יום הזיכרון לשואה ולגבורה



יום הזיכרון ויום הזיכרון לשואה ולגבורה מוקדש להתייחדות עם זכר השואה שהמיטו הנאצים ועוזריהם על העם היהודי ועם זכר מעשי הגבורה ומעשי המרד בימים ההם

נשיא המדינה ורעייתו יארחו לראשונה בבית הנשיא את ״זיכרון בסלון״, ויפתחו את אירועי היוזמה לציון יום הזכרון לשואה ולגבורה בישראל ובעולם. ״זיכרון בסלון״ היא יוזמה חברתית לציון ערב יום השואה בסלון הבית בין אורחים וחברים, בערב שכולל עדות של ניצול שואה, חלק אומנותי-שיתופי ודיון. בסלון בית הנשיא יתכנסו כעשרים משתתפים בהם שכנים ואורחים, לשמוע את עדותו של מאיר גינוסר, יליד פולין שניצל מהמחנות אושוויץ ובוכנוולד. לאחר עדותו יוזמנו המשתתפים להגיב אף הם ולקיים דיון על חשיבות זיכרון השואה. בנוסף יתקיים חלק אומנותי בהשתתפות ההרכב ״עילי בוטנר וילדי החוץ״.

״זיכרון בסלון״ התחיל לפני שש שנים, בסלון אחד, אליו התכנסו בספונטניות כמה עשרות חברים שהרגישו שהזיקה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה נחלשת וביקשו למצוא דרך אישית, רלוונטית ומשמעותית לעסוק בנושא. זיכרון בסלון מציע דרך נוספת לציין את זיכרון השואה, במפגש אינטימי בסלון הבית. ב-2015 השתתפו כ-150,000 מארחים ומתארחים בערבי זיכרון בסלון, השנה נערכים מובילי היוזמה לחצי מיליון משתתפים בסלונים שונים, בהם גם מועדונים חברתיים והוסטלים של פגועי נפש, פנימיות, בתי כלא, קהילות של מבקשי מקלט, מעונות ומסגרות של נוער במצבי סיכון, אנשים עם צרכים מיוחדים, דרי רחוב ועוד רבים.



זוכרים ושרים במרכז ז'ראר בכר – יום רביעי ה 4/5/2016

עיריית ירושלים תקיים ערב זיכרון לשואה ולגבורה "זוכרים ושרים", הערב (ד') בשעה 20:00 במרכז ז'ראר בכר. ערב שירה מלווה בקטעי שיתוף בהשתתפות: עידן חביב, ענת מלמוד, יונתן דרור, אנה שפיץ, ג'קי לוי, השחקנית רונית אברהמוף-שפירא, רן בנימיני, פרופ' ורד וניצקי-סרוסי, מישל קישקה וד"ר אדי כהן. 

הכניסה ללא תשלום, בהזמנת כרטיסים מראש - בשל מספר מקומות מוגבל באולם, תתקיים הקרנה של האירוע באולם ליאו-מודל שבמרכז ז'ראר בכר, ללא צורך ברישום מוקדם.

לפני האירוע – בשעה 18:15 יתקיימו מעגלי לימוד ו"התכנסות ליום השואה" בסימן: האחריות לזכור/לזכור באחריות בשיתוף בית המדרש אלול, מכון ון-ליר ופורום 'רשות הרבים'. הכניסה חופשית.

 

עיריית ירושלים תציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקס מרכזי שיקיימו תלמידי תיכון מכללת אורט גבעת רם.

הטקס יתבסס על חוויותיהם של תלמידי י"ב מהמסע לפולין ויתקיים בנוכחותם של ניצולי שואה תושבי ירושלים. הטקס יתקיים בתאריך ה- 5 במאי 216 (ה') בשעה 08:15 בכיכר ספרא בסימן "המאבק לשמירה על רוח האדם בתקופת השואה" ואת תכני הטקס יובילו השנה תלמידי י-י"ב מתיכון מכללת אורט גבעת רם, בניהם תלמידים אשר ביקרו לא מכבר במחנות ההשמדה בפולין. הטקס יתקיים במעמד ראש העיר, חברי מועצת העיר וניצולי שואה תושבי ירושלים והוא פתוח לציבור הרחב.

עיריית ירושלים רואה חשיבות רבה בשילוב בתי ספר בטקסים המרכזיים של הבירה, מתוך כוונה להצביע על המשמעות הערכית שנגזרת מהמעמד הטקסי ועל האחריות החינוכית של העברת המסרים  מדור לדור, בייחוד על בסיס החוויות מהמסעות לפולין שמוציאים בתי הספר  בשילוב עם הניצולים. טקסי יום השואה בכיכר ספרא, מתקיימים על ידי תלמידי בתי הספר התיכוניים.

הטקס יכלול הדלקת 6 נרות זיכרון על יד שני ניצולי שואה ושתי עובדות עירייה – בנות לניצולי שואה. את ניצולי השואה ילוו תלמידים שמאמצים אותם במהלך כל השנה במסגרת פרויקט למען הניצולים בבית הספר.

משרד הרווחה יציין את יום השואה בטקס עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית 

האירוע נערך לציון משלחות "השחר" של אנשים עם מוגבלות שכלית למסע לפולין שמפעיל האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית במשרד הרווחה והשרותים החברתייםהטקס יתקיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום חמישי 5.5.2016 בין השעות  9:30-12:00 אולם מספר 2, סינימה סיטי ירושלים, שד' יצחק רבין 10, ירושלים.

באירוע יבוצע שיחזור של הטקס שערכו חברי משלחת "השחר 6" ב"יער הילדים" בפולין, וחברי המשלחת ישתפו ויסכמו את חוויות המסע. כמו כן תתקיים הקרנת בכורה של הסרט התיעודי שליווה את מסעה של המשלחת בשנה שעברה.

עוד באירוע יתקיים טקס העברת הדגל למשלחת השחר הבאה שתצא באוגוסט, "השחר 7", אשר מונה 26 אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אליהם מתלווים מדריכים מטפלים וראש המשלחת, רופא/אחות ועובדת סוציאלית. כל שנה חוברת משלחת "השחר" למסע של תלמידי תיכון מבתי ספר ברחבי הארץ. המשלחת הקרובה תצא עם תלמידי בית הספר הריאלי בחיפה.

משרד הרווחה מייחס משמעות רבה להשתתפותם של אנשים בעלי מוגבלויות במסע לפולין ולניצחון הסמלי המגולם ביציאתה של משלחת כזו. בנוסף לכך, יוצרות משלחות "השחר" הזדמנות ייחודית לאחדות ולקירוב. המשלחות, אשר מורכבות מאנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית מכל קשת החברה בישראל, ביניהם יהודים, מוסלמים ונוצרים, מאפשרות שיח של שותפות וסולידריות חברתית ומעמיקות את משמעות זכר השואה כסוגיה חברתית כלל-ישראלית. ואת חשיבות הדיון במקומם של בעלי מוגבלות בחברה.

 

אביר סולטן/ flash 90

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה