, הותקנו מסילות שהותאמו לממדי החניון במפלס העליון של כל אולם, לשינוע אלמנטים שיוצרו במפעלים ייעודיים והובאו לאתר, שם הורכבו באמצעות מנוף פנימי בתוך האולמות התת-קרקעיים.
האולמות עצמם מרשימים בממדיהם. כ־250 מטר אורך, 17 מטר רוחב ו-30 מטרים עומק וכוללים בקצותיהם מבני מערכות מורכבים בני שש קומות, עם גנרטורים, מפוחים, חדרי פיקוד ומערכות בטיחות וחירום, כולם מתוכננים תחת תקנים מחמירים ודורשים תיאום הנדסי.
בימים אלו, מתקיימות בשטח החניון עבודות גמר מתקדמות, הכוללות צביעה, סימון ומספור חניות, התקנת מערכות חשמל ומיזוג אוויר, וכן עבודות אלומיניום שונות, לצד השלמת יציקות הבטון האחרונות. למרות האתגרים, לרבות תקופות הלחימה שחוותה המדינה, העבודות נמשכות בקצב גבוה. הפרויקט, שבו לקחו חלק מאות אנשי מקצוע לאורך השנים, מנוהל בפיקוח צמוד וירידה קפדנית לפרטי הביצוע.
לוקיישן, לוקיישן: התאמת החניון למרחב האורבני
החניון, כאמור, נמצא בלב המרכז התחבורתי המתפתח, שיקל באופן משמעותי על עומסי התנועה בכניסה לירושלים, ישפר את חווית השימוש בתחבורה הציבורית ויאפשר נסיעה מתואמת ויעילה יותר במטרופולין הירושלמי ומחוצה לו. המענה התחבורתי עתיד לתמוך בפיתוח רובע הכניסה לעיר כולו, אשר עתיד לשנות את פניו בשנים הקרובות ולאכלס יותר מ-1.2 מיליון מ"ר של תעסוקה, מסחר, דיור, מלונאות, תרבות ופנאי וכן, גם מגורים.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון:"בימים אלה נמשכות העבודות להקמת רובע הכניסה לירושלים, מיזם פורץ דרך וחדשני הכולל גם האב תחבורתי עצום, שישנה לחלוטין את הדרך בה תושבי העיר ומבקריה נכנסים אליה ויוצאים ממנה. מדובר באחד המיזמים התחבורתיים הגדולים והמשמעותיים שבוצעו בישראל – שילוב ייחודי של קו רכבת בין-עירוני מהיר, רשת רכבות קלות, מאות קווי אוטובוס עירוניים ובין עירוניים, שבילי אופניים וחניון 'חנה וסע'. מתחם התחבורה הייחודי ישתלב בלב מרחב אורבני תוסס ושוקק חיים. מדובר בפרויקט של חזון, התמדה ושליחות, שעתיד להסתיים בקרוב ולהשפיע לדורות."
לדברי גלעד בר אדון, מנכ״ל חברת מוריה: “בשנתיים האחרונות, שדרגה חברת מוריה את הכניסות לירושלים והפכה אותה לעיר נגישה תחבורתית ונוחה להגעה. שדרות שז”ר, הכניסה הראשית לירושלים הוא פרויקט שבכל פרמטר הנדסי שונה וגדול ממה שהכרנו. רמת המורכבות, הדיוק, התיאום הרב-מערכתי והעובדה שהכל נבנה מתחת לעיר חיה ונושמת יוצרים תקדים שלא ראינו כמותו בישראל. זה לא רק פתרון תחבורתי זו תפיסת עולם חדשה לגבי איך בונים תשתיות במרכז עירוני צפוף.”
עוד הוא מוסיף: “חשוב לזכור כי מאחורי כל פיר וכל יציקת בטון בפרויקט שז”ר עומדים מהנדסים, מנהלי שטח, פועלים ומתכננים, שפועלים כבר שנים בסבלנות, בהתמדה ובעומס בלתי רגיל. אין מדובר רק בפרויקט תחבורה, אלא בבשורה של ממש לתושבי ירושלים ולעשרות אלפי מבקרים מידי יום, שתהיה כאן כניסה ראויה לעיר הבירה. זו גאווה גדולה להוביל פרויקט כה משמעותי במסגרת פעילותה של מוריה, שמהווה לא רק שליחות מקצועית, אלא גם שליחות ציבורית. זו זכות עבורנו להשאיר כאן חותם לדורות, כניסה ראויה, מודרנית ופורצת דרך לעיר הבירה של מדינת ישראל.”
חניון שז"ר במספרים:
• יותר מעשור של תכנון, חציבה ובנייה בלתי פוסקים
• חניון תת-קרקעי ענק בן חמש קומות, עם 1,370 מקומות חניה
• שמונה פירים תת-קרקעיים, מהם שלושה משמשים כלולאות תנועה פנימיות
• עומק הפירים מגיע עד 15 קומות מתחת לפני הקרקע
• כ־600 אלף מ״ק של סלעים ועפר הוצאו מהאתר
• כ-320 אלף מ״ק בטון נוצקו במבנה
• מעל 55 אלף טון פלדה הותקנו במערכות התומכות
• כ־50 אלף ק״מ של תשתיות כבילה נפרסו לכל אורך המתחם
• אולמות חניון באורך כ־250 מטר, רוחב 17 מטר ועומק 30 מטר – כל אחד מהם מסתיים במבנה מערכות בן שש קומות, עם גנרטורים, מפוחים, חדרי פיקוד ומערכות בטיחות וחירום