עיריית ירושלים אישרה הקמת מבנה ואתר הנצחה לאומי בגבעת התחמושת



הקמת המבנה ואתר ההנצחה הינו עבור הנצחת "מרכז מורשת הצנחנים" וישמש בית לצנחנים. המבנה יהיה בעל 3 קומות מעל קומת מרתף. עלותו: 160 מיליון שקלים

אתר ההנצחה בגבעת התחמושת. הדמיה:  יסקי - מור - סיון. אדריכלים ומתכנני ערים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה, בראשות אליעזר ראוכברגר, אישרה הקמת מבנה ואתר הנצחה לאומי – "מרכז מורשת הצנחנים" בגבעת התחמושת, מול שדרות אשכול. הקמת המבנה ואתר ההנצחה הינו עבור הנצחת "מרכז מורשת הצנחנים" וישמש בית לצנחנים.

התכנית נפרסת על שטח בגודל 12 דונם, והמבנה שיוקם יהיה בגודל 15,000 מ"ר וישמש כאתר הנצחה, מרכז מידע והדרכה - הכולל אודיטוריום, מרכז חינוך בו יוקמו כיתות לימוד, אולם הרצאות/אירועים, ספריה, אכסניה/מלונית שתשמש קבוצות נוער וחיילים, מוזיאון ואולם הנצחה. בנוסף, יוקם מסדרון מקורה מזכוכית מכיוון תעלות גבעת התחמושת אל עבר תצפית לכיוון הר הצופים.


מבנה  ההנצחה מתוכנן להיבנות בסגנון שקיעה בקרקע הטבעית, שהיא גבעה העולה מכיוון צפון (שדרות לוי אשכול), לכיוון דרום,  וצורתו  'מצנח הפוגש את הקרקע' - עיגול הנצחה אשר בקוטרו קיר הנצחה גבוה. המבנה יבנה 3 קומות מעל קומת מרתף.

עלות הקמת המבנה כ- 160 מיליון שקלים, אשר יגויסו בסיוע העמותה להנחלת מורשת הצנחנים. תחילת הבניה תהיה ככל הנראה תוך כשנתיים, ותקופה הבניה תעמוד על כ- 5 שנים.

האדריכל שתכנן במקור את המבנה הינו חתן פרס ישראל, אברהם יסקי ז"ל, ומשרדו יסקי מור סיון אדריכלים ממשיכים את דרכו. מהנדס התכנית הינו צבי המלי.

העמותה להנחלת מורשת הצנחנים הוקמה בשנת 1993 והיא מאחדת את כלל הצנחנים בעבר ובהווה, מכלל חטיבות הצנחנים בסדיר ובמילואים. העמותה שמה לה למטרה לשמר את ערכי מורשת הצנחנים ולהנחילם לדורות של לוחמים ושל חיילים לעתיד לבוא. חזון העמותה הינו לספר, לתעד ולהנחיל את סיפורם, ערכיהם ומורשת הקרב של לוחמי הצנחנים בסדיר ובמילואים.

"מרכז מורשת הצנחנים" יהווה בית לכלל פעילות המורשת, החינוך, וההנצחה של הצנחנים.

 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אתר גבעת התחמושת בו התחולל אחד הקרבות הקשים והמכריעים ביותר במלחמת ששת הימים, מהווה סמל לאחדותה של ירושלים. התכנית להרחבת המקום שתכלול הקמת אתר הנצחה לאומי לצנחנים, מרכז מידע ואכסניה נועדה לשמר את זכרם של הנופלים, את מורשת הקרב המפוארת ואת סיפורי המערכה על ירושלים".

תא"ל מיל' יחיאל גוזל, יו"ר העמותה להנחלת מורשת הצנחנים: "הרעיון הוא להקים בית לחטיבות הצנחנים שמורשתן הינן מהמפוארות בתולדות צה"ל ומדינת ישראל. מן הראוי שמקומו יהיה בבירת ישראל ירושלים, ששוחררה ע"י הצנחנים. בית זה יהווה מפגש לבני נוער וחיילים ולכלל האוכלוסייה שתלמד על מורשתם של הצנחנים ומקום שבו יונצחו חללי הצנחנים שהקריבו נפשם למען שחרור ירושלים והגנה על גבולות מדינית ישראל".

 

הפינה ההיסטורית:

גבעת התחמושת הוא השם שניתן למוצב ירדני בצפון ירושלים שהתחולל בו קרב קשה במלחמת ששת הימים. ״גבעת התחמושת״ כיום הוא אתר הנצחה לאומי המוקדש להנצחת מורשת המערכה על ירושלים במלחמת ששת הימים. המתחם הוקם על ידי הבריטים בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20  ושימש בונקר לאחסון תחמושת של בית הספר לשוטרים. מבנה בית הספר הוקם על גבעה בגובה 797 מטרים. במלחמת העצמאות כבש הליגיון הירדני את המתחם, דבר שגרם  לניתוק הר

הצופים ממערב ירושלים, עד לכיבושו מחדש במלחמת ששת הימים. כיום בנוי על שרידי המוצב אתר הנצחה ממלכתי. השכונות רמת אשכול ומעלות דפנה הוקמו לאחר המלחמה על שיפולי הגבעה, ובסמוך, על קו התפר שבו עבר הגבול הירדני, הוקמה קריית מנחם בגין הכוללת משרדי ממשלה, וכן את בניין המטה הארצי של משטרת ישראל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה