תחילתה של מלחמה כוללת או חיסול ההתבססות האיראנית בסוריה



מפקד הכוחות האוויריים בצבא איראן מאיים שאיראן לא יכולה כבר לחכות למלחמה מוחצת שתביא לסופה ולהשמדתה של ישראל.
שינוי מדיניות העממיות וההצהרות על תקיפת כוחות איראנים באדמת סוריה, מחייבת אותם (מפאת הכבוד הערבי) להגיב.
נתניהו נמצא בעיצומו של קמפיין בחירות וכתבי אישום שמרחפים מעל לראשו... שילוב של כל אלו עשוי להביא את ישראל למערכה צבאית כוללת...
האם הרוסים יצליחו לעצור את ההתדרדרות?

קאסם סולימאני (במרכז) בטהראן

מפקד הכוחות האוויריים בצבא איראן, עזיז נאסיר זאדה, התייחס הבוקר (יום שני) לתקיפות צה"ל הלילה בסוריה ואמר שאיראן "לא יכולה כבר לחכות למלחמה מוחצת עם ישראל - שתביא לסופה. כוחותינו החמושים ערוכים ליום שבו נראה את השמדת ישראל".

ראש הממשלה נתניהו בתגובה-  "מי שמנסה לפגוע בנו - אנו פוגעים בו. מי שמאיים להשמיד אותנו יישא במלוא האחריות" איננו עוברים לסדר היום מול ניסיונות איראן להתבסס צבאית בסוריה או מול ההצהרות המפורשות של איראן שבכוותנה להשמיד את ישראל. אנו פועלים גם נגד איראן וגם נגד הכוחות הסוריים שמסייעים לתוקפנות האיראנית".

הצדדים מעבירים זה לזה איתותים אלימים ביחס לעמדותיהם וכוונותיהם להמשך המערכה.

הרקע לתחילת ההתדרדרות:

בשעות הצהריים תקפה ישראל בסוריה במטרה למנוע את נחיתת מטוס חברת התעופה האיראנית "מהאן" בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק. על המטוס היו, ככל הנראה גם אנשי משמרות המהפכה שבאו מטהרן וגם ציוד איראני. התקיפה המיוחסת לישראל התבצעה זמן קצר לפני שהמטוס עמד לנחות בדמשק, והודעה על כך נמסרה לרוסים זמן קצר קודם לכן, כך שניתנה להם אפשרות להורות למטוס לשוב על עקבותיו.

שעתיים אחרי שהמטוס האירני חזר על עקבותיו שיגרו האיראנים טיל לעבר שטח ישראל. ככל הנראה על ידי משמרות המהפכה האיראנים עצמם בהוראה של מפקד משמרות המהפכה קאסם סולימני עצמו. סוללות כיפת ברזל יירטו אותו, לא נגרם שום נזק והגלישה באתר החרמון נמשכה כרגיל.

ההוראה לירות לעבר ישראל ניתנה למרות שהאיראנים מודעים לעובדה שישראל לא תוכל להבליג על המהלך ואכן כך עשתה ישראל -

בתגובה לטיל ישראל תקפה בלילה מטרות לוגיסטיות או מודיעיניות איראניות.

איתותים בלבד – בשלב זה

נראה כי האיראנים נאלצים להגיב על הפעולות הישראליות נגדם, לאחר שישראל שברה את העמימות ויוצאת בגלוי בהודעות מתרברבות על תקיפת כוחות איראנים.

אולם יש לשים לב שבתגובה למתקפת  צה"ל, האיראנים החליטו לשגר לעבר ישראל רק טיל אחד בודד ולא הגיבו בהתקפה משמעותית, אלא  כאיתות בלבד זאת בהנחה שהתגובה הישראלית תהיה מוגבלת. ואכן כך היה – צה"ל הגיב בתקיפת מטרות איראניות בודדות בלבד.

המשטר הסורי שיגר עשרות טילי נ"מ לעבר המטוסים והטילים שירתה ישראל. חלקם פגעו בכמה מהחימושים ששוגרו לעבר המטרות האיראניות ובתגובה, תקף חיל האוויר והשמיד כמה סוללות ומשגרי נ"מ סורים. לפי הדיווחים המגיעים מסוריה, מדובר במספר ניכר של סוללות נ"מ מכל הסוגים, בעיקר חדישים, שנפגעו חלקית או הושמדו כליל. ארבעה חיילים סורים נהרגו.

הכבוד הערבי

מדיניות העמימות של ישראל, אשר מעולם לא הודתה בהתקפות על סוריה, אפשרה לסורים ולאיראנים "מרחב הכחשה" והקלה עליהם לא להגיב. כעת, לאחר שישראל מתרברבת על התקיפות בסוריה ועל כוחות איראנים, הכבוד לא יאפשר להם להבליג והם יהיו חייבים ליצור ולו מצג של תגובה הולמת למתקפות צה"ל. 

זאת בנוסף לעובדה שהתוכניות של האיראנים בסוריה עלו להם הרבה כסף. כיצד הם יסבירו פנימה את הנסיגה שלהם מהתוכנית הגרנדיוזית שהציגו?

היכן יהיה הראש של ראש הממשלה בזמן ההחלטות הקריטיות?

ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון, נתניהו עומד מול האתגר המאוד רגיש כשהוא עומד בראש ממשלה שכבר לא ממש מתפקדת, כשהמפלגות החברות בה מתקוטטות סביב מערכת הבחירות בה הוא מתמודד על המשך תפקידו וכאשר מרחפים סכנת כתבי האישום נגדו והעימות הגלוי עם היועץ המשפטי לממשלה. אלו לא תנאים אידיאלים לנהל בהן משבר ביטחוני מחריף.

האלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, מזהיר:

"ברגע שרוסיה תחליט, אם היא תחליט, לשנות באופן קיצוני את האישורים שהיא לכאורה נותנת לישראל לפעול במרחב הסורי, אנחנו נהיה במצב יותר קשה. אני חושב שאנחנו משחקים משחק מסוכן ומזה הייתי נזהר".

אנחנו בימים האחרונים מדברים קצת יותר מדי, אנשים שלאמירות שלהם יש משמעות פורמלית לוקחים אחריות מוגזמת ומשמיעים איומים בוטים מדי. הם לא תורמים שום דבר. אני חושב שהמדיניות נשמרה טוב בשנתיים האחרונות ולא צריך לחרוג ממנה. התרברבות בצד הישראלי עלולה לגרום לרוסים להגיב. פוטין מגלה כלפינו סבלנות מסוימת, אבל יש עליו לחץ של הממסד הצבאי הרוסי, שאוהב את ההסתובבות הישראלית בשמי סוריה הרבה פחות".

מה יהיה?

רוב הסימנים מעידים שהמערכה האווירית בסוריה תימשך, בעוצמה משתנה, בשבועות ובחודשים הבאים. מי שאולי יכולים לעצור זאת הם הרוסים, אם יצליחו לכפות הבנות מחייבות על כל הצדדים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה