בשיא הקיץ הסתיו הגיע



תמיד הוא בא בהפתעה- הסתיו - חצבים וחבצלות החוף חודש אלול ושנה חדשה בפתח. רוצים הוכחות ? בשעות אחר הצוהוריים לאורך חוף הים תבלוט פריחת החבצלות - החופים המומלצים - פלמחים ואשדוד

החום עדיין בשיאו ונראה  שהקיץ המעיק לעולם לא יסתיים אבל ככל שזה קשור לטבע הסתיו כבר הגיע, תחילת חודש אוגוסט הוא זמן הפריחה של  החבצלות לאורך  חוף הים.

התיכון לכל אורכו בחולות ועל גבעות הכורכר.(אם נתאמץ נוכל גם לראות את ראשוני החצבים במקומות שונים) החבצלת שייכת למשפחת הנרקיסיים והיכולת שלה לפרוח בשלהי הקיץ נעוצה בעובדה שהבצל שלה אגר מזון ומים בחורף שעבר והחבצלת אינה תלויה במקור מים חיצוני.

הנקיס- בן משפחה של החבצלת

 

החבצלת היא פרח די נפוץ אבל מוגן. הוא מוזכר פעמיים במקרא "אני חבצלת השרון שושנת העמקים "בשיר השירים ובספר ישעיהו בפסוק "ותגל ערבה ותפרח כחבצלת" כלל לא בטוח שמדובר בחבצלת של היום .אולי שם כללי לפרחים  מאותה משפחה.יש הסבורים שחבצלת השרון היא בכלל כינוי לנרקיס היוונים הכינו מבצל החבצלת תרופה להמרצת פעילות הלב והערבים הפיקו מהבצל תרופות נגד נזלת. זרעי החבצלת מופצים בעזרת גלי הים כלומר הם צפים ועוברים ממקום למקום כי הזרע עטוף במעין ספוגית המותאמת לציפה על פני המים. מקליפת הזרע הצמירה נהגו בעבר לסרוג נעלי לבד ומלבושי צמר..


חבצלות

 

מין אחר של החבצלת "חבצלת הנגב" נדד למדבר וגדל בדיונות בנגב ובמדבר בארץ כמו הרבה צמחים ובעלי חיים גם החבצלות נמצאות בסכנת הכחדה, גם בגלל הבנייה והרס החופים שהם בתי הגידול שלהן וגם בגלל הריסוסים המאסיביים נגד יתושים שהורגים גם את הרפרפים שהם המאביקים הטבעיים של החבצלות. במקרה של המאביקים נראה שהדבורים ירשו את מקום הרפרפים.

חוף פלחמים- חוף החבצלות.

 

כמו שאמרנו החבצלות פורחות כמעט בכל מקום לאורך חוף הים התיכון אך לירושלמים הייתי ממליץ לנסוע לחופים של פלמחים,אשקלון ואשדוד וחוץ מהחבצלות נהנה מחופי ים יפהפיים, מארכיאולוגיה מרשימה וגם צמחים אחרים ובעלי חיים ועופות כמו שחפים,שלדגים ועוד. המדוזות כבר נטשו. 


חצבים

 

קיבוץ פלמחים - חבצלות חוף בשפע

 


כתב וצילם  - שלום אורן.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה