צילום: נתי שוחט / פלאש 90

כמה דברים שיהפכו לנו את התקופה הקרובה לנוחה יותר, בכל חלקי העיר, ולכלל המגזרים

עדכון שוטף של אתר החירום העירוני בשפות עברית, ערבית ואנגלית:

https://www.jerusalem.muni.il/he/residents/emergency/

באתר עולים עדכונים שוטפים במגוון נושאים: הודעות דובר העירייה, בריאות הציבור, פיקוד העורף, תורנות בתי מרקחת, קהילה והתנדבות, תחבורה ציבורית, שירות וטרינרי, עסקים, פנאי ומשפחה, מנהלי החינוך, תרבות ופנאי, כל זכות ובמידת הצורך עולים עדכונים תוספות   

מערך סיוע משמעותי למען אוכלוסיות מוחלשות בעיר:

דגש לאוכלוסיות התושבים הוותיקים ומשפחות להם בן משפחה עם מוגבלות:

הסיוע לאוכלוסיות המוחלשות ימשיך תוך מתמקד באוכלוסיות ייחודיות הצריכות סיוע מהותי בעת הזאת – התושבים הוותיקים ומשפחות להם בן משפחה עם מוגבלות.

כל תושב הזקוק לסיוע מוזמן להתקשר למוקד 106 ולקבל מענה מקצועי ומידי.

נפתחו שלוחות ייעודיות במוקד 106 בנושאי רווחה וסיוע פרטני לתושבים - השלוחות מאוישות ע"י עובדי עירייה מיומנים שנותנים מענה פרטני ומקצועי לצרכי התושבים. (תמיכה, צרכים פיזיים,  וכיו"ב).

להלן פירוט השלוחות הייעודיות במוקד העירוני:

  • לנציג שירות במוקד העירוני בנושא מפגעים ומטרדים - יש ללחוץ על 1.
  • למוקד תשלומים – תשלומי ארנונה ודו"חות חניה – יש ללחוץ על 2.
  • לתושבים ותיקים הזקוקים לסיוע – יש ללחוץ על 3.
  • לסיוע למשפחות צמי"ד – יש ללחוץ על 4.
  • לסיוע בפגיעה ואלימות במשפחה – יש ללחוץ על 5.
  • לפניה לחברת הגיחון בנושאי מים וביוב – יש ללחוץ על 6.
  • למרכזיה הטלפונית בכיכר ספרא – יש ללחוץ על 7.

 

הקמת מערך בן אלפי מתנדבים הפועל בקרב אוכלוסיות הזקוקות לסיוע. בעת הזאת  -

יספק המערך מענה בתחומי החיים השונים של קשישים, משפחות צמי"ד, חולים ומשפחות רווחה.

הקמת מטה חרום בשכונות - בכל שכונה הוקם מטה חירום בהובלת לשכת הרווחה השכונתית והמינהל הקהילתי, שיתכלל את המענה לצורך השכונתי.

מערכת החינוך

מערכת החינוך בירושלים פועלת במתכונת חירום, תמשיך את הרצף הלימודי, ותעניק לילדים ולהורים  הכוונה וסיוע הן בתחום הפנאי והן בתחום הרגשי:

  • תכנית למידה מרחוק - תמשיך לפעול.
  • מתכוננים יחד לבגרות במתמטיקה - מרכז לימודים וירטואלי הפועל 24/7 - הדרכה ותרגול עם מורה זמין. פרויקט  של עיריית ירושלים בשיתוף Me   ללימודים באמצעות מרכז לימודים וירטואלי  כהכנה לבגרות במתמטיקה. הלימודים מיועדים לתלמידי כיתות  י"א- י"ב - התלמידים מוזמנים להירשם למרכז הלמידה הווירטואלי - ללא תשלום. התכנית תחל לפעול מיום רביעי – 25.03.20

ללימודים יתרונות  משמעותיים שכן, מרכז הלמידה הווירטואלי פתוח 24/7 ובכל כל יום בן השעות -16:00 - 18:00  יצטרף מתרגל  שיעזור לתלמידים עם המשימות המקוונות וידריך אותם כהכנה לבגרות במתמטיקה! 

  • ניתן להירשם בלינק:  https://class.me/jsl-landing
  • להלן סרטון הסבר לתפעול האפליקציה: https://youtu.be/00uRxBz115I
  • תמיכה מרחוק של השרות הפסיכולוגי החינוכי  - נפתח מוקד טלפוני דרך מוקד 106 ומשם תתבצע הפניה לשרות בעברית ובערבית.
  • קייטנות לילדי רופאים.
  • חלוקת כ- 1,500 סלי מזון נוספים, אחת לשבוע, למשפחות תלמידים נזקקות בכל רחבי העיר.
  • הכוונה להורים באתר ייעודי - האתר מנגיש להורים כלים וחומרים שיעזרו להם לעבור את התקופה המאתגרת. הנחיית הורים בשיתוף עם השירות הפסיכולוגי-חינוכי וכן מאגר גדול של פעילויות פנאי.
  • להורים עם ילדיהם. מצ"ב קישורים לאתר "בית ספר להורים" וסרטון ראשון עם פרופ' יורם יובל המדריך את ההורים איך להתנהג ליד ילדיהם.
  • https://bit.ly/3dmY9jx
  • לינק לאתר: https://beta-mechanchim.com/school_in_the_cloud
  • הגיל הרך - פעילויות מותאמות לגילאי 3-6. בקרוב יהיו גם פינות יצירה, סרטונים שעות סיפור ועוד.
  • מצ"ב לינק לקישור לבית ספר בענן:

 https://beta-mechanchim.com/school_in_the_cloud/  ובו קיים גם קישור ל"נשארים

 בבית. ביחד": http://www.jerusalemgan.com/

בחינוך החרדי נשלחים בימים אלו 6 חוברות למידה לכל הגילאים (גני ילדים - גילאי 3-6 וכיתות א'-ח'), אשר יופצו ישירות לבתי התלמידים. כל חוברת מכילה 84 דפי עבודה במקצועות מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה, עברית, הבעה, גאוגרפיה, אקטואליה, אביב ופסח. סה"כ  כ- 500 עמודי תוכן בכל החוברות, הכוללת גרפיקה ואיורים. מצ"ב תמונות של חוברות.

"אתגרים ירושלמים" – התמודדות עם אתגרים במגרש משחקים שכולו אתגרים מבוססי מיומנויות של למידה עצמאית ושיתוף פעולה.

 

מינהל קהילה ורווחה

העובדים הסוציאליים בלשכות הרווחה ועובדי המסגרות השונות עוסקים כל העת בסבב טלפוני אל התושבים המורכבים יותר והנזקקים. הדגש הוא על תושבים ותיקים ועל אנשים עם מוגבלות. אגף הרווחה מרכז את הדיווחים במערכת  מידע מתעדכנת:

  • בשיחות אלו מרעננים את הנחיות משרד הבריאות, מבררים צרכים ומציעים מענה ותמיכה.
  • פניות אל מוקד 106 – הוקצה קו ייחודי למענה לפניות בנושא הקורונה.  הפניות שהגיעו היו מורכבות יחסית ודרשו מענה מקצועי.
  • "נציג בכל בניין" - נציג מבין הדיירים שייקח על עצמו לזהות את השכנים הזקוקים לסיוע, לדרוש בשלומם ולשמש חוליה מקשרת בינם לבין המינהל הקהילתי והעירייה.

ילדים, נוער ומשפחה

  • מרכזים למניעת אלימות, לטיפול בנפגעי תקיפה מינית ומרכז הגנה -  ימשיכו לעבוד כרגיל תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות.
  • מרכזי קשר עברו למתכונת ביקורים באמצעים דיגיטליים.
  • מועדוניות לילדים בסיכון פועלות באופן חלקי תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות.
  • קיום קשר מרחוק עם אוכלוסיות שבטיפול כדי להבטיח רצף טיפולי של הרווחה ככל הניתן.
  • עובדים סוציאליים עירוניים בתחום נוער וצעירים בסיכון - עובדים כרגיל.

תושבים ותיקים

  • מתקיים קשר עם כל התושבים הוותיקים. ימשיכו לקבל מזון לבתים על אף שהמסגרות סגורות, אנשי המקצוע בקשר תדיר איתם.
  • המחלקה לתושבים ותיקים בונה תשתית עם קופות חולים וארגון "עזרה בדרך" להבאת תרופות לתושבי ותיקים מעל גיל 70, בכפוף לאישור משרד הפנים בעניין הנפקת מרשמים. 
  • מועדוני אגף חברה במינהלים הקהילתיים – הרכזים בקשר עם התושבים ומעדכנים בצרכיהם.
  • פנייה במסרון ובשיחות ישירות לכל התושבים מעל גיל 75 אשר אינם באחת מהקטגוריות שהוזכרו לעיל.

חלוקת סלי מזון

  • קרן הידידות תספק כ- 900 חבילות מזון נוספות על הקיים לתושבים ותיקים למשך שלושה חודשים, החל מיום ה- 1.4.
  • חלוקת מזון לכ- 4,300 בתי אב בעיר בשיתוף משרד הרווחה.
  • חלוקת כ- 1,500 סלי מזון נוספים, אחת לשבוע, למשפחות תלמידים נזקקות בכל רחבי העיר.
  • חלוקת 540  סלי מזון במשך ארבעה שבועות לאנשים עם מוגבלות, נזקקים.
  • יצירת קשר עם בני הגיל השלישי והצעת עזרה לפי הצורך דוגמת: חלוקת ארוחה חמה (חמגשית) חלוקת מזון, ביצוע קניות וכד'.

אנשים עם מוגבלות

  • העו"סים, אנשי החינוך וצוותי המסגרות ממשיכים בטלפונים כל העת. 

 

  • עיריית ירושלים השלימה מיפוי ואיתור של כ- 800 משפחות להן בן משפחה עם מוגבלות הזקוקים לעזרה וסיוע. במיפוי הוגדרו תחומי הסיוע הנדרשים: לווי רגשי, הפגה ופנאי, עזרה בבתים, טיפול אישי ועוד.

 

  • נערכים לחיבור אנשי מקצוע שילוו טלפונית, לצד כניסה לבתים של עובדים ומתנדבים.

 

  • חלוקת 540  סלי מזון במשך ארבעה שבועות לאנשים עם מוגבלות, נזקקים.

 

הצוות המקצועי ברווחה ילווה טלפונית, לצד כניסה לבתים של עובדים ומתנדבים לתחום זה.

טיפות החלב

  • כל התחנות פתוחות וישנה התייצבות כמעט מלאה של האחיות.
  • במזרח העיר וברוב התחנות החרדיות יש הגעה כמעט מלאה של הציבור. בציבור הכללי פחות.
  • האחיות מחסנות ומדריכות הורים. כמו כן הן מתקשרות לאימהות בסיכון- דכאון אחרי לידה וחד הוריות במטרה להתעניין בשלומן ולבדוק אם צריכות סיוע.

יש לעקוב אחר ההנחיות משרד הבריאות, המתעדכנות מעת לעת.

משאבי קהילה

  • התנדבות – היחידה העירונית להתנדבות ממשיכה בחיזוק התשתית העירונית ויוזמת חיבורים בין ארגוני מתנדבים לטובת מתן מענים בהתאם לצרכים מהשטח.
  • העובדים הקהילתיים מגייסים תושבים פעילים ונאמני בניין בכל שכונות העיר לטובת קשר רציף עם אוכלוסייה נזקקת, כך שניתן יהיה לסייע לכל תושב.
  • הוקם מטה חירום שכונתי בהובלת לשכת הרווחה השכונתית והמינהל הקהילתי שמוביל את המענה השכונתי.

תעסוקה

הרשות העירונית לתעסוקה פועלת בדרכים שונות כדי לספק מגוון מענים לתושבי העיר. מרכזי התעסוקה לאוכלוסייה החרדית, אוכלוסיית מזרח ירושלים, עולים חדשים, צעירים, אוכלוסיית

הרווחה ועוד מסייעים לפונים בייעוץ והכוונה באופן פרטני, ישנן הדרכות בקבוצות מצומצמות, איתור הצעות עבודה ועוד. הסיוע ניתן באמצעים דיגיטליים מהמרכזים ומבתי העובדים המרושתים למקורות מידע זמינים.

כללי

  • מרכזים למניעת אלימות, טיפול בנפגעי תקיפה מינית, מרכזי קשר ומרכז הגנה ימשיכו לעבוד כרגיל.
  • מרכזי החירום ודרי הרחוב – פועלים כרגיל.

הגיל הרך

קיימות קבוצות אינטרנטיות פעילות של מעגלי אימהות, הכוללים שידורים בפייסבוק וכיו"ב.

הרשות העירונית לעלייה וקליטה

עובדי רשות הקליטה לרבות הפרויקטורים ומנהלי מוקדי קליטה בשכונות - נמצאים בקשר עם העולים שהגיעו ונמצאים בבידוד ונמצאים במצוקה, בניהם גם קשישים, בעלי צרכים מיוחדים ואחרים.

14 כיתות אולפן ממשיכות ללמד באמצעות למידה מרחוק וערכות של האולפן המרכזי- בית העם.

בשיתוף משרד החינוך  ומנהל חינוך– נפתחו יוזמות לתמיכה ומרכז למידה לתלמידים עולים.

מתנדבים תומכים באמצעות התאחדויות וארגוני עולים והפלטפורמה הדיגיטאלית באומנים עולים.

מינהל הנדסה

המנהלת להתחדשות עירונית הקימה קבוצת וואטסאפ שמטרתה להוות ערוץ נוסף עבור תושבים במצוקה או בבידוד כדי לסייע באמצעות הגורמים העירוניים. כמו כן, נעשתה בחינה ראשונית מול יזמים לבדיקת היתכנות מצב בו דירות פנויות יוכלו לשמש לשיכון לטווח קצר עבור חולים במצב קל או למבודדים.

הועברו הנחיות משרד הבריאות בשפות הרלוונטיות כדי להנגיש את המידע למי שלא נמצא ברשתות החברתיות.

המחלקה לנגישות במנהל תכנון עובדת במתכונת מצומצמת.

אגף תושי"ה

ישנם כוננים לאחזקת מבני דרך ורמזורים, המרכז לניהול תנועה הוכרז כמפעל חיוני ועובד כרגיל.

המחלקה לאיכות הסביבה

במידה ויוכרז סגר על העירייה, המחלקה תופעל במתכונת חירום ותיתן מענה לטיפול באירועי חומרים מסוכנים במסגרת העירייה.

האגף לרישוי ופיקוח 

מחלקות ושירותי האגף פועלים במסגרת מצומצמת בהתאם להנחיות, תוך מתן מענה להמשך פעילות באמצעות האתר העירוני דוגמת: הגשת בקשות להיתר, מענה בנושא היטל השבחה באמצעות מיילים ועוד. במקרה של סגר – המחלקה למבנים מסוכנים תמשיך את פעילותה.

מינהל תפעול

נערך במספר מישורים: טיפול באשפה, במפגעי בטיחות וסיוע לוגיסטי תפעולי לאגפי העירייה לטיפול בתושבים.

המוקד העירוני - ימשיך לפעול במתכונת מתוגברת למתן מענה וסיוע לתושבים.

אגף התברואה - יפעל במתכונת מלאה לפינוי אשפה, חלק מהפעילות מבוצעת בשעות הלילה.

אגף שפ"ע - יפעיל צוות לטיפול במפגעי בטיחות וצוותי כוננות של מחלקות אחזקה, גיזום ומאור.

אגף אכיפה ושיטור - יפעל לסייע לאוכלוסייה ומתן מענה לאוכלוסיות מוחלשות, בתיאום מינהל קהילה ומינהל תרבות.

 

אגף חרום וביטחון

ימשיך לרכז ולתכלל את עבודת המטה העירונית בשעת חרום. מערך הרובעים ירכז את העבודה מול המשטרה ותיאום הפעילות בין המטה לבין המינהלים הקהילתיים והתושבים. האגף עובד בתאום מול משטרת ישראל, פיקוד העורף וגורמי החרום וההצלה.

 

מינהל תרבות, חברה ופנאי

אוכלוסיית הגיל השלישי

  • יצירת קשר עם בני הגיל השלישי והצעת עזרה לפי הצורך דוגמת: חלוקת ארוחה חמה (חמגשית) חלוקת מזון, ביצוע קניות וכד'.
  • פעילות הפגתית באמצעות סרטונים, חומרי קריאה ועוד - באמצעות המינהלים הקהילתיים.

 

צמי"ד

  • חלוקת אלפי ערכות יצירה למשפחות צמיד" בשכונות באמצעות ניידת זאזא.
  • סיוע מקצועי אינטרנטי.
  • חונך מתנדב שצמוד למשפחה.
  • קבוצות וואטסאפ קהילתיות שנותנות סיוע קהילתי ככל שניתן

 

רשות הצעירים

שירת מרפסות ברחבי העיר במטרה להרים את המורל ולחבר בין שכנים דווקא בימים אלו.

לכל מוקד יגיע מוזיקאי לנגן ולשמח את תושבי הבניינים הסמוכים והתושבים הצטרפו מהמרפסות. ניצור חגיגה קהילתית ירושלמית.

ניידת הפעלות ופעילות בשכונות – הניידת תיסע ברחובות השכונה, תשמיע מוזיקה מקפיצה שינגן דיג'יי בלייב, דיילים יחלקו ערכות יצירה, דגלים לתליה במרפסות וטיפים להפעלת הילדים מבית לבית. הפעילות תערך גם שכונות חרדיות, ובהתאם להוראות משרד הבריאות.

ערוץ שידורים וירטואלי למשפחות צעירות בימי הקורונה - מדי יום ישודרו מגוון פעילויות לקטנים, גדולים והורים! יצירה, תנועה, הצגות , מדע, משחק, הרצאות וסדנאות מיוחדות להורים להקלה ותמיכה במציאות המורכבת של הימים הללו.

עקבו אחר לוח השידורים והצטרפו מדי יום!

 

 

ייעוץ תעסוקתי מרחוק. איך להתמודד עם אתגר חיפוש העבודה כעת ולאחר המשבר. בנוסף, סדנאות שיפצור קורות חיים מקוונת בחינם לקהל הרחב!

ייעוץ מיצוי זכויות  טלפוני/אינטרנטי לצעירים מפוטרים/ בחלת דרך מרכז צעירים - עיריית ירושלים מעלה לייב צ'אט שיעשה לכם סדר ויענה על כל השאלות שלכם בקשר לזכויות שמגיעות לכם בתקופה הקשה וחסרת הוודאות הזו.

כנס ייעוץ לימודים וירטואלי לקראת שנת הלימודים האקדמאית הבאה וייעוץ לימודים אישי חינם לכל צעיר מרחוק – בעקבות המצב בוטלו ימים פתוחים באוניברסיטאות והאקדמיות. רשות צעירים הפיקה כנס וירטואלי בו אנשי מקצוע שונים יספרו על מסלולי הקריירה שלהם, ויענו על שאלות בהתאם לדרישת קהל המשתתפים- איך מגיעים אליו, מה עושים עם התואר אחרי זה איך נראים הלימודים, וכדומה. בנוסף, נפתחה קבוצת פייסבוק בה ניתן לקבל מענה לשאלות בנושא.

הפעלת מערך סיוע והתנדבות לחיילים בודדים דרך בית גיורא – בית לחיילים בודדים. 

הפעלת מערך סיוע לאימהות יחידניות.

מסיבות צעירים וירטואליות ב-  zoom בשיתוף בר השושנה – מסיבות וירטואליות רבות משתתפים לצעירים שבימים אלו לא יוצאים מהבית! לפני כשבוע השושנה בר פתח בליין מסיבות מוצלח אליו הגיעו אלפי (!) משתתפים. במהלך המסיבה הדיג'יי מנגן מהבר וכולם רוקדים בבית!

 

 

גם בטלפון: 02-6232224

 

 

 

  • אינסטגרם - jlm, וואטסאפ - 055-9856868,