מטופלת כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע. מומחי שערי צדק מזהירים- אל תשמשו בעדשות צבע ללא בדיקה בפורים



עדשות ללא מרשם הנמכרות בחנויות תחפושות או באינטרנט, עלולות שלא לעבור בקרת איכות נאותה, מה שמוביל לעדשות שעשויות לגרום לנזק בלתי הפיך לעין" מסביר ד"ר ישי ווייל, רופא עיניים ומומחה לניתוחי קרנית במרכז הרפואי שערי צדק

קרדיט: ד״ר ישי וויל

פורים בפתח, ורבים פונים לרכוש עדשות מגע קוסמטיות כדי לשדרג את התחפושות שלהם. עדשות מגע אלו מוצגות לעיתים קרובות כאביזרי אופנה במדיה החברתית, ומשכנעים צרכנים רבים, רובם צעירים, לרכוש עדשות דומות. עם זאת, רופאי עיניים מזהירים מפני שימוש בעדשות אלו, ומסבירים כי הן מהוות סכנה לעיניים ולראיה.

"עדשות ללא מרשם הנמכרות בחנויות תחפושות או באינטרנט, עלולות שלא לעבור בקרת איכות נאותה, מה שמוביל לעדשות שעשויות לגרום לנזק בלתי הפיך לעין" מסביר ד"ר ישי ווייל, רופא עיניים ומומחה לניתוחי קרנית במרכז הרפואי שערי צדק.

לשערי צדק הגיע א׳, בת 36 שהיתה רגילה להרכיב מידי פעם עדשות צבע קוסמטיות, ונפגעה מכך.

לפני מספר שבועות רכשה סוג חדש של עדשות צבעוניות.ארבע שעות לאחר שהרכיבה אותן, החלה להרגיש כאב עז בשתי העיניים, טשטוש ראייה והעיניים הפכו אדומות ודומעות. היא הסירה את העדשות, אך מכיוון שלמחרת הסימפטומים החמירו והראיה התדרדרה, פנתה למיון עיניים במרכז הרפואי שערי צדק.

"בבוקר נבהלתי, הראיה שלי היתה גרועה, לא יכולתי לתפקד, שלא לדבר על נהיגה, והעיניים כאבו לי נורא עד שלא יכולתי לפקוח אותן. הבנתי שהעיניים שלי בסכנה ואני חייבת לרוץ לראות רופא".

במיון אבחנו רופאי העיניים פגיעה משמעותית בראיה, דלקת קרנית (קרטיטיס) קשה, שמלווה בבצקת ועכירויות מרובות בקרנית. היא אושפזה מיד במחלקת עיניים לצורך קבלת טיפול אנטיוביטי ולאחר מכן גם בסטרואידים.

"בעדשות קוסמטיות לא תקניות, הצבע שמקנה להן את המראה הייחודי מכיל כימיקלים וחומרים מזיקים אחרים שעלולים לגרום לתגובה דלקתית קשה בעין. בנוסף, אי סדירות של החלק האחורי של העדשה או אי התאמה למבנה הקרנית של המשתמש, יכולים לגרום לשריטות בקרנית ולהוביל לכאבים עזים, כיב זיהומי, ואובדן ראיה".

ד"ר ווייל מוסיף כי מכיוון שמדובר בצרכנים שלא מרכיבים עדשות באופן קבוע, ולא קיבלו הדרכה מתאימה, הם נוטים להשתמש
בעדשות באופן שמסכן את העין.

"אותם נערים, ולעיתים אף מבוגרים, לא מקפידים על הגיינה בסיסית של העדשות. הם ישנים עם העדשות, שוטפים עם מי ברז במקום עם תמיסה ייעודית, ולפעמים גם מעבירים את העדשות מאחד לשני. שימוש לא נכון בעדשות מגע עלול לפגוע בראייה באופן בלתי הפיך״.

"הטיפול היה אינטנסיבי מאוד. טיפות עיניים אנטיביוטית כל שעה, מסביב לשעון, כולל בלילה. לא ישנתי והייתי ממש בחרדות שאני מאבדת את הראיה", מספרת א׳.

לאחר אשפוז בן 4 ימים, השתפרה הראייה והדלקת, אך עדיין נותרה עכירות בקרנית.

"הראיה שלי עדיין לא היתה טובה, עדיין לא יכולתי לנהוג, להשתמש במחשב, אבל לפחות יכולתי לפקוח עיניים, להיות עם הילדים שלי".

במעקבים במרפאת עיניים, ותחת המשך טיפול, הראיה של א׳ המשיכה להשתפר, העכירות התבהרה, ואחרי למעלה מ-6 שבועות, א׳ חזרה לראות טוב.

"הסיפור של א׳ היה יכול להיגמר אחרת, עם אובדן ראייה משמעותי בשתי העיניים ונכות אמיתית" מסכם ד"ר ווייל. "בזכות הערנות של א׳ הצוות במחלקת עיניים, וקצת מזל, העיניים החלימו וא׳ חזרה לתפקד באופן מלא".

כעת א׳ עדיין נמצאת במעקב במרפאת העיניים בשערי צדק, אך מרגישה שקיבלה את הראייה שלה בחזרה. "חשוב לי להודות לצוות הרפואי, ולהזהיר את כל המשתמשים בעדשות מגע: תרכשו עדשות רק ממקום מורשה ולאחר התאמה של אופטומטריסט או רופא עיניים. אם אתם חשים שיש בעיה, לא לחכות, ולפנות מיד לקבלת טיפול רפואי.״

אז מה צריך לעשות אם בכל זאת רוצים להרכיב עדשות מגע צבעוניות הפורים הזה מבלי לפגוע בעיניים?
- לפנות לאופטומטריסט או רופא עיניים לבדיקה להתאמת עדשות מגע.
- לרכוש עדשות מגע רק לאחר שרופא או אופטומטריסט בדק שהן מתאימות לכם
- לוודא שעדשות המגע אינן פגות תוקף
- אף פעם לא לחלוק את עדשות המגע עם אדם נוסף.
- לשמור על כללי ההגיינה והרכבה נכונה של עדשות מגע (לשטוף עם תמיסה ייעודית, לא לישון איתן, לא לשחות איתן ולא להתקלח איתן).
- במידה ומרגישים חוסר נוחות או אם העין הופכת אדומה, להסיר מיד את עדשות המגע, ולפנות לרופא עיניים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה