בראשית קיץ 1948 החמיר מאוד מצבה של ירושלים היהודית. העיר הייתה נתונה תחת מצור ותחת הפגזות קשות של הלגיון הערבי-ירדני, שניתכו עליה יומם וליל. שיירות המזון והמים לא הגיעו יותר, והתושבים סבלו ממצוקה קשה - נותרה עתודת מים ל-30 יום לכל היותר! צה"ל, שהוקם באותה עת, עשה מאמצים רבים לפרוץ את הדרך לעיר, אך הירדנים התבססו בלטרון ומנעו כל מעבר. חברת "מקורות", שנוסדה ב-1937 במטרה לפתח את מקורות המים ולספק מים בכל רחבי המדינה, נקראה להציל את ירושלים מצמא.   
                 

נחל איתן
                                                                
על מנת להביא מזור לתושבי ירושלים, התקיימה ביוני 1948 פגישה דחופה בין מהנדס עיריית ירושלים, אנשי משרד הביטחון ואנשי "מקורות", ביניהם: פנחס ספיר, המנכ"ל השני של "מקורות"; שמחה בלאס, מהנדס המים; טוביה לאופר, ראש אגף הפיתוח.                                                          

"דרך בורמה", שנסללה ונחנכה זמן קצר לפני כן, הוצעה בתור התוואי להנחת קו מים. הרעיון היה להתחבר לאותו חלק מקו המים המנדטורי שהיה בידינו – הקטע שבין שער הגיא לרוממה. מקור המים הקרוב היה בחולדה, לשם הגיע קו מים שהניחה "מקורות" בשנת 1947 מקידוחים באזור רחובות ואזור נען. הוחלט להאריך את הקו ולקבוע בו תחנות שאיבה, להעביר מחולדה צינור ב"דרך בורמה" עד שער הגיא, ושם להתחבר לצינור של המפעל המנדטורי. קווי המים למפעל היו צינורות שרכש שמחה בלאס בסוף 1945 מארצות הברית, בכספי "בנק לאומי לישראל".                   
                                        
מנהל "מקורות" באותם הימים ועוזר שר הביטחון, לוי שקולניק (לימים לוי אשכול, ראש ממשלת ישראל), הורה לפעול בדחיפות. על אף המלחמה גויסו 250 פועלים לביצוע העבודה. בתחילת יולי, במהלך ההפוגה הראשונה, החלה "מקורות" להניח קו חלופי מחולדה. תוך פחות מחודשיים, בתנאים בלתי אפשריים ולעתים תחת אש ירדנית, הונח קו המים לאורכה של "דרך בורמה", נבנו בתי שאיבה והוקמה בריכה. רגע לפני שהתייבשו בורות המים בירושלים, ביום בו פוצצה תחנת השאיבה המנדטורית בלטרון, הגיעו מי "מקורות" הראשונים מחולדה אל שער הגיא, וזרמו במעלי ההר לירושלים הנצורה. כמות המים שזרמה בצינורות הייתה קטנה (בין 120-100 מ"ק לשעה), אך התרומה למורל הייתה עצומה. הקו נקרא "קו השילוח", על שם מפעל המים העתיק, שנבנה בירושלים בימי בית ראשון. על מבצע זה זכתה "מקורות" להוקרה מיוחדת מטעם משרד הביטחון.                    
                                               
קו אקספרס
                                 
לאור הגידול באוכלוסייה והביקוש הגובר למים בירושלים וסביבותיה, בימים אלה מקימה חברת "מקורות" את המערכת החמישית לאספקת מים לירושלים, אשר תיתן מענה לצרכים העתידיים של האזור. הקו, בקוטר 80 אינץ' (2 מטר), יתחיל בחולדה. בשיא פעילותו יזרים הקו עד חצי מיליון מ"ק מים ביממה (כ- 150 מיליון מ"ק מים בשנה). במערכת ישולבו גם מים מותפלים מהמתקנים הקיימים ומאלה המתוכננים, ואופן תפעולה יחסוך אנרגיה המערכת תספק את תוספות המים הנדרשות לירושלים ולסביבותיה בציר חולדה-כפר אוריה-כסלון-בית זית, ותתגבר את אספקת המים למפעלים שכנים ולרשות הפלשתינית, בהתאם להסכמים המדיניים.                                      
לצורך שמירה על ערכי הנוף משולבים בתכנון המפעל אדריכל נוף, יועץ סביבתי ואקולוג. בשל חשיבותו הרבה אושרה המערכת החמישית לאספקת מים לירושלים כמפעל תשתית לאומי.                           
                          
את הפרויקט הגדול והמורכב מבצעת חברת "שחמ מקורות ביצוע", חברת בת של "מקורות". עלותו הכוללת של הפרויקט מוערכת ב-2.5 מיליארד שקלים, והוא צפוי לספק מענה מלא לירושלים עד שנת 2065.                                                       
מ"מקורות" נמסר, כי חברת המים הלאומית ממשיכה את המסורת המפוארת של אספקת מים לכל רחבי הארץ מאז הקמתה מתוך שליחות ואחריות לאומית. כפי שפעלה במהלך מלחמת העצמאות בירושלים, "מקורות" רואה עצמה מחויבת לעמוד באתגרים של משק המים הישראלי, ולספק מים באיכות מעולה לתושבי ישראל. לשם כך מפתחת "מקורות" טכנולוגיות ותשתיות מתקדמות, ביניהן המערכת החמישית לאספקת מים לירושלים – אשר תבטיח שלא יהיה מחסור במים בירושלים ובסביבותיה.