התכנית העירונית להתמודדות עם משבר האקלים



רחובות מאוקלמים, ייצור עצמי של חשמל מקומי, אוויר נקי, ניהול ושימור אתרי טבע עירוני, השתלמויות למורים וחינוך לקיימות – אלה הם חלק מרכיבי התכנית להתמודדות עם משבר האקלים של עיריית ירושלים

בשנים האחרונות גוברת ההכרה כי נוכחותם והשפעתם של שינויי האקלים מחייבת היערכות ברמה הגלובלית, הלאומית והמוניציפאלית.

שינויי האקלים כבר לא נחשבים לתיאוריה, אלא למציאות אותה אנו חשים בתדירות הגוברת של אירועי מזג אוויר קיצוני בכל העולם ובארץ – יותר גלי חום, יותר שיטפונות, ובצורת מתמשכת המחמירה משנה לשנה.

פארק אלמליח. קרדיט: ארנון בוסאני

לאחרונה אישר ראש העיר ירושלים, משה ליאון, את התכנית העירונית להתמודדות עם משבר האקלים, המשלבת סדרת פעולות וצעדים לחיסכון במשאבים, צמיחה והתחדשות כלכלית, שיפור איכות החיים והסביבה, חיזוק חוסנה של הרשות המקומית בהיבטי אקלים ופעילויות חינוכיות.

התכנית, אשר גובשה ע"י צוות עבודה כלל עירוני, בהובלת האגף לאיכות הסביבה והאגף למדיניות ותכנון אסטרטגי, משנה שלוש פרדיגמות עירוניות: אימוץ תנועה מקיימת, בדגש על הולכי רגל ותחבורה ציבורית; ייצור וניהול עירוני של אנרגיה, בדגש על אנרגיה מתחדשת וירוקה; ניהול טבע עירוני, בדגש על שימור המערכת האקולוגית והשטחים הפתוחים והתמודדות עם הצפות ושיטפונות.

היערכות העירייה לשינויי האקלים מתמקדת במספר רבדים, שחלק מרכיביהם כבר מבוצעים בפועל:

חיסכון במשאבים: התייעלות באנרגיה וייצור אנרגיה מתחדשת שתביא לחיסכון בהוצאות האנרגיה של הרשות, התושבים והעסקים בעיר. למשל, החלפה נורות לד בכל רחבי העיר, גגות סולאריים, גגות ירוקים וכחולים, שילוב תקן בנייה ירוקה במבני ציבור חדשים, התקנת מערכות לייצור ואגירת אנרגיה ופריסת עמדות טעינה חשמליות לרכבים.

שיפור איכות החיים והסביבה: הפחתת פליטות, שמירת המערכות הטבעיות וקירור המרחב העירוני משפרים את איכות האוויר והמים ומייצרים סביבת חיים נעימה, בריאה ונגישה, גם בתנאי האקלים המשתנים. למשל, איסור כניסת רכבים מזהמים לעיר, צמצום פליטות צמ"ה, מניעת זיהום אוויר מגורמים לא תחבורתיים, הצבת פחים כתומים למחזור, חשמול מערך התחבורה הציבורית וחשמול רכבי העירייה, פיתוח ריאות ירוקות (גנים ופארקים), שבילי אופניים, עידוד הליכתיות ושימוש בתחבורה ציבורית, יצירת רחובות מאוקלמים, פיתוח רשת הרכבת הקלה להסעת המונים וויתור על הרכב הפרטי ועוד. מעבר לשמירה על איכות הסביבה, המעבר לייצור אנרגיה מתחדשת וכלכלה מקומית דלת פחמן, תייצר הזדמנויות הכנסה לעירייה ולעסקים, תאפשר תעסוקה לתושבים ולעסקים ותתרום לכלכלה המקומית.

חוסן קהילתי: הקמת מערך למענה לאוכלוסיות בסיכון גיאוגרפי וחברתי בתרחישי קיצון אקלימיים, תוכניות קהילתיות לקיימות, חינוך לקיימות ולהתמודדות עם משבר האקלים בבתי הספר, באמצעות העלאת המודעות לנושא ועידוד אקטיביזם מגיל צעיר, הפעלת תכניות במערכת החינוך, כולל העברת השתלמות "משבר האקלים" למורי על-יסודי.

ניהול ושימור טבע עירוני: שמירה על השטחים הפתוחים, הקמת פארקים מטרופולינים ועירוניים (דוגמת פארק הצבאים), ניקוז והשהיית מי נגר (לצמצום שיטפונות ונזקיהם), שמירה על המגוון הביולוגי, שימור המערכת האקולוגית וטיפול ביערות למניעת שריפות.

הדמיה פארק האסבסטונים. קרדיט: ארי ברוק

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אוויר הרים צלול כיין! בשנים האחרונות נמצאת בירת ישראל בתהליך מואץ להפיכתה לעיר ירוקה – בתחבורה, בתשתיות עירוניות, בפיתוח ריאות ירוקות ועוד. עיריית ירושלים היא החלוצה בישראל

בגיבוש וקידום היערכות מקומית למשבר האקלים, וניצבת בשורה אחת עם המתקדמות שבערי הבירה בעולם. אנו מייחסים חשיבות רבה מאוד לאיכות החיים של התושבים, לערכי הטבע, המורשת והנוף ולשמירה על הסביבה וכבר התחלנו לקדם מגוון רחב של פעולות בתחום. התוצאה מובילה לעלייה באיכות חיי התושבים ולשמירה על בריאותם. התכנית גם משקיעה בחינוך הדור הבא לערכים אלה, מקדמת ומובילה מספר גדול של פרויקטים ותוכניות לימוד, המתחברים לטבע ולמרחב הציבורי".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה