כמה תושבים נצפו בנסיעה ברכב ללא חגורת בטיחות?



חמישית מהנוסעים שנצפו בירושלים נסעו ללא חגורת בטיחות

אילוסטרציה. צילום: עמותת אור ירוק

תנדבי עמותת אור ירוק ערכו בשבועות האחרונים תצפיות ב- 45 יישובים שונים ברחבי הארץ במטרה לדגום את מספר הנוסעים ברכב ללא חגורת בטיחות ועל ידי כך לאמוד את שיעור השימוש בחגורת בטיחות בארץ. במסגרת הסקר נצפו קרוב ל- 2,500 כלי רכב ובהם מעל 6,000 נוסעים. מתוצאות התצפית עולה כי בממוצע 23% מהנוסעים שנבדקו לא חגרו חגורת בטיחות, מדובר בעליה באחוזים בהשוואה לתצפית שביצענו בשנה שעברה ובה נצפו 18% ללא חגורה. את התצפיות ביצעו חניכי קבוצות 'נוער אור ירוק לכבוד שניאור חשין'.

תוצאות התצפית בירושלים:

מספר הרכבים שנצפו

מספר הנוסעים ברכב (כולל הנהג) *ממוצע

מספר הנוסעים ברכב ללא חגורת בטיחות (כולל הנהג)

אחוז הנוסעים ללא חגורת בטיחות מבין כלל הנוסעים שנצפו

270

723

155

21%

לפי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2019 נפגעו 502 בני אדם בתאונות דרכים כאשר לא השתמשו באביזרי בטיחות ובהם ללא חגורת בטיחות, מתוכם 32 בני אדם נהרגו ו- 141 נפצעו באורח קשה.

עמותת אור ירוק: "חגירת חגורת בטיחות ברכב נתפסת בעיני רבים כעניין בסיסי שבלעדיו לא נוסעים, יחד עם זאת מדי שנה אנחנו מופתעים לגלות שנוסעים רבים אינם מקפידים להשתמש באביזר הבטיחות הבסיסי הזה. בהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים אין מספיק אכיפה והסיכון לנוסעים הוא רב. הוספת ניידות משטרה והגברת הנראות שלהן בכבישים תסייע בהרתעת נהגים שלא חוגרים חגורת בטיחות, או מסיעים נוסעים כשאינם חגורים. אם תהיה הרתעה מספקת בדרכים, כל נוסע ידאג להיות חגור ונוכל לצמצם את מספר הנפגעים".

במקרה של תאונת דרכים, כאשר הנוסעים ברכב אינם חגורים בחגורת בטיחות, הם עלולים להיזרק אל מחוץ לרכב או על שאר היושבים בו ולסכן גם אותם. החגורה שומרת על חייהם של הנוסעים ברכב כאשר מתרחשת תאונה, מאחר והיא מפזרת את עוצמת המכה על פני שטח הגוף של הנוסע ושומרת עליו בתוך כסאו וברכב. על פי נתוני עמותת אור ירוק, חגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון לפגיעה חמורה ב-40%.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה