דו"ח מבקר המדינה: ירושלים מלוכלכת



בדו"ח המבקר שפורסם לרגל יום ירושלים מציין את מאזן ההגירה השלילי ממנו סובלת העיר ומותח ביקורת גם על תפקוד העירייה. עיריית ירושלים: "הדוח המדובר עוסק בשנים קודמות ומאז חלו תמורות רבות וחיוביות בסעיפים המתוארים, בדגש לניקיון העיר"

צילום: הדס פורש, פלאש 90

דו"ח מבקר המדינה על מצבה של ירושלים, שפורסם לרגל יום ירושלים, שפירסם השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא לא מחדש הרבה למי שמסתובב בבירה. הרחובות מלוכלכים ומלאים בזבל וגם אתרי המורשת הרבים שהעיר התברכה בהם סובלים מהזנחה חמורה.

הדו"ח תחת הכותרת "ירושלים - חלק שני", עוסק במצבה של עיר הבירה בשנים 2007-2016. הדוח מעלה תמונה עגומה של עיר בירה שנאבקת לשרוד כלכלית בכוחות עצמה עם 38% מהמשפחות שחיות מתחת לקו העוני ותוך שהיא סובלת זה שנים מהזנחה מצד הממשלה, שבינתיים ממשיכה לגרור רגליים תקופה ארוכה בהעברת משרדיה לירושלים, בניגוד להחלטות ממשלה רבות בנושא.

דוח המבקר מעלה כי בעשור האחרון התאפיינה ירושלים בעקביות במאזן שלילי של הגירה פנימית, מדי שנה. כלומר מספר העוזבים אותה היה גדול ממספר המהגרים אליה ובשיעור גבוה יותר לעומת מטרופולינים אחרים.

הביקורת מעלה ליקויים משמעותיים בנוגע לעמידה בנהלי האבטחה והבידוק הביטחוני במעברים, בהכשרת המפקדים ובכשירותם המבצעית של המאבטחים במעברים, ומזכיר בדוח, כי ב-7 בפברואר חדר מחבל מחברון לירושלים דרך אחת מהפרצות בעוטף ירושלים ורצח באכזריות ביער עין-יעל את אורי אנסבכר ז"ל, בת ה-19, מהיישוב תקוע.

חרף הערות קודמות של מבקר המדינה, המשטרה אינה מיישמת החלטת ממשלה ומסרבת לקבל את הנחיות השב"כ, במעברי עוטף ירושלים, שבידיו הסמכות בתחום הטיפול הביטחוני.

מבקר המדינה קובע כי המשך קיומן של פרצות במכשול אשר מאפשרות כניסה של שוהים בלתי חוקיים משטחי איו"ש מסכן את ביטחון תושבי ישראל בכלל ותושבי ירושלים בפרט.

בדוח גם נמתחת ביקורת על רמת הניקיון בחוצות ירושלים. "למרות שהעירייה מחויבת לספק לתושביה שירותי ניקיון ותברואה נאותים ואף שהיא משקיעה מאות מיליוני שקלים בתחום, אין היא עושה די כדי לקדם את מדיניותה המוצהרת, לפיה עיר הבירה של ישראל תהיה נקייה ומטופחת, ונמצא כי העיר מלוכלכת וממוקמת במקום האחרון במדד שביעות הרצון של התושבים מהניקיון באזור מגוריהם".

מסיור שקיימו עובדים ממשרד מבקר המדינה עלה, כי באתרים תיירותיים במזרח העיר רמת הניקיון הייתה ירודה עוד יותר. "רמת ניקיון ירודה במיוחד נמצאה ברחוב סולטן סלימאן, מול חומות העיר העתיקה, בין שער שכם לשער הפרחים, לאורך דרך שכם ובאזור התחנה המרכזית במזרח ירושלים", נטען בדוח – "באתרים אלו נמצאו כתמים על המדרכות, פסולת במרחב הציבורי וכלי אצירה שעלו על גדותיהם. לאורך דרך שכם, לצד בתי מלון ואתרי תיירות, הוצבו כלי אצירה גדולים, חלקם חלודים או שרופים והם נמצאו מלאים מעל גדותיהם".

בדוח גם נמתחת ביקורת נוקבת, לנוכח טענות על תחזוקה בלתי נאותה של אתרי תיירות בעיר העתיקה. "מהממצאים עלה, כי אזורים רבים בעיר העתיקה מוזנחים ומלוכלכים ויש בהם מפגעים חזותיים בולטים, המעיבים על חוויית הביקור בעיר העתיקה", מתריע שפירא – "באזורי התיירות המרכזיים, כגון רחוב הנוצרים, רחוב הגיא והסמטאות הסמוכות לו, סביבות שער שכם ושער האריות והר ציון, נמצאו ערימות אשפה ופסולת, שקיות אשפה תלויות על הגדרות, פחי אשפה העולים על גדותיהם ואשפה צפה בתוך בריכות של מזרקות. ליד מגדל דוד ובהר ציון נמצאו גם כלי אצירת אשפה פתוחים ומלוכלכים שסביבתם גם היא מוזנחת ומלוכלכת".

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2016, אוכלוסיית ירושלים מנתה 882,700 תושבים, מתוכם 60.8% יהודים, 36.2% מוסלמים וכ-3% נוצרים ובני דתות אחרות. לשם השוואה, שיעור היהודים מכלל האוכלוסייה בישראל השנה עמד על 74.7% (6,446,100 תושבים), שיעור המוסלמים עמד על 17.7% (1,524,000 תושבים) ושיעור הנוצרים ובני הדתות האחרות על 7.6% (656,900 תושבים).

החל משנת 2002 חלה הידרדרות חמורה במצב הכלכלי-חברתי של העיר, וכך גם של התושבים. בשנת 1995 ירושלים הייתה מדורגת 5 (מתוך 10) באשכול החברתי-כלכלי, אך כעבור שבע שנים היא ירדה לאשכול 4. משם היא המשיכה לצלול בהדרגה עד שב-2015 דורגה באשכול 2. מנתוני הלמ"ס עולה כי 93% מכלל העיריות בישראל מדורגות גבוה מירושלים מבחינת מצבן החברתי-כלכלי.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הדוח המדובר עוסק בשנים קודמות ומאז חלו תמורות רבות וחיוביות בסעיפים המתוארים, בדגש לניקיון העיר. עיריית ירושלים לומדת לעומק את הדוח, מסיקה את המסקנות, שחלקן כבר בוצעו בשטח, ותמשיך לבצען ככל שניתן. התייחסות לכל סעיף מופיעה במענה העירייה המופיע בגוף דוח המבקר".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מברכת על דוח מבקר המדינה ותפעל ליישום הנושאים העולים בו. יתרה מכך, חלק ניכר מההערות שעלו בדו"ח המבקר, נבחנו ואומצו ע"י המשטרה עוד בטרם פרסומו, במסגרת תהליכי בקרה ולמידה אותם מקיימת המשטרה תדיר. דוח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות אשר רובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכות לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מברך על הביקורת, ויפעל לתקן את הליקויים העולים בה במהרה. נדגיש, כי צה"ל קיבל לידיו את הגרסה הסופית לדוח לפני מספר ימים, וימסור מענה מטעמו לידי משרד מבקר המדינה בזמן הקרוב. כמו כן, נציין כי במרבית סעיפי הליקוי שצויינו בביקורת צה״ל הינו מבוקר משני בלבד. כבר במהלך הביקורת צה"ל למד את עיקריה, ומרבית הליקויים שעלו כבר טופלו או נמצאים בתהליך עבודה. המענה לליקויים ניתן כחלק מעבודת מטה נרחבת, במסגרתה התבצע ארגון מחדש של גזרת החטיבה המרחבית 'בנימין', בכדי לשפר את המענה המבצעי בגזרת עוטף ירושלים וכדי לייעל את התיאום ושיתוף הפעולה בין גורמי הביטחון".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה