הממשלה אישרה: חברות התעופה לא יפצו נוסעים שטיסותיהם בוטלו או נדחו



ממשלת ישראל אישרה הוראת שעה שמצמצמת את הזכויות הצרכניות של הנוסעים, הכוללת ביטול פיצוי בשל ביטול, הקדמה או איחור הטיסה, וכן הגבלת שירותי הלינה שעל חברת התעופה לספק לנוסעיה. המטרה: לסייע לחברות התעופה לשרוד

צילום: shutterstock אילוסטרציה

ממשלת ישראל אישרה השבוע הוראת שעה המבטלת את חובתן של חברות התעופה לפצות נוסעים שטיסותיהם נדחו או בוטלו. כמו כן, נדחה המועד שבו חברות התעופה נדרשות להשיב את התשלום על כרטיס הטיסה - משלושה שבועות לשלושה חודשים.

בהוראת השעה, המדינה צמצמה את ההטבות להן זכאי הנוסע, מתוך ניסיון לאזן בין היכולת של חברות התעופה לתכנן לוח טיסות שניתן לעמוד בו באופן סביר כפי שהיא קיימת מאז פרוץ משבר הקורונה - לבין הנזקים האישיים הנגרמים לנוסעים עקב אי עמידה בלוח הטיסות המתוכנן, עד כדי ביטול הטיסה. 

על פי הוראת השעה, יש לדחות את חובת חברת התעופה להשיב לנוסע את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה בנסיבות בהן הוא זכאי להשבת התמורה, ל-90 יום.

כמו כן, ביטול זכאות הנוסע לרכיב הפיצוי בשל ביטול הטיסה, הקדמתה או איחור מועד המראתה ב-8 שעות בטיסה בינלאומית, וב-3 שעות בטיסה פנים ארצית וכן הגבלת שירותי הלינה שעל חברת התעופה לספק לנוסע, בנסיבות בהן הוא זכאי לכך, להלנה של שתי לילות במחיר מרבי של עד 100 דולר ללילה.

בנוסף, החליטה הממשלה כי יש לאפשר לחברת התעופה לאחד טיסות לאותו יעד על פני יממה, כך שבהקדמה או איחור של טיסה בין 12-5 שעות ממועד ההמראה המקורי, הנוסע יהיה זכאי, במקום לטוס בטיסה שמועד ההמראה שלה הוקדם או נדחה - לכרטיס טיסה חלופי לאותו יעד. זכאות זו תהיה תקפה עד ה-21 בדצמבר 2020.

באם הנוסע לא ינצל את זכאותו עד למועד זה, הוא יהיה זכאי להשבת תמורה אוטומטית עד ל-21 בינואר 2021.

השבת התמורה תינתן בתוספת הפרשי הצמדה לפי השינוי במדד המחירים לצרכן הרלוונטי ליום התשלום, לעומת המדד הרלוונטי ליום שבו היה על החברה לבצע השבת תמורה אלמלא הוראת השעה.

ההוראות החדשות יחולו על כל טיסה שתוכננה להמריא מה-1 במרץ 2020 מיעד מסוים ואליו, שעל הטסים אליו חלה חובת בידוד בית. תוקפה של ההוראה תהיה עד ל-31 במאי השנה.

שר התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת מועדות הכנסת, יהיה מוסמך להאריך את הוראות השעה בחודש בכל פעם לתקופה מרבית שלא תעלה על תשעה חודשים, זאת כל עוד קיימות מגבלות שהטילו מדינות על כניסה לשטחן, לשם התגוננות מפני נגיף הקורונה.

בדברי ההסבר נכתב כי הערכת הסכום שחברות התעופה היו נאלצות לשלם לפי החוק המקורי בשל רכיב הפיצוי, וכן בגין רכיב הסיוע - נאמדת במאות מליוני דולרים לכלל חברות התעופה שהיו פעילות בישראל ערב המשבר.

אלמלא התיקון הזה, חברות התעופה היו נאלצות לשלם לפי החוק המקורי מיליארדי דולרים לכלל חברות התעופה שהיו פעילות בישראל ערב המשבר, לפי תנאי החוק המקורי.

למעשה, הבעיה המרכזית שחברות התעופה מתמודדות איתה כרגע היא אובדן התזרימים, ועל כן דחייה של מועד השבת התמורה בנסיבות חריגות אלו, תאפשר לחברות התעופה חמצן הכרחי, ותסייע במניעת קריסה מוחלטת של כלל הענף. תרחיש שאם חלילה יתגשם, יגרום לכך שמרבית הנוסעים לא יקבלו את כספם כלל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה