לראשונה בירושלים: מכשיר השיקוף בחדר המיון שימנע ניתוחים בילדים עם שברים



לראשונה בירושלים - מכשיר שימנע ניתוחים ועיוותים בילדים שמגיעים עם שבר מורכב. הטיפול בשבר נעשה תחת מכשיר השיקוף ומהווה מדד לטיפול מדויק יותר מבעבר

צילום: דוברת המרכז הרפואי הדסה

כאשר רום בן ה-9 שבר את ידו בבית הספר, אמו הוזעקה על ידי הצוות ויחד הזדרזו להגיע לבית החולים הדסה עין כרם. האבחנה של רופאת הילדים, מומחית ברפואה דחופה הייתה שבר עם תזוזה של העצם, מה שמחייב להחזיר אותה למקומה.

מכשיר שיקוף חדשני שהחל לפעול בחדר מיון ילדים בהדסה עין כרם - לראשונה בירושלים, מהווה מהפכה בתחום הטיפול בשברים בילדים הפונים למיון ובוודאי במקרה של רום.
בשברים הדורשים החזרה של העצם למנח התקין טרם גיבוס, המכשיר מאפשר שיקוף של הגפה השבורה והחזרה מדויקת של השבר בזמן אמת.

הודות לתרומה נדיבה, התחדש מערך המיון במכשיר שיקוף ( FLUROSCOPY ) אשר ישמש את רופאי חדר המיון בעת הגעת ילדים עם שברים מורכבים הכוללים - מלבד השבר עצמו, גם תזוזה של העצם. מדובר בטכנולוגיה שלא הייתה קיימת עד כה בשימוש בחדר המיון עצמו.

ד"ר סער חשביה, מנהל מיון ילדים בעין כרם, מסביר כי שברים בילדים מהווים אחת מהסיבות הנפוצות לפניה למיון ילדים, בעיקר בחודשי הקיץ.

"אין יום שבמיון ילדים לא מתקבל לפחות ילד אחד עם שבר כלשהו, רובם באמה או בזרוע", מתאר ד"ר חשביה.  "שברים מורכבים אשר כוללים תזוזה של העצם, מחייבים מלבד גיבוס קלאסי, גם החזרת העצם למקומה כדי שתחלים ללא עיוות.
עד כה, בחדרי מיון רבים פועל הרופא בשיטה שהיא כמעט "עיוורת". בניסיונו המקצועי הוא יודע להחזיר את העצם למקומה בידיו ואז מגבס את היד. רק לאחר ביצוע כל התהליך הוא יכול לבצע צילום ולגלות האם החזרת העצם למקומה האנטומי, הטבעי, הצליחה".

הפעולה הזו, לדברי ד"ר חשביה - לא תמיד מצליחה במדויק ולכן מובילה בהמשך לחדר הניתוח, לקיבוע נכון של העצם. "יתרה מזאת, לאור העובדה שמקובל היום שהחזרת שברים עם תזוזה מבוצעת בטשטוש על מנת למנוע כאב וחרדה, כישלון ההחזרה מחייב חשיפה נוספת לטשטוש ואף להרדמה – מה שבוודאי היינו רוצים למנוע מכל ילד".

גם רום בן ה-9 טופל תחת מכשיר השיקוף והעצם הוחזרה למקומה בהצלחה, תוך כדי שאורתופד הילדים צפה בזרוע בעת ההחזרה, בזמן אמת ויכל להיות בטוח שהיא מונחת כעת במקומה הטבעי – עוד לפני שידו של הילד גובסה.

"כעת, בהדסה עין כרם אנו פועלים לגמרי אחרת לטובת הילדים ולטובת טיפול רפואי הרבה יותר מדויק ונכון. מכשיר השיקוף החדש מראה לנו אונליין, ממש בעת ביצוע החזרת השבר למקומו - את איכות הטיפול שלנו ואת הצלחתו. כך אנו בעצם מצמצמים סיכוי לסיבוך אחר כך, לצורך בניתוח והרדמה מלאה של הילד, ובעיקר - מביאים לאיחוי נכון של העצם. אנו מבצעים כעת החזרה מדויקת של העצם למקומה ומאפשרים בכך שיקום מהיר ונכון לילד, שחרור הישר מן המיון לביתו וללא כל טיפול מורכב בהמשך - ניתוח או שיקום ממושך".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה