“מעגלי אימהות”: תוכנית ייחודית לתמיכה באימהות לאחר לידה



התכנית מופעלת על-ידי עיריית ירושלים בשיתוף "נפש אחת" וניתנת לנשים לאחר לידה שפונו מבתיהן מהדרום והצפון ושוהות בבירה

צילום: דוברות עיריית ירושלים

עם פרוץ הלחימה ואכלוס משפחות שפונו מבתיהן למלונות ברחבי העיר, זיהו הצוותים העירוניים הפועלים במלונות, קבוצה גדולה של משפחות צעירות, ביניהן אימהות לאחר לידה שבשל ימי החירום לא קיבלו תמיכה או מענה רגשי מותאם. חלקן ילדו תקופה קצרה לפני פרוץ המלחמה, חלקן במהלך השהייה במלון וחלקן חוו צירים במהלך הפינוי מהבית והתמודדו עם חוויה טראומטית וקשה במיוחד.

בהתאם לכך, פיתח צוות המחלקה לגיל הרך באגף לבריאות הציבור, תכנית *"מעגלי אימהות"* ייחודית והציע לאימהות במלונות להשתלב בפעילות שבועית קבועה, שתספק להן מרחב נעים ופינה חמה ונפרדת לעצמן.

״מעגלי אימהות״ היא תכנית עירונית הפועלת מספר שנים ברחבי העיר, משלבת פעילות קבוצתית הפגתית לאימהות לאחר לידה, ומספקת להן רשת תמיכה משמעותית.

התוכנית מאפשרת לנשים לקחת פסק זמן משגרת יומן העמוס, להגיע למפגש חברתי עם התינוק/ת ולחלוק התמודדויות משותפות. הפעילות מבוססת על מפגשים שבועיים קבועים, מתנהלת במעגלים ובישיבה על מזרונים, מועברת באמצעות מנחה מקצועית הנמצאת בקשר עם כל אחת מהנשים, מזהה צרכים ייחודיים ומביאה תכנים הרלבנטיים למצבים שלאחר לידה.

התוכנית לאימהות המפונות נפתחה לפני מספר שבועות, במסגרתה הן לוקחות רגע לעצמן, חולקות התמודדויות ומקיימות שיח משותף על הורות, זוגיות, חזרה לעבודה ועוד. במקביל, הן תומכות אחת בשניה, מקבלות אוזן קשבת וזוכות למענה חם סביב מצבים רגשיים המאפיינים תקופה שלאחר לידה.

המנחה המקצועית אחראית לתכנים ומתמקדת בסוגיות ובדילמות משותפות - לדוגמא: יצירת תחושת בית במקום שהוא לא בית, מציאת משאבים פנימיים שייתנו כוחות, תקשורת עם הילדים בחדר קטן וצפוף, התמודדות עם חרדות ועם תינוק שלא ישן בלילה, פינוי מקום רגשי למשחקי התפתחות ועוד.

בנוסף, חוברו האימהות לתחנות טיפות החלב בעיר, וכיום הן מגיעות ונהנות מהשירות העירוני המספק להן מגוון רחב של מענים: חיסונים, עיסוי תינוקות, פיזיותרפיה, תזונאית, רופא התפתחותי ועוד.

הצוותים המקצועיים בתחנות עוטפים את האימהות, מחברים אותן לשירותים רלבנטיים בקהילה, מסייעים להן בקיצור תהליכים בירוקרטיים, במיצוי זכויות ובמידע הכולל הפנייה לטיפולים, פיצויים, הטבות ייחודיות, הארכת חופשת לידה לנשות מילואימניקים, חיבור לעמותות המסייעות בציוד ובביגוד ועוד.

ש', ממשתתפות מעגלי אימהות: "אני מחכה להגיע למעגל כל השבוע. זו חממה. המקום היחיד בו יש לי שקט ואני מרגישה שמבינים אותי, שעוברים דברים דומים למה שאני עוברת. אנחנו בוכות ביחד, צוחקות ביחד ומקבלות כוח מהביחד. פתחנו קבוצת ווטסאפ ונוצרה עבורנו רשת חברתית המאפשרת לנו לעזור אחת לשנייה בציוד, בתמיכה ובמידע".

מעיריית ירושלים נמסר: "במהלך כל תקופת החירום השקיעו ומשקיעים הצוותים המקצועיים בעירייה מאמצים רבים באיתור צרכים של קבוצות ייחודיות השוהות במלונות, והציעו מענה שייקל על שגרת יומם. במסגרת העשייה מסייעים הצוותים גם במיצוי זכויות ובחיבור אל המערכות והשירותים, מנגישים מידע ומקצרים הליכים מסורבלים כדי שיקבלו את מירב הסיוע ויחוו תחושת בית. נמשיך לתמוך באחינו ואחיותינו מקווי העימות בכל מה שניתן".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה