עיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה הוציאה בשבוע האחרון את המכרז הראשון בפרויקט "שער הבירה", התוכנית לפיתוח רובע העסקים החדש בירושלים כוללת את  בנייתם של 14 גורדי שחקים בשטח של כ-211 דונם, המיועדים לתעסוקה, משרדים, מלונאות תרבות ותיירות, מכביש מספר 1 וגשר המיתרים על ציר שז"ר (במקביל לדרך יפו), הרצל ושדרות רבין. 

המכרז הפומבי הראשון בפרויקט "שער הבירה" הוא לביצוע עבודות כרייה כהכנה להקמת חניון תת-קרקעי במתחם שדרות שז"ר. המכרז כולל כריית שני אולמות מתחת לרחוב שז"ר, בין בנייני האומה לבין תחנת האומה של רכבת ישראל, בחתך טיפוסי במידות:אורך כ-250 מטר, גובה כ-26 מטר, ורוחב כ-17 מטר שבהם יבנה בשלב הבא של הפרויקט חניון תת קרקעי  לכ-1300 כלי רכב שישמש ברובו כחניון "חנה וסע" למשתמשי רכבת ישראל (הרכבת הכבדה) בקו ירושלים-ת"א. משך זמן הכרייה המתוכננת יעמוד על כ-3.5 שנים,כאשר במהלך הכרייה לא צפויה הפרעה משמעותית לתנועת כלי רכב שינועו באזור.

מימוש הפרויקט יאפשר את יצירתו של רובע העסקים שיהיה מהמרכזיים במדינה, ימשוך חברות רבות להתמקם בבירה וצפוי להגדיל בצורה ניכרת את אפשרויות התעסוקה בעיר וכן את הכנסות עיריית ירושלים מארנונה עסקית, שיאפשרו את העלאת איכות החיים וההשקעה בתושבי העיר.

מתוך המתחם החדש יועדו לזכויות הבנייה הסחירות בפרויקט כ-410,000 מ"ר, כמפורט: תעסוקה-  כ-230,000 מ"ר , מלונאות -  כ-130,000 מ"ר (2,000 חדרים), מסחר - בילוי ופנאי - כ-49,000 מ"ר.

במסגרת התכנית תוקם בכניסה לעיר קריית המחוזות הממשלתית אשר בה ימוקמו משרדי הממשלה. בנוסף, ייבנו  2,000 חדרי מלון חדשים במטרה לספק מענה לגידול הניכר בענף התיירות לירושלים.  מרכז הקונגרסים בבנייני האומה יורחב וישודרג ויהפוך למרכז הקונגרסים המוביל בארץ.

רובע העסקים החדש כולל גם פתרונות תחבורה יעילים ההופכים אותו לנגיש ביותר ממרכז הארץ ומתוך העיר. אל הרובע תגיע הרכבת המהירה ממרכז הארץ (28 דקות מתל אביב), ו- 2 קווי רכבת קלה פנים עירוניים שישרתו את המועסקים ואת התושבים.

שדרות שז"ר ישונו וייבנו בשני מפלסים: מפלס הרחוב שבו ייסלל תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ומפלס תת קרקעי שיכלול מנהרה למעבר מכוניות וחניון "חנה וסע" שיכיל 1,300 מקומות חנייה. כל אלה יביאו למהפך תחבורתי ויהפכו את רובע הכניסה לעיר למרכז הכי נגיש לשירותי הממשלה, לעסקים ולשירותים נוספים.

משרדי הממשלה ועיריית ירושלים שותפים במימון הפרויקטים התחבורתיים ברובע העסקי, הכוללים: הקמת חניון "חנה וסע" בעלות של 600 מיליון שקלים וביצוע הפרדה מפלסית ברחוב שז"ר לנסיעת כלי רכב מתחת לפני הקרקע ולנסיעת הרכבת הקלה מעל פני הקרקע. עלות ההפרדה המפלסית נאמדת בכ-450 מיליון שקלים.

יצוין כי חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים ,נבחרה להוביל את ביצוע תכניתו של ראש העיר ירושלים, ניר ברקת לפיתוח והקמת רובע העסקים החדש בכניסה לירושלים בהשקעה של 1.4 מיליארד ₪,שאושרה על ידי הממשלה.  

במסגרת ההכנות לביצוע הפרויקט המורכב, הוקמה בחברת מוריה מנהלת חדשה- "מינהלת שער הבירה",שבאחריותה יהיה תיאום בין כל הגופים העירוניים בפרויקט בכללם הרשות לפיתוח ירושלים,שקידמה את התב"ע וחברת עדן שתקדם את פיתוח המרחב הציבורי והחוץ עירוניים (ממשלה, רכבת ישראל וכו'), וכן תנהל את ביצוע העבודות ההנדסיות כדוגמת שיקוע שדרות שז"ר,בניית כבישים חדשים,פיתוח כלל המרחב הציבורי וכ"ו. 

ראש העיר, ניר ברקת: "אנו מתחילים להוציא לפועל את פרויקט הפיתוח הכלכלי והמרכזי בעיר, רובע הכניסה לעיר שיוסיף 50,000 מקומות עבודה חדשים. השלב הראשון בפרויקט כולל הקמת חניון תת-קרקעי לכ- 1,300 מקומות חניה, במיקום חשוב ומשמעותי כשדרות שז"ר. ירושלים יותר ויותר אטרקטיבית בפני משקיעים מהארץ ומחו"ל והפרויקט המתוכנן שיכלול מרכז עסקי כלכלי בשילוב מרכזי כנסים, תיירות ותרבות ימשוך אליו גופים כלכלים רבים מהארץ ומהעולם ויתרום משמעותית לפיתוחה של הבירה".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה:"אנו שמחים על יציאת המכרז הראשון בפרויקט שער הבירה שהוא ללא ספק אחד הפרויקטים הגדולים,החשובים והמורכבים ביותר בתולדות העיר ירושלים.עבור חברת מוריה האחראית על ביצועו של הפרויקט מדובר בפרויקט הדגל של החברה ואנו רואים בו אתגר גדול כחלק מרכזי וחשוב בפיתוחה המואץ של העיר ירושלים". 

תמונות: פרחי-צפריר אדריכלים