דביר החייל כבר מצליח ללכת: המכשיר של נאס״א מסייע בשיקום פצועי המלחמה



מכשיר האנטי גראביטי (Anti-Gravity) המדמה סביבה באפס משקל, מאפשר שיקום הדרגתי מפציעות הליכה ומשמש את פצועי הדרום אשר נפגעו ברגליהם. דביר, חובש קרבי שנפגע ברגלו מפצמ״ר וכבר החל לצעוד בזכות המכשיר: ״אני מתאמן על המכשיר ומרגיש כאילו שאני הולך כמו קודם, לפני הפציעה״

מתחילת המלחמה, טופלו בהדסה עין כרם 300 פצועים,כיום רבים מהם נמצאים בתהליך השיקום במחלקת השיקום בהדסה הר הצופים.

דביר בן ה-22 הוא חובש קרבי מחטיבת הנח״ל, המתגורר עם משפחתו בגוש עציון. במהלך ימי הלחימה הראשונים, באזור סופה, נפגע דביר מפצמ״ר ברגלו ולמרות הפגיעה - תוך כדי שהוא קושר לעצמו חוסם עורקים, המשיך החובש לסייע לכל מי שמסביבו ואף הצליח להעביר ציוד רפואי לחבריו הפצועים כשהכדורים שורקים מעליהם.

צילום: דוברות הדסה
עם הגעת הכוחות לשטח, דביר פונה להדסה עין כרם במסוק, הישר לטיפולם של מומחים בכירורגיה, אורתופדיה, נוירולוגיה וכלי דם. את הרסיס שפגע לו בראש, הוא בקושי הרגיש בתוך כל הלחימה והדאגה לחבריו מסביב.

לאחר שעבר ניתוח מורכב ברגלו בהדסה עין כרם וטופלה גם פגיעת הרסיס בראשו, דביר החל את השיקום במחלקת השיקום בהדסה הר הצופים.


״כאן אני כבר נלחם כדי לחזור למי שהייתי לפני הפציעה״, הוא מספר. ״עברתי ניתוח ברגל והגעתי לכאן על כיסא גלגלים. כל יום, עם הפזיותרפיה והשימוש במכשירים שעליהם אני מתאמן, אני משיג עוד התקדמות וכבר הולך עם קביים.
בין יתר המכשירים התקדמים שמשמשים את דביר בתרגולי הפזיותרפיה, הוא אימון על מכשיר האנטי גראביטי (Anti-Gravity) המיועד לשיקום פצועים אשר לא מסוגלים לדרוך על רגליהם.

פרופ׳ איזבלה שוורץ, מנהלת המחלקה לשיקום בבית החולים מסבירה כי המכשיר, היחיד והראשון מסוגו בירושלים, אשר יובא מארה"ב, מאפשר לצוות אופציות טיפוליות מדהימות. ״המכשיר בנוי באופן חכם כך שהוא מאפשר לנו להפחית כמעט לאפס את משקל גופו של המטופל שעליו, הוא מעט דורך ומעט נישא באויר על ידי אויר שמוזרם מלמטה, וכך מאפשר לו לדרוך על הרגל באופן לא מלא, מדוד ומפוקח - כמעט מיד לאחר ניתוח. כך נהנה דביר וגם חבריו למחלקה שנפגעו ברגליהם - מהתקדמות שיקומית מהירה בהרבה מזו שהכרנו עד כה״.


עוד מסבירה פרופ׳ שוורץ, שהמכשיר מגן על המטופל מכל צדדיו ומוביל את צעדיו על מסלול הליכה. ״עם הזמן, ובקצב ההתקדמות האישית של כל אחד, אנחנו מעלים את המשקל שאנחנו מאפשרים לו לדרוך עליו. ההדרגתיות הזו מאפשרת שיקום יעיל ונכון יותר".

המכשיר שלותח בנאס״א נרכש בהדסה הר הצופים בתרומה של הדסה אינטרנשיונל ישראל. ״הטכנולוגיה הזו מוכיחה את עצמה בהחלט בשיקום של פגיעות מסוגים שונים, המביאות להגבלה או מניעת הליכה, כמו חולשת שרירים או בעיות בשיווי המשקל.

המקרה של דביר, שנותח בעין כרם ברגל בשל פגיעת הפצמ״ר, הוא מקרה קלאסי לשימוש במכשיר כדי לחזור ללכת על הרגל באופן הדרגתי ובליווי הצוות המקצועי בפזיותרפיה שיודע לעבוד לפי רף ההתקדמות שלו, עד שיגיע להליכה מלאה על הרגל״. פרופ׳ שוורץ מספרת שגם פציעות ספורט ניתנות לשיקום באנטי גראביטי, וכי שחקני קבוצת הכדורגל ריאל מדריד, וכן טניסאים מהשורה הראשונה, עושים בו שימוש.

"הטיפול הזה, ברמה הטכנולוגית הגבוהה ביותר מסייע לפצועים שנפגעה יכולת ההליכה שלהם״.

במהלך הטיפול על המכשיר דביר נראה כ״הולך״ ממש כמו לפני הפציעה הקשה ברגל. ״כששואלים אותי בפזיותרפיה על איזה מכשיר אני מעדיף להתאמן, אני בוחר באנטי גראביטי. אני מתאמן על המכשיר ומרגיש כאילו שאני הולך כמו קודם, לפני הפציעה. רק כשאני יורד ממנו אני נזכר שבעצם, אני עוד לא שם - אבל לגמרי בדרך לצעוד עם שתי הרגליים באופן עצמאי. אין אפשרות אחרת מבחינתי״.

״דביר מפגין נחישות ראויה להערכה במאבק לחזור ולעמוד על שתי רגליו״, מסכמת פרופ׳ שוורץ. ״הנחישות הזו והרצון להתקדם מהווה השראה לכולם מסביבו״.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה