בעשור החולף בירושלים: למעלה מ-2,200 תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים



בעשור האחרון (2011-2020) אירעו בירושלים 2,216 תאונות דרכים במעורבות משאיות ואוטובוסים, מתוכן 50 תאונות קטלניות (בהן לפחות אדם אחד נהרג). בשנת 2020 אירעו בעיר 171 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן שבע תאונות קטלניות

תאונת הדרכים הקטלנית בכביש 89 בה נהרגו מורן בן אלי, שלושת ילדיה ונהג האוטובוס אשר בסון מצטרפת לעשרות התאונות הקטלניות במעורבות אוטובוסים ומשאיות המתרחשות מדי שנה. קרוב ל-3,000 תאונות דרכים במעורבות רכבים כבדים (טנדר, טרנזיט, אוטובוס ומשאית במשקל 3.5 טון ומעלה) מתרחשות בממוצע מדי שנה, כ-130 מהן קטלניות בהן יש הרוג אחד לפחות.

צילום: עמותת אור ירוק

למעלה ממחצית מהתאונות מתרחשות בתחום העירוני: 1,676 תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים מתרחשות בתחומי הערים והישובים מדי שנה בממוצע, מתוכן כ-44 תאונות קטלניות.

בעשור האחרון (2011-2020) אירעו בירושלים 2,216 תאונות דרכים במעורבות משאיות ואוטובוסים, מתוכן 50 תאונות קטלניות (בהן לפחות אדם אחד נהרג). בשנת 2020 אירעו בעיר 171 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מהן שבע תאונות קטלניות.

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2020 התרחשו בכבישי ישראל 2,079 תאונות דרכים במעורבות של משאיות ואוטובוסים מתוכן 93 תאונות דרכים קטלניות. על פי הנתונים, בתחום הערים והישובים אירעו, בשנה זו 1,195 תאונות במעורבות רכב כבד, מהן 37 תאונות קטלניות.

מבין התאונות שאירעו עם משאיות, אוטובוסים וכלי רכב כבדים בעשור האחרון מעל 16 אלף התרחשו בערים ובישובים: למעלה מ-2,300 מהן אירעו בתל אביב-יפו, מעל 2,200 אירעו בירושלים, קרוב לאלף תאונות במעורבות רכב כבד אירעו בעשור החולף בחיפה, 656 בבאר שבע ו-602 בפתח תקווה.

צילום: עמותת אור ירוק

ארז קיטה מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״כלי הרכב הכבדים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור ניכר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב בישראל. במשך שנים רבות הזניחו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים את תחום הרכב הכבד והדבר יצר מחסור גדול בנהגים. המציאות היומיומית היא של נהגים שנאלצים לעבוד שעות רבות על ההגה, לעיתים גם 17 ו-18 שעות. חלקם נוהגים בכלי רכב לא תקינים, עם משקל עודף וכמעט ללא פיקוח מצד המשטרה ומשרד התחבורה. לכלי הרכב הכבדים פוטנציאל לתאונות קטלניות מרובות נפגעים, ממש כמו בפיגועי טרור. למרות שהנתונים חדים וברורים וידועים לכל, מעט מאוד נעשה כדי לקדם את רמת הבטיחות של משאיות ואוטובוסים ולצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים גורר רגליים בכל הקשור להטמעת הטכוגרף דיגיטאלי, אותו מכשיר שמנטר את מהירות נסיעת כלי הרכב ואת שעות העבודה של הנהג ויכול להביא להפחתה משמעותית בתאונות הדרכים הנגרמות מעייפות הנהג. למרות התאונות הקטלניות שאירעו בשנים האחרונות לא בוצעו חקירות עומק כדי להבין את הכשלים ולתקנם. כבר מזמן היה צריך לקיים חריש עמוק ולהפוך את כלי הרכב הכבדים לבטיחותיים יותר על ידי הטמעת הטכוגרף, תוספת של ניידות בדיקות בצידי הדרכים, ענישה מרתיעה גם על בעלי משאיות ואוטובוסים שמאלצים נהגים לנהוג מעבר לשעות המותרות בחוק, בכלי רכב לא תקינים אשר מהווים פצצות מתקתקות״.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה