נבחרו 12 יקירות ויקירי ירושלים



ראש העיר, משה ליאון יעניק ביום ירושלים הקרוב ל-12 יקירות ויקרי ירושלים עיטור כבוד. ביניהם, השופטת נאור מרים, הרב אברהם ישראלי גליס, הגב׳ גלילה רון פדר ועוד

טקס יקרי העיר משנים קודמות. צילום: דוברות עיריית ירושלים

ועדת יקירות ויקירי העיר ירושלים, בראשות השופט בדימוס דוד חשין, בחרה את 12 יקירי העיר ירושלים לשנת  תשפ"ב. את העיטור המיוחד יקבלו אנשי מפתח אשר תרמו לעיר בצורה יוצאת דופן, כל אחת ואחד בתחומם. הרשימה תובא לאישור מועצת העיר ירושלים בישיבתה הקרובה, ביום חמישי  27/1/2022.

האישים נבחרו ע" וועדה מקצועית בראשות השופט דוד חשין,  והעיטור יוענק להם מידי ראש העיר, משה ליאון, על כך שהקרינו מאישיותם על העיר ותרמו תרומה ייחודית לירושלים.

עיטור יקיר ירושלים מוענק ע"י ראש העיר ירושלים מאז שנת 1967.

ראש העיר משה ליאון הודה ליו"ר הועדה, השופט דוד חשין ולחברי הוועדה אשר בחרו את מקבלי העיטור וציין : " כבוד גדול הוא עבורי להעניק את פרס יקיר העיר ירושלים לאנשי העיר אשר פועלים  במשך שנים רבות למען העיר ותרמו תרומה מהותית לבירת ישראל ולהאדרת שמה. יקירי ירושלים הם הפסיפס האנושי המאפיין את ייחודיותם של תושבי ירושלים ".

להלן פרטים אודות 12 הזוכים בעיטור "יקיר ירושלים":

הגברת בן דוד מרים – ילידת  1941, נולדה בניו יורק. עלתה לארץ ב-1969. בוגרת החוג לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית. בוגרת קורסים מגוונים בהכשרה של הנחיית הורים, מדריכי טיולים, גישור קהילתי ועוד. שנים רבות מתנדבת בארגונים שונים וברבים מהם היא פעילה במקביל. זכתה באות הנשיא למתנדב.

העיטור ניתן לגברת בן דוד על פעילות התנדבותית מגוונת במכון פוע"ה וליווי משפחות שכולות. על סיוע בהתנדבות בהתאמת משפחות לאימוץ בעמותת 'אמציה'. בנוסף, על פועלה כמייעצת ומגשרת בין שכנים במחלקת שי"ל בעיריית ירושלים.

 

פרופסור בר אשר משה – יליד 1939, נולד במרוקו ועלה במסגרת עליית הנוער. התגורר במוסררה בירושלים. שירת בהסדר למורי ספר בחיל השריון. הוא פרופ' אמריטוס וחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. מילא תפקידים אקדמיים רבים באקדמיה ללשון העברית. ערך 20 שנה את כתב העת המדעי של האקדמיה (לשוננו). חתן פרס ישראל בחקר הלשון העברית ובחקר לשונות היהודים, חתן פרס רוטשילד וחתן פרס אמ"ת. פרסם כ-18 ספרים ומאות מאמרים מדעיים.  חבר הדירקטוריון של מוסד ביאליק ויושב ראש ועדת ההיגוי של המרכז העולמי של יהדות צפון אפריקה בירושלים. ממקימי היישוב פסגות. היה פעיל בארגונים שונים – מוזיאון ישראל, מליאת רשות השידור, המועצה לאומניות ועוד.

העיטור ניתן לפרופסור בר-אשר על פתיחתה של האקדמיה ללשון עברית לציבור ולקהלים רבים בזמן כהונתו כנשיא האקדמיה. על פועלו להנגשת השפה העברית ולחקר תולדותיה. בנוסף, על התנדבותו במתן הרצאות בפני ציבורים מגוונים והקמת משכן חדש ללשון העברית בירושלים.

 

הגברת  גולן דניאלה - ילידת 1953. לימדה שנים רבות במכללת בית וגן ובאולפנה ע"ש וינגרטן. הייתה שותפה לפיתוח הרובע היהודי ובחברת פרזות ועזרה למשפחות ירושלמיות. אשת חב"ד, מייסדת המוסד העולמית לאישה היהודית "אור חיה" ועומדת בראשו. בעלת שני תארי מוסמך מהפקולטה לחקלאות ובית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. ב-1978 חזרה בתשובה. הייתה מורה בבית הספר חורב (20 שנה). ב-1989 הקימה את המרכז העולמי לאישה היהודייה – אור חיה. הייתה גם דירקטורית בחברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי ומ-2012 היא בעלים ומנכ"ל של חברת L.A.Face.

העיטור ניתן לגב' דניאלה גולן על יוזמה והקמת מרכז תרבותי-חברתי-תורני להעצמת נשים 'אור חיה'. בנוסף, על פעילותה בסיוע לעמותות ועולות חדשות. נוסף על כך, על פעילותה לפיתוח הרובע היהודי ומתן סיוע למשפחות ירושלמיות רבות במגוון דרכים.

 

מר ויסמן אריה - יליד 1948. שירת ביחידת מודיעין מובחרת. למד בגרמניה הנדסת עץ והצטרף לעסק המשפחתי שהקים אביו בשנת 1932 בירושלים. דור שני לתעשיית הרהיטים שהחל בה אביו, ליאו ויסמן. ייצר רהיטים למשרדי ממשלה, לבתי חולים, לאוניברסיטה המורמונית ולמוסדות אחרים בירושלים (בית הנשיא, שולחן הישיבות של הממשלה ועוד) וכן לשגרירויות של ישראל בעולם ובבתי השגרירים. תכנן את בית ויסמן בירושלים. רכש את מותגי הרהיטים שמרת הזורע ורהיטי עין חרוד. היום מנכ"ל קבוצת ויסמן. שימש דירקטור במשכן המלאכה בירושלים. זוכה פרס יקיר התעשייה. החברה שבבעלותו מעניקה סיוע למשפחות נזקקות, כולל לעולים חדשים מאתיופיה בעת העלייה הגדולה בשנת 1991. תומך בקהילה – קבוצת הפועל ירושלים, ידידי בית הנוער בית נחמיה ועוד.

העיטור ניתן למר ויסמן על תרומתו לקהילה ותמיכתו במוסדות וארגונים ירושלמים ביניהם; הפועל י-ם, מרכז שלווה ונוספים. בנוסף, על מתן עזרה וסעד ליחידים במצוקה ביניהם קבוצות עולים חדשים, משפחות במצוקה, דיירי מעון 'נופים' ונוספים.

 

מר זקן חיים - יליד 1943. נולד בעיר זאכו בעירק. עלה לארץ ב-1951 וגר במעברת תלפיות. התגייס לצנחנים ושירת במלחמות ישראל – ששת הימים, יוה"כ ושלום הגליל. בתום שירותו הסדיר פתח חנות בשר ולאחר שש שנים החליט לעסוק בתחום הבנייה. החברה שהקים בנתה אלפי יח"ד בכל רחבי הארץ – וגם בשכונות ירושלים, בהן הרב חומה, גבעת משואה, גילה ועוד. היה חבר הנהלת ארגון בוני ירושלים הסביבה. ב-2014 נבחר לסגן יו"ר הארגון. קיבל תואר רב קבלן. החברה בבעלותו תורמת מדי שנים לארגונים רבים, בהם: איחוד הצלה, קו לחיים, אור מנחם, אור ירוק, ארגון שלווה, בית התבשיל.

העיטור ניתן למר זקן על תרומתו רבת השנים לבניין ירושלים, ביניהן שכונות הר חומה, גבעת משואה, גילה ושכונות נוספות. על חברותו בהנהלת ארגון בוני ירושלים והסביבה. בנוסף, על תרומתו לארגוני הצלה, צדקה וחסד. 

 

הרב אברהם ישראלי גליס – יליד 1951. נולד בירושלים, דור עשירי בעיר. מספר את סיפורה של ירושלים של פעם ברדיו ובטלוויזיה ובהרצאות. פרסם ספרים, בהם ספר על ירושלים בתלת ממד, ומופיע בפני קהלים מגוונים: דתיים, חרדים, חילונים ובני דתות אחרות. הקים את השלוחה החרדית בבית הספר מעלה והיה חבר מועצת הקולנוע והקים בירושלים את החממה ליוצרים ואומנים חרדים. פעיל בעמותות רבות בירושלים. אינו משתייך לאף זרם ומסייע לחילונים רבים. לאחרונה ראה אור ספרו "האיש שלנו בירושלים".

העיטור ניתן לרב גליס על פעילותו להעלאת שמה של העיר ירושלים בארץ ובעולם, על פעילותו הרבה למען העיר באמצעות סיפורים, הרצאות, פרלמנטים, מפגשים עם חיילים ועוד. בנוסף, על היותו גשר בין הציבור החרדי לחילוני, העלאת קרנו של הקולנוע החרדי והתנדבותו במספר ארגונים ירושלמים.

 

ד"ר ליפשיץ יצחק - יליד 1951. נולד בחיפה. שירת ביחידה מסווגת של חיל האוויר. למד רפואה בבית הספר לרפואה בירושלים. היה רופא משפחה ביישובי חבל עדולם. סיים התמחות ברפואת משפחה והיה רופא בניידת טיפול נמרץ במד"א. 40 שנה היה רופא משפחה בשכונת קרית היובל בירושלים. ב-1987 התמנה לרופא של הכנסת (שימש בתפקיד עד 2019). ב-2015 התמנה גם לרופאו האישי של נשיא המדינה. פרסם מאמרים רבים בנושא איתור מוקדם של מחלות. זכה לפרסים ולעיטורים רבים מאוד.   נפגע במהלך עבודתו ומרותק לכיסא גלגלים, אבל ממשיך ליזום פרויקטים למען החברה בשכונת קטמון שבה מתגורר.

העיטור ניתן לד"ר ליפשיץ על עבודתו המסורה כרופא משפחה בשכונות רבות בירושלים ועיסוק מגוון באוכלוסיות מצוקה, קשישים, עולים חדשים וניצולי שואה. כן, על תרומתו לקהילה באמצעות פעילות מגוונת לקידום הבריאות. בנוסף, על כהונתו כרופא הכנסת ועל קידום יוזמות למען החברה בשכונת קטמון.

 

הרב מדינה אליהו - יליד 1944. נולד בקזבלנקה. ב-1960 עבר עם משפחתו לצרפת ושנה אחר כך עלה לישראל. למד בישיבת פורת יוסף בשכונת קטמון. ב-1970 עבר עם אשתו להתגורר ברובע היהודי. למד בישיבת המקובלים בית אל. משמש רב ושליח ציבור של בתי הכנסת הספרדים ברובע ומוסר שיעורי תורה בהתנדבות. שימש גם שוחט בבית המטבחיים בירושלים וכן סופר סת"ם, מלמד חזנות. מחזיק ומפעיל כולל אברכם, כתר דוד, ברובע היהודי.

העיטור ניתן לרב מדינה על פעילותו בניהול חיי הדת ברובע היהודי, הקמה והפעלה של מפעלי חסד ביניהם גמ"ח למשפחות ירושלמיות במצוקה. בנוסף, על פועלו בהתנדבות להנחלת מורשת ישראל על ידי העברת שיעורים בבתי מדרש ברובע היהודי ולעולים חדשים בשכונת בית וגן.

 

השופטת נאור מרים - ילידת 1947. נולדה וגרה בירושלים. למדה משפטים בירושלים. עבדה במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה והייתה סגנית בכירה לפרקליט המדינה. ב-1980 מונתה לשופטת בבית משפט השלום, ב-1989 – לשופטת בבית המשפט המחוזי, וב-2001 לשופטת בבית המשפט העליון. בשנת 2015 התמנתה לנשיאת בית המשפט עד לפרישתה בשנת 2017. כיום מכהנת כנשיאת בית הדין הציוני העליון של ההסתדרות הציונית העולמית, חברת מועצת המנהלים של המכון למדיניות העם היסודי ועומדת בראש ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת האסון במירון.

העיטור ניתן לשופטת מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, על פעילותה בתחום המשפט, על קידום דיאלוג חוקתי עם הכנסת תוך שמירה על איזונים ראויים בין הרשויות. 

 

עו"ד קרמר יהושע (שוקי) - יליד 1946. שירת כקצין מודיעין. בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ועו"ד ונוטריון משנת  ב-1972 המשרד קרמר-שפירא-שניידר. יו"ר בית הדין המשמעתי בלשכת עורכי הדין במחוז ירושלים. עומד בראש ההרכב הדן בתיקים ועד עצם היום הזה. כיהן בהתנדבות כיו"ר אגודת ידידי קבוצת הפועל ירושלים בכדורסל ויושב ראש אגודת הפועל ירושלים עד לתחילת שנות התשעים. סייע בגיוס תרומות ובהרחבת המועדון. כמו כן היה – בהתנדבות – היועץ המשפטי של אגודת הפועל למשך עשר שנים. נפגע בפיגוע דריסה   בדרכו לבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין – ורגלו הימנית נקטעה.

העיטור ניתן לעו"ד קרמר על פעילותו כיו"ר בהתנדבות של אגודת ידידי קבוצת הפועל ירושלים בכדורסל, יו"ר בהתנדבות של אגודת הפועל ירושלים וכן יועץ משפטי של האגודה. בנוסף על פעילותו בהתנדבות בלשכת עורכי הדין, מראשוני המתנדבים בפרויקט "שכר מצווה", וכן פעילותו כיו"ר לשכת עורכי הדין בירושלים.

 

הגב' רון פדר גלילה – ילידת 1949. נולדה בחיפה. החלה לכתוב מגיל תשע, למדה בבית הספר הריאלי ואת שירותה הצבאי עשתה בנח"ל. בוגרת האוניברסיטה העברית בספרות עברית ובמקרא. סופרת ילדים ומבוגרים וכתבה כ 400 ספרים. מתגוררת בשכונת בית הכרם.

העיטור ניתן לגברת רון-פדר על תרומתה לתחום הספרות בישראל. על פעילותה הספרותית של גברת רון-פדר בתחום ספרות הילדים הישראלית והשראה לכותבים ולכותבות. קצרה היריעה מלמנות את קורפוס ספריה, בהם: "אל עצמי", "סודי בהחלט", "בחינת בגרות", "נאדיה", "כמעט אבוד", "סוף הקיץ", "מסטול", סדרת ספרי "ג'ינגי" ועוד רבים. בנוסף, על כך שרון-פדר מהווה מקור השראה לכתיבה יצירתית בקרב ילדות וילדים דרכם לומדים רבים מהם על ההיסטוריה של העם היהודי ועל מדינת ישראל, מדעים ונושאים נוספים .

 

מר שיבאן נדים - יליד 1951. הגיע לירושלים בשנת 1972 מכפר ראמה שבגליל ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים, בשנת 1977 החל את תפקידיו באגף הרווחה בעירית ירושלים, בעל תואר במשפטים ובעבודה סוציאלית. היה מנהל מוזיאון האסלאם, התמחה מקצועית בעמותת כן לזקן, מנהל הפרויקטים של הקרן לירושלים ומילא תפקידים רבים באגף הרווחה בעיריית ירושלים: מנהל מחלקת השיקום, מנהל מחלקת תכנון ופיתוח שירותים סוציאליים ועוד.   פעל בהתנדבות במספר ארגוני זכויות אדם.

העיטור ניתן למר שיבאן על הובלת תוכניות חינוכיות ותרבותיות לחיים של שיתוף בתחומים תרבותיים וחיזוק השיח בין הקהילות. על פעילות למען החלשים והנזקקים בעיר והתנדבות בתחומי רווחה, קידום זכויות חברתיות ושכונות העיר.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה