סלמונלה התגלה במוצרי השוקולד הכי נפוצים בארץ - אלו מוצרים? מה עושים? מהן הסכנות וכיצד מטפלים?



הימצאות סלמונלה בשוקולד המשמש לייצור חלק ממוצרי שטראוס/עלית, הכי פופולריים התגלו במהלך הפסח. והורדו מהמדפים מוצרים.
לאחר שחברת שטראוס הודיעה רק היום (שני) כי היא מורידה מהמדפים שורת מוצרים של עלית בעקבות גילוי סלמונלה בפס הייצור במפעל שלה בנוף הגליל, אנו מביאים בפניכם את כל המידע על החיידק, מה הסכנות ומה עושים מולו?

.

המוצרים שיורדו מהמדפים שעליהם כתוב "עדיף להשתמש לפני"

  • טבלאות שוקולד פרה, בלונדי, ספלנדיד 
  • חטיפי פסק זמן, ממולדה, פרה קראנצ', עד חצות ומיני עדשים 
  • חטיפי טעמי, אגוזי, כיף כף, אנרג'י, פריכיות מצופות שוקולד ועם תחתית שוקולד, חטיף דגנים מצופה שוקולד ועם תחתית שוקולד 
  • רבע לשבע 
  • עוגת בראוניז פסק זמן ורולדות 
  • וופל XL בטעם שוקולד 
  • בונבוניירות איחולים מתוקים 

משרד הבריאות עודכן בפרטים, המפעל נסגר וחברת המזון ביקשה שלא לצרוך את המוצרים. בתוך כך, אחרי ההודעה מניית שטראוס התרסקה בבורסה.

שטראוס ציינה כי עם גילוי הבעיה, נחסם השוקולד לשימוש, הופסק לאלתר ייצור מוצרי השוקולד השונים במפעל וכן נחסמו להפצה מוצרים שיוצרו בסמיכות אליה. "החברה מבצעת פעולות נרחבות על מנת לאתר את מקור הבעיה ואת היקפה ולתקנה ותחזור להפצת מוצרים מלאה כשכל קווי היצור יהיו בטוחים", נמסר מהחברה.

מהו הסלמונלה?

סלמונלה הוא חיידק שמחייב דיווח בישראל, ונוכחותו מנוטרת על ידי משרד הבריאות בבני אדם ובבעלי חיים.

כאשר חיידק הסלמונלה חודר למעיים, הוא גורם למחלת הסלמונלוזיס. תסמיני המחלה הם שלשולים שמלווים בכאבי בטן, התכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות, הקאות, ולעיתים כאבי פרקים וקשיים במתן שתן. התסמינים מופיעים בין שש שעות ל-72 שעות מהחשיפה לחיידק, והמחלה נמשכת בין יומיים לשבוע.

יש יותר מ-2,300 זנים של סלמונלה, אבל פחות מ-10% מהם גורמים לתחלואה אצל בני אדם. כמה מהזנים נחשבים לאלימים וגורמים למחלות קשות ומסכנות חיים, אך נפוצים בעיקר במדינות העולם השלישי.

בשנים האחרונות יש עלייה בנוכחות סלמונלה בישראל, בעיקר בגלל התפשטות של הזן האלים אנטריטידיס, שעלול לגרום למחלה קשה במיוחד בילדים.

בשנים 2019-2016 ביצע משרד הבריאות 26,811 בדיקות במוצרי מזון לזיהוי סלמונלה. בשנים אלו היו 14,372 מקרי תחלואה, 1,365 אשפוזים ושמונה מקרי מוות.

 

איך נדבקים?

ההידבקות ברוב המקרים מתרחשת כתוצאה מחשיפה למזון מזוהם מן החי (בעיקר ביצים, בשר, עוף וחלב), וכמעט שאין הדבקות בסלמונלה מאדם לאדם. החיידק יכול להגיע למוצרי מזון כתוצאה מאי-הקפדה על היגיינה.

 

מה לעשות במקרה של חשיפה?

מנהל היחידה למניעת זיהומים בבית החולים אסותא אשדוד, ד"ר טל ברוש, מסביר כי באופן כללי, לא צריך לעשות כלום במקרה של אכילת אחד ממוצרי השוקולד שירדו מהמדפים, "אלא אם מתפתחים תסמינים כמו כאב בטן, שלשול או חום". לדבריו, המחלה עלולה להתפתח בהתאם ל"כמות החיידקים שיש במזון ובמצב הבריאותי של האדם". ד"ר ברוש מבהיר כי "בהחלט לא כל מי שאוכל מזון נגוע ייחלה, וגם לא כולם יחלו באותה רמת חומרה".

 

איך מטפלים?

לפי ארגון הבריאות העולמי, רוב החולים יסבלו ממחלה קלה ויחלימו ללא טיפול רפואי. במקרים קשים של המחלה ייתכן שיהיה צורך לתת טיפול באלקטרוליטים ונוזלים. אולם במקרה קבוצות סיכון כמו חולים מבוגרים, פעוטות או מדוכאי חיסון, ייתכן שיהיה צורך לטפל בהם באנטיביוטיקה. טיפול שכזה ייתכן שיידרש גם במקרה שהחיידק מצליח לעבור מהמעיים לחלקי גוף אחרים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה