מחילוץ מלב התופת באוקראינה במצב אנוש להצלה בשערי צדק



אנה בת ה-18 חולצה משדה הקרב באוקראינה כשהיא סובלת מפרכוסים בשל מחלה זיהומית במוחה, במבצע מיוחד בסיוע הצלה אייר וזק״א בליווי צוות טראומה של המרכז הרפואי שערי צדק היא הוטסה לישראל לקבלת טיפול מציל חיים

אנה הגיעה למערך הנוירולוגי בשערי צדק כשהיא בסכנת חיים מידית עם סיכויי הישרדות אפסיים.

הטיפול המקיף והמקצועי בגישה חדשנית בהובלת ד״ר סטפן מאוסבך, מנהל טיפול נמרץ נוירו וד״ר רוני אייכל, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי שערי צדק הציל את חייה.

צילום: דוברות שערי צדק

לדברי הרופאים מדובר במקרה נדיר של מחלת חום שמתפתחת במהירות למצב של אפילפסיה קשה לטיפול וכי מרבית המקרים מסוג זה נגמרים עם נזק בלתי הפיך או מוות. צילומי ההדמיה שבוצעו במרכז הרפואי לא בישרו טובות והרופאים לא האמינו שאנה תשרוד.

למרות התמונה הקלינית הקשה, שהשתקפה מצילומי ה-MRI, הרופאים לא ויתרו ובמשך שלושה חודשים נלחמו על חייה תוך שימוש בטכנולוגיות שטרם בוצעו בארץ בתחום טיפול נמרץ נוירו.

צילום: דוברות שערי צדק

ד״ר סטפן מאוסבך, מנהל היחידה לטיפול נמרץ נוירו מספר:
״אנה הגיעה אלינו במצב של פרכוס אקוטי לאחר חודש שבמהלכו סבלה מחום. הטיפול התרופתי שניתן לה לא נתן אותותיו וכתוצאה מזה סבלה מהצטברות של נוזלים במוח.
מצבה המשיך להידרדר והיא הורדמה הונשמה בבית החולים המקומי באוקראינה.

כעבור מספר ימים במהלכם לא חל שיפור היא הובאה לשערי צדק כאשר נצפה נזק מוחי משמעותי.

עם הגיעה הכנסנו אותה למצב של הרדמה מוחית למניעת נזקים מוחיים.

לראשונה בארץ ביצענו שימוש באנאקונדה ואיזופלורן למניעת פרכוסים. לאחר 48 שעות מצבה הלך והשתפר ובתהליך שיקומי שארך כחודשיים בהובלת צוות המערך הנוירולוגי וצוות המחלקה לפיזיותרפיה היא שבה לתפקוד.

הודות לטיפול המתקדם והמקיף שניתן באופן מידי, עשינו את הלא יאומן ונגד כל הסיכויים אנה שבה להכרה ולתפקוד תקין והיא שוחררה מהמרכז הרפואי להמשך שיקום במצב טוב״.

ד״ר רוני אייכל, מנהל המערך הנוירולוגי במרכז הרפואי שערי צדק, מרחיב: מדובר במקרה נדיר של מחלת חום שמתפתחת במהירות למצב של אפילפסיה קשה לטיפול. המטופל עובר למצב של 'קומה' ללא הכרה ועם פרכוסים בלתי פוסקים. מאוד קשה לטפל באמצעות תרופות, כך שהחולה שברוב המקרים סובל מנזק מוחי קשה, לא חוזר לעצמו ובמקרים רבים קיימת סכנת מוות. חולים בדרך כלל לא משתפרים אחרי כל כך הרבה זמן במצב של פרכוסים קשים. רק ביחידת טיפול נמרץ ייחודית לנוירולוגיה שרופאיה מומחים בטיפול נמרץ ומחלות נוירולוגיות, בה נעשה שימוש במשאבים ייחודיים כמו טכנולוגיות ידע ונסיון, ניתן להציל מקרה כה מורכב כשל אנה.

צילום: דוברות שערי צדק

כיום, אנה מתאוששת ונמצאת בשיקום. להפתעתנו הגדולה היא התאוששה. מבחינתנו זו גאווה ישראלית שאנחנו מסוגלים לקבל חולים מורכבים ולתת להם טיפולים שרק במדינות מפותחות מאוד יודעים לתת".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה