האוניברסיטה העברית: מתחזקת הירידה בתחלואה בכל המגזרים בהתאם להערכות המוקדמות



דו"ח צוות חוקרי האוניברסיטה העברית שהוצג בפני קבינט הקורונה מאשר את בלימת התחלואה וקובע כי לחזרה ללימודים ככל הנראה לא תהיה השפעה על מגמת הירידה

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

צוות חוקרי האוניברסיטה העברית לניטור מגפת הקורונה הציג בפני קבינט הקורונה דו"ח עדכני על פיו מתחזקת הירידה בתחלואה בכל המגזרים בהתאם להערכות המוקדמות. הירידה בכל המדדים בשילוב החמרת התו הירוק מאפשרת על פי הדו"ח חזרה בטוחה אך זהירה של המשק לאחר החגים, כולל מערכת החינוך.


בנוסף קובעים החוקרים, כי שילוב של עדכון תוקף התו ירוק יחד עם הרחבת מבצע מנות הדחף צפויים להוביל להמשך הירידה בתחלואה גם בהינתן פתיחה של בתי הספר.
עוד מודגש בדו"ח הפער הגדול בין אוכלוסיה שקיבלה מנת דחף לשאר האוכלוסיה. במחצית השניה של חודש שפטמבר, ניכרת עליה במקדם ההדבקה בשכבת גיל מבוגרת בקרב האוכלוסייה הלא מחוסנת, שמקורה ריבוי הדבקות בחברה הערבית.

צוות החוקרים קובע כי אין מתאם בין השינוי בקצב גידול התחלואה בחברה הערבית לבין פתיחת בתי הספר בחברה זו, ובהתאם ניתן להניח שהתחלואה במגזר הערבי אינה נובעת ישירות ממערכת החינוך, אלא מריבוי אירועים ומימוש חלקי של מדיניות תו ירוק. העלייה בתחלואה במגזר הערבי הובילה לעליה תוצאתית במספר החולים קשה מהמגזר והירידה בתחלואה צפויה להוביל לירידה מתאימה בתחלואה קשה מהמגזר הערבי בזמן הקרוב.

עוד מודגש, כי כל עוד נותר חלק משמעותי באוכלוסיה שאינו עם חיסון בתוקף, תישמר תחלואה ויש חשש מהתפרצות. לאור זאת יש יתרון בגיבוש שיטת ניטור להמשך השנה, שיכולה להתבסס על ביצוע בדיקות אנטיגן עיתיות.

על פי חוקרי האוניברסיטה העברית, הירידה בתחלואה צפויה להוביל לירידה משמעותית בנטל הבידודים, גם במימוש המדיניות הנוכחית כך שסביר שניתן לבסס מדיניות ארוכת טווח על מעבר מבידודים לבדיקות מהירות חוזרות, אולם יש לבסס אופן פעילות זה.

השפעת מנת הדחף והתו הירוק מובילים על פי הממצאים לירידה מואצת ביציאה מגל התחלואה הנוכחי, וזאת אפילו ביחס לגל התחלואה הקודם. כפי שנצפה על ידי הצוות, התארכות אשפוז אוכלוסיה צעירה לא מחוסנת, ועלייה בשרידות החולים הקשים, הובילו לעיכוב של כשבועיים בירידת התחלואה הקשה באשפוז, שנרשמת כעת. היא צפויה להתחזק ולהימשך לפחות בשלושת השבועות הראשונים של אוקטובר. מעבר לטווח זה, ממליצים החוקרים להקפיד על מתווה יציאה זהיר שיאפשר שימור קצב היציאה המהיר וצמצום תחלואה, כאשר רמות התחלואה הנוכחית עדיין דורשות זהירות.

הדו"ח מתייחס לשימוש בבדיקות המהירות בתדירות לאיתור הדבקות בקורונה וקובע כי בדיקות האנטיגן הן כלי משמעותי וחשוב להקטנת הידבקות ויש לקדם שימוש בהן. עם זאת מודגש כי מספר רב של ניסויים מדגים שבדיקות אנטיגן אמינות רק בעומס ויראלי גבוה כאשר הזמן הממוצע לקבלת עומס זה הינו בין 4-5 ימים לאחר חשיפה. הבדיקות קובע צוות החוקרים, יכולות להיות כלי לקטיעת שרשראות הדבקה בשלב ההדבקה הראשוני ובאופן חלקי בלבד.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה