החיבור בין המציאות לדמיון: מופע אמנות חושים שמדהים את הקהל



מאז ומתמיד החברה האנושית חיפשה את הריגוש הבא. אחד התחומים הבולטים שמספקים לקהלים נרחבים תחושות של ריגוש, סיפוק ויצירת חוויה בלתי נשכחות הוא תחום הבידור וההופעות החיות בפרט. מבין ההופעות הגדולות והמצליחות ביותר בשנים האחרונות, אמנות חושים הפכה לכזו ששובה את ליבם ומהפנטת את עיניהם של מיליונים בכל רחבי העולם.

Photo by Julius Drost on Unsplash

אותו גבול דק שבין מציאות לדמיון שנשבר פעם אחר פעם במהלך המופע, תלוי בעיקר באמן החושים המבצע, ובמידה שמדובר במנטליסט מהרמות הגבוהות ביותר בעולם, הרי שכל הופעה הופכת לאותה חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת אותה אנו מחפשים.

 

מהו החיבור בין המציאות לדמיון במופעי אמנות חושים?

לא בכדי גברים ונשים מכל הגילים וממקומות שונים נסחפו אחר אותה אמנות מהפנטת. רבים מאותם אנשים, נטו ועדיין נוטים לחשוב שמדובר בכוחות על, בחוש שישי או בקסמים אותם אנשים רגילים לא יוכלו לבצע או להבין לעולם. מנגד, גם ההבנה שמדובר בטכניקות ושיטות מיוחדות בהן משתמש אמן החושים, לא מורידות מההנאה הצרופה שבצפייה באותם פלאים שמתרחשים מול עיניך.

 

אותו חיבור בין דמיון למציאות שבא לידי ביטוי במופעי אמנות החושים, מבוסס כאמור על טכניקות ושיטות אותן רוכש המנטליסט לאחר שנים של אימונים מוקפדים ומפרכים. היכולת להלך ביציבות על אותו חבל דק ולהציג לקהל דמיון שנראה כמו מציאות או להיפך, היא אינה יכולת מולדת כלל. אותה יכולת היא כזו שנרכשת לאחר אימונים רבים וכן הבנה ושליטה בנושאים שונים כמו פסיכולוגיה, מיומנויות קוגניטיביות, יכולות הנחייה ומשחק, אינטואיטיביות ברמה גבוהה ועוד.

 

כיצד אמני חושים משתמשים באשליות כדי להטיל ספק בתפיסת המציאות שלנו?

כשאנו צופים במופע אמנות חושים, פעמים רבות במהלכו אנו יכולים להתבלבל ולתפוס את המציאות כדמיון ולהפך. למעשה, זו היא בדיוק אחת מהמטרות של האמן שמולנו. השימוש ביצירת אשליות היא הדרך לערער את התפיסה של מה שאנחנו רואים למולנו. 

 

אז איך הם עושים את זה? התשובה הקצרה לכך היא שתילת מחשבות בראשנו תוך שימוש בטכניקות מגוונות הנוגעות לדמיון מודרך, זריזות ידיים והכוונות אלגנטיות מצד המנחה.

 

בין השיטות הבולטות:

 

  • הסחת דעת – על פי טכניקה זו המטרה היא להסיח את דעת הקהל לאזור פיזי מסוים בחלל על ידי תנועות מהירות וכדומה, בעוד ההתרחשות האמיתית נעשית במקום אחר רחוק מתשומת לב הקהל.

 

  • שימוש באביזרים מיוחדים – לעיתים נעשה שימוש באביזרים שמיועדים למופעים אלו או לטריקים מסוימים מראש. אותם אביזרים בנויים למטרה ספציפית וממלאים את ייעודם ביצירת האשליה מול הקהל.

 

  • זריזות ידיים – טכניקה נפוצה ומוכרת זו דורשת בדומה לאחרות אימונים רבים, על מנת להגיע לרמה שבה אותה זריזות יכולה לשרת את יצירת האשליה במופע.

 

  • שיתופי פעולה – אמני החושים יכולים 'לשתול' אנשים מראש בקהל, ברחוב או בכל מקום בו הם מתכננים לבצע קטע מסוים. כמובן ששאר האנשים המשתתפים אינם יודעים על שתילת משתפי הפעולה ובכך מושג אפקט הקסם וההפתעה.

 

לשבור גבולות וליצור חוויה שמפתיעה ומרתקת את הקהל

כאנשים חושבים ותבוניים, אנו מאמינים בעיקר למה שאנחנו רואים מול העיניים, יודעים בוודאות ממקור מוסמך או בוחרים להאמין למה שאומרים לנו אנשים שונים. באופן כללי, ניתן לומר שאנחנו אדונים לעצמנו בכל הקשור לחופש המחשבה והבחירה שלנו.

 

אותם הרגלים יום-יומיים מייצרים אצל כל אחד ואחת מאיתנו מעין גבולות מחשבה, או ספק לגבי מה שאנחנו מאמינים לגביו ומה שלא. אך כל אותם הרגלים ואותה אמונה, עומדים למבחן גדול כאשר אנחנו עדים למופע אומנות חושים איכותי. במופע שכזה, הגבולות שבמחשבה נפרצים, הקו שבין דמיון למציאות הופך מטושטש והפה, נותר פעור למשך זמן לא מועט.

 

להטמיע את הקסם שבין דמיון למציאות

בשורה התחתונה, אמני חושים הם בני-אדם רגילים כמו כולנו. אך בדומה לאמנים מתחומים אחרים, הם ניחנו בכישרון אותו הם תירגמו לשנים רבות של אימונים ולמידה, על מנת להעלות מופעים שירתקו וישבו את הקהל.

 

הצפייה במופע בידור של אמנות חושים אותו מנחה ומבצע מי שעליו אמרו לא פעם שהוא המאסטר של התחום, ליאור סושרד, מספק לצופים הנאה וריגוש מהרגע הראשון ועד האחרון. הוא מספק אסקפיזם מושלם, בדמות טשטוש של הגבולות שבין האשליות, המציאות והדמיון.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה