החל מנובמבר האוויר בירושלים יהיה נקי יותר



המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים מקדמים אזור מופחת פליטות בירושלים; המטרה: איסור על כניסת רכבי דיזל מזהמים וישנים, לשם שיפור איכות האוויר לתושבים

צילום: פלאש 90
העירייה תאסור כניסת רכבים מזהמים החל מחודש נובמבר 2019. על-פי החוק העירוני הקיים, בשלב ראשון במרכז העיר תוגבל כניסת רכבים מזהמים גדולים וישנים (רכבי דיזל במשקל מעל 3.5 טון ששנת הייצור שלהם לפני שנת 2006), וזאת החל מחודש נובמבר הקרוב. יצוין, כי אזור אוויר נקי מסוג זה כבר פועל בחיפה בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בדומה למאות ערים גדולות באירופה ובעולם.
תוכנית זו היא במסגרת החלטת ממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה, המבוצעת ביחד עם עיריית ירושלים. המימון לתוכנית מגיע מהמשרד, אשר מתקצב פעולות נלוות לפרויקט ה- (LEZ (Low Emission Zone ובהן הכנסת אוטובוסים חשמליים למערך התחבורה העירוני והתקנת מסננים על כל רכבי התחבורה הציבורית שהוגדרו כרכב מזהם.

התוכנית כללה במקור את אזור מרכז העיר, אך בצעד משותף מקדמים עיריית ירושלים והמשרד להגנת הסביבה את הרחבתה לכלל שטח העיר, כדי שכלל התושבים ייהנו מהפחתת זיהום האוויר. ביום חמישי הקרוב (26 בספטמבר 2019), תדון מועצת העיר ירושלים בתיקון לחוק העזר לירושלים (צמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה) (הוראת שעה) – 2018. 
המשרד להגנת הסביבה משקיע 10 מיליון שקל בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט; 10 מיליון שקל נוספים בסבסוד התקנת מסננים לציבור בעלי הרכב; ו-4 מיליון שקל בסיוע לחברת אגד ברכישת 10 אוטובוסים חשמליים שמתחילים לפעול בימים אלינו בירושלים. בסך הכול, ההשקעה של המשרד להגנת הסביבה היא של כ-24 מיליון שקל.
אזורי אוויר נקי פועלים במאות ערים באירופה ואף בעיר חיפה, והוכיחו עצמם כיעילים בשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של התושבים בעיר. עדכון התכנית יחיל את מגבלות התנועה גם על רכבי דיזל מזהמים קלים (למעט רכב פרטי), בהתאם לקבוע בתקנות החדשות לפי חוק אוויר נקי. רכבי בנזין לא יהיו מושפעים מהתכנית. 
עיריית ירושלים והמשרד להגנת הסביבה פועלים במשותף כדי שירושלים תישאר בחוד החנית של החדשנות ושמירה על איכות החיים והסביבה בעיר.

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, ח"כ זאב אלקין: "ירושלים מצטרפת לחיפה ותהיה העיר השנייה בישראל שבכל שטחה הכניסה לרכבי דיזל מזהמים תהיה אסורה. זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מגורמי המוות המשמעותיים בישראל, וצמצום הפליטות של הרכבים המזהמים יוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר בבירה, ואני מברך את עיריית ירושלים על כך. אני קורא לעיריית תל אביב להצטרף ליוזמה משמעותית זו, על מנת ששלושת המטרופולינים הגדולים של ישראל יפחיתו את זיהום האוויר במדינה"*
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "רפורמת הניקיון שאותה אנו מיישמים במגוון אפיקים תכלול גם את ניקיון זיהום האוויר בעיר ירושלים. לצד הניקיון במרחב הציבורי, פינוי האשפה במוצאי שבת, פינוי רכבים עזובים, שיפוץ רחובות וכיכרות, טיפוח הגינות בעיר ועוד, אנו מטפלים גם בזיהום האוויר. אוויר נקי יותר יביא לאיכות חיים, בריאות טובה ואריכות ימים. בעיקר תוגבל כניסתן לעיר של משאיות מתחת לשנת ייצור 2005, אשר אינן עומדות בתקינה הנדרשת, אולם ניתנת לבעליהן, בסיוע המשרד להגנת הסביבה, אפשרות להתקין מסננים אשר יאפשרו את תנועתם. עיר נקייה עם אוויר נקי, זו איכות חיים אמיתית. אני כאן בשבילכם".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה