מאות זקנים עלולים להישאר ללא קורת גג בשל חוב ארנונה לעירייה



מאות קשישים משלושה בתי אבות בירושלים עלולים למצוא את עצמם ללא קורת גג בשל סירוב של עיריית ירושלים לפרוס חוב ארנונה ישן למשך 5 שנים,

עמותת עידן המפעילה שלושה מוסדות של בתי אבות בעיר, בית בייאר, בית אליסיה ועידן הזהב, נמצאת בסכנת סגירה. עד שנת 2003 שילמה העמותה ארנונה עם פטור חלקי, בשנת 2003 החליטה עיריית ירושלים להפסיק את הפטור ולחייב את העמותה בתשלום מלא, לאחר מאבקים משפטיים בין העמותה לעיריית ירושלים, בשנת 2013 הגיעו הצדדים לפשרה. אז הוחלט כי העמותה תשלם את החוב בסכום של 5 מיליון שקלים. כעת ביקשה העמותה לפרוס את החוב על תקופה של חמש שנים, אך העירייה מסרבת היא מאלצת את העמותה לפרוס את החוב במשך תקופה של שלוש שנים בלבד. מה שמקשה על העמותה גם לתפקד וגם לפרוס את החוב. 

בתטך כך, הודיעה העמותה כי אינה יכולה לעמוד בתשלומים ועל כן היא מפסיקה את פעילותה, בימים האחרונים קיבלו חלק מהעובדים מכתבי פיטורים והעובדים שנותרו צפויים לקבל מכתבים בימים הקרובים. עובדים רבים עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה. בנוסף, 270 קשישים ששוהים באותם בתי אבות, עלולים למצוא את אצמם ללא קורת גג או מחסה. 

טובית מרקוביץ, אחות אחראית באחד המוסדות שקיבלה מכתב פיטורים: "אחרי 21 שנות עבודה זורקים אותנו לרחובות, אני השקעתי ימים ולילות בעבודה ואנחנו 24 שעות סביב המטופלים ובמיוחד אחרי שלושה ימים של שלג שלא זזנו מהמיטות של הקשישים. המכתב תודה שאנחנו מקבלים זה מכתב פיטורים". 

ברק טובי, מנכ"ל עמותת עידן סיפר לאתר ירושלים נט "עמותת עידן פועלת למעלה משלושים שנה עבור קשישי ירושלים, במיקוד באוכלוסיה הנזקקת. אנחנו מפעילים בתי אבות, מרכזי יום וקהילות תומכות ולנגד עניינו עומדת רק טובת הקשישים. בימים אלה אנחנו נמצאים במשבר בעקבות חוב ארנונה ישן לעיריית ירושלים. כאשר ברצוננו להגיע לפיתרון מוסכם וריאלי למשבר זה. שייתן מענה גם לתשלום החוב לעירייה, וגם לרצון שלנו להמשיך לנהל בצורה מקצועית, אחראית את העמותה.ולהמשיך לתת את השירותים לקשישים ברמה הגבוהה ביותר". 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה "ראש העיר ומנכ"ל העירייה הבהירו למנהלי העמותה בפגישה עימם כי יפעלו לסייע לעמותה, אך בכל מקרה לא יאפשרו כל פגיעה בקשישים או מצב בו יוותרו הקשישים ללא מענה וללא טיפול. לאור איומי העמותה, העירייה כבר החלה לפעול מול משרד הרווחה למציאת פתרון חלופי לקשישים במקרה של סגירת העמותה.

העמותה לא נסגרת בשל חוב לעירייה והאשמת העירייה בחוב שיצרה העמותה אינה הגונה ואינה נכונה. העמותה צברה חובות כבדים אותם היא חייבת לשלם. לאורך השנים עשתה העירייה עם העמותה הסדרים רבים לתשלום חובותיה, אך העמותה לא עמדה בהם ולא שילמה את חובה. בשנת 2007 אף הופחתו חובות העמותה אך עדיין העמותה לא שילמה את התשלומים על פי ההסכם.

למרות שהוסבר למנכ"ל העמותה כי החוק לא מאפשר לעירייה להיענות לדרישותיו וניתן לבצע הסדר תשלומים לחובות, ממשיך מנכ"ל העמותה בהתנהלות בניצול ציני של המצב ומנסה להפעיל לחץ ע"י איום בפיטורי עובדים, סגירת המקום והשלכת החוסים הקשישים לרחוב". 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה