מבקרי מס הכנסה בירושלים הפתיעו את בעלי העסקים: ברבים מהעסקים נמצאו אי סדרים



במהלך המבצע שערך מס הכנסה בירושלים נבדקו 21 עסקים מענפי המסחר, השירותים והמזון ונתגלה כי ב-15 מהם לא נרשמו הכנסות כחוק. המבצע התבסס על איסוף מודיעין מקדים והתמקד במספר קטן יחסית של עסקים, שכבר קיבלו אזהרות בשנה האחרונה ושלגביהם התקבל מידע מוקדם בחשד להעלמת הכנסות

צילום: פלאש 90

במהלך מבצע ביקורות ניהול ספרים שערך מס הכנסה בירושלים ביום שישי האחרון נבדקו 21 עסקים מענפי המסחר, השירותים והמזון ונתגלה כי ב-15 מהם לא נרשמו הכנסות כחוק. המבצע התבסס על איסוף מודיעין מקדים והתמקד במספר קטן יחסית של עסקים, שכבר קיבלו אזהרות בשנה האחרונה ושלגביהם התקבל מידע מוקדם בחשד להעלמת הכנסות. השיעור הגבוה יחסית של ההפרות נובע ככל הנראה גם מכך שמאז פרוץ מגפת הקורונה לא נערכו ביקורות בימי שישי בבוקר, וייתכן שבעלי עסקים רבים סברו כי פקידי מס הכנסה לא פעילים בימים אלה וחשו "בטוחים" יותר להעלים הכנסות.

במהלך המבצע ביצעו המבקרים ממשרד השומה ירושלים 1 רכישות ביקורת בעסקים, ערכו תצפיות על פעילות העסק, ובשלב הגלוי  ערכו גם ביקורת בספרי העסק וספירת קופות.

ב-12 עסקים נמצאו מקרים של אי רישום הכנסות  ול-3 עסקים לא היה כלל תיק במס הכנסה. כך, למשל, בביקורת שנערכה בדוכן לממכר מזון בקניון, הבחינו המבקרים כי תשלומי הלקוחות אינם נרשמים בקופה. ואכן, כאשר נספרה הקופה גילו המבקרים עודף בסך של 1,400 שקל. העובד בדוכן טען כי "אם יש עודף בקופה אנחנו רושמים בסוף היום". בדוכן לממכר מיצים טבעיים, ערכו המבקרים תצפית והבחינו כי ההכנסות אינן נרשמות, ולאחר מכן אף ביצעו קניית ביקורת וגילו כי קנייתם לא נרשמה. כאשר הזדהו המבקרים  בפני המוכר הוא אמר כי בעל העסק אמר לו לרשום את ההכנסות על פתק, "כי אני לא יודע לקרוא או לכתוב בעברית".     

המבקרים ערכו גם תצפיות על דוכן למכירת אוכל, שם נצפו מקרים שבהם תקבולים נכנסו לקופה אבל לא נרשמו. בעל הדוכן אמר בתגובה: "אני אדם מבוגר. לא שמתי לב כי היו עוד לקוחות". בעל דוכן לעיסוי ורפלקסולוגיה, שנצפה מקבל תקבולים ולא רושם אותם בספרי העסק, אמר בתגובה כי הוא "רושם במחברת זמנית ובסוף היום מוציא קבלה".

המבצע, כאמור, היה ממוקד ומבוסס על מודיעין מקדים ובמהלכו אף הגיעו המבקרים לעסקים שפעלו מבתים פרטיים. כך למשל, נערכה ביקורת אצל קוסמטיקאית שעובדת מביתה ולא הוציאה קבלות ללקוחותיה. בתגובה אמרה הקוסמטיקאית כי היא טרם הדפיסה פנקס קבלות וטענה כי היא רק "עושה מידי פעם ציפורניים לקרובים וחברות, אבל בחינם". כמו כן, נערכה ביקורת במספרה, שם נמצאו מספר מקרים שבהם נרשמה קבלת התשלום בספר ההזמנות, אך העסקה לא הופיעה בספרי העסק. הספר אמר בתגובה למבקרים כי "הכל רשום, הרואה חשבון ימציא לכם". בביקורת שנערכה בעסק למכירת פרחים נמצא שתקבול שהתקבל בביט לא נרשם. בעל העסק אמר בתגובה כי "פספסתי את זה".

ביקורת זו נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור  ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה