בג״ץ קבע: פרויקט הרכבל ייצא לדרך



ארבעת העתירות שהוגשו נגד התוכנית להקמת רכבל בעיר העתיקה - נדחו בפסק דינו של השופט אלרון. עוד הוא קבע שאין מקום להתערבות שיפוטית באופן בו נבחר לאזן בין השיקולים. ליאון: ״מברך על החלטת בג״ץ. נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד"

הדמיית הרכבל. צילום: הרשות לפיתוח ירושלים


בג"ץ דחה הבוקר (יום א') את העתירות נגד הקמת רכבל ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים, לשער האשפות בעיר העתיקה. השופט יוסף אלרון: ״מדובר בסוגיה מורכבת שיש לה פנים לכאן ולכאן, אך מוסדות התכנון שקלו את כל ההיבטים ואין מקום להתערבות שיפוטית בנושא״.

תוכנית הרכבל כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ ולו ארבע תחנות. בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. הפרויקט נועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה.

השופט אלרון ציין,"בארבע העתירות הועלו שורה ארוכה של טענות - בכלל זה, השגה על סמכות הות"ל לדון בתוכנית; נחיצות הפרויקט; סמכות הממשלה לאשר את התוכנית בזמן היותה 'ממשלת מעבר'; סבירות ההחלטות שהתקבלו והבסיס העובדתי להן; העדר בחינת חלופות כנדרש; הפגיעה הנופית שתיגרם מהקמת הרכבל; הנזק שייגרם לתושבי האזור וסוחרי העיר העתיקה; וכן על כך שתוואי הרכבל המתוכנן חוצה בית קברות פעיל של העדה הקראית". לאחר שהוצא צו על תנאי שהתייחס לחלק מטענות אלו, החליט כאמור אלרון לדחות את כל העתירות.

אלרון מזכיר תחילה את ההלכה המושרשת בדבר התערבותו המוגבלת של בית המשפט בענייני תכנון ובנייה, המתמקדת בשאלות השיקולים הענייניים והסמכות של מוסדות התכנון. כלל זה תקף עוד יותר כאשר מדובר בתוכנית שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה, כמו פרויקט הרכבל. עוד הוא מצטט את ההלכה, לפיה "ניתוח החלופות השונות

שהוצעו, השוואתן והבחירה ביניהן היא עניין מקצועי-הנדסי מובהק, שנבחן לאורך שנים על-ידי מומחים לדבר, ואין דרכו של בית המשפט להתערב בכגון דא".

על בסיס זה דוחה אלרון את הטענות במישור הסמכות, ובראשן הטענה לפיה הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) לא הייתה רשאית לאשר את התוכנית כתשתית תיירות. ההכרזה על הרכבל ככזה נעשתה בשנת 2017 בידי שר התיירות דאז, יריב לוין, בעקבות עבודת מטה נרחבה ונועדה לענות על צורך אקוטי. הרכבל הוא גורם משיכה תיירותי, ההכרזה עליו כתשתית תיירותית עולה בקנה אחד עם לשון חוק הותמ"ל ומטרותיו, ובכל מקרה - היא איננה סוף פסוק, אלא ניתוב התוכנית בצנרת התכנונית. ואילו הותמ"ל בחנה היטב ובהרחבה את התוכנית בטרם אישרה אותה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון ״מברך על החלטת בג״ץ. נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד. כפי שהרכבת הקלה משרתת את כולם, כך יהיה עם הרכבל שיביא עמו בשורה תחבורתית לתושבי ירושלים כולה ולמבקרים בה שייהנו מהפעלתו״.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה