הקרב על עתידה של רכס לבן



תכנית הבנייה ברכס לבן אושרה לפני כשנה, למרות ההתנגדות הציבורית הנרחבת בשל הפגיעה בצמחים, בעלי החיים והעתיקות. היום, דיון בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת בראשות מיקי חיימוביץ'

תוכנית הבנייה "רכס לבן" בירושלים אושרה ביולי 2019, 12 שנים לאחר שנדחתה בעקבות מאבק ציבורי גדול.  יותר מ-6,000 התנגדויות הוגשו לתכנית לפני אישורה, בין השאר על ידי 72 אנשי אקדמיה ומדענים מהמובילים בישראל וכן אנשי רוח ותרבות. על העצומה לשמירה על הרי ירושלים חתמו כ-13 אלף אזרחים. היום (שלישי) התקיים דיון בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) להעלות את הנושא לסדר היום. ביום חמישי, ועדת הערר של המועצה הארצית תדון בהתנגדויות לתכנית המאושרת. 

רכס לבן: צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

התכנית כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה בהיקף של כ-5,250 יחידות דיור, מלונאות, שטחים ציבוריים, תעסוקה ומסחר וחניון "חנה וסע". הבנייה מתוכננת בשולי העיר הדרום מערביים, למרגלות מושב אורה - שטח בו יער, פארק מטרופוליני ושטח חקלאי.

לפי החברה להגנת הטבע, "שטח התכנית מהווה מרחב מחיה ומסתור לבעלי חיים, במיוחד ליונקים גדולים כצבי הישראלי, ודופן חיונית למסדרון האקולוגי לאורכו של נחל רפאים. מסדרון זה הולך ומצטמצם בעשורים האחרונים, בעקבות פעולות פיתוח לתשתיות תחבורתיות ואחרות.

התכנית מאיימת על אוכלוסייה גדולה של צבאים ישראלים בנחל רפאים, שנהנית מנוף טראסות ירושלמיות המכוסות בצומח ויער פתוח ועשיר בצומח. להקות של צבאים שוכנות גם בנחלים כוס, גילה ובשלוחות שמעל לנחל רפאים. הבנייה ברכס לבן תצמצם משמעותית את מרחב המחייה של הלהקות וותפגע קשות ביכולת שלהן לקיים קשר זו עם זו. במרחב נחל רפאים קיימות כבר היום תשתיות רבות: כבישים, רכבת, פארק עירוני, גן חיות , אקווריום אתרי מורשת ומוזיאון פעיל מגודרים, מתקנים בטחוניים ועוד... פיתוח רכס לבן מאיים על הטבע השברירי במרחב, שעבור רבים הוא חלק מהותי מאופייה של העיר ירושלים". 

צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

מנגד, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים סבורים כי יש לבנות במקום הן בשל מחסור בשטחים פנויים לבניית יחידות דיור, והן בשל צורך ב"קרקעות משלימות" לפרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה