פיגוע הדריסה: תינוקת נרצחה שבעה נפצעו



חיה זיסל בראון, תינוקת בת 3 חודשים, נרצחה הערב (יום ד') בפיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת. נהג הרכב ניסה להימלט ונורה על ידי שוטר, מדובר בתושב סילוואן בן 21 שישב בכלא

רכב פרטי הגיע מצומת הגבעה הצרפתית לכיוון המטה הארצי ופגע בהולכי רגל שהיו על המדרכה בתחנת הרכבת הקלה ופצע שבעה מהם, בדרגות פציעה שונות. נהג הרכב ככל הנראה ניסה להמלט ברגל ונורה על ידי שוטר מהיחידה המרכזית בירושלים, שנכח במקום, נהג הרכב נפצע קשה.  

צוותי מד"א ואיחוד הצלה הגיעו למקום לתת טיפול לפצועים. הצוותים העניקו טיפול רפואי בזירת הפיגוע ל-7 נפגעים, בהם תינוקת כבת 3 חודשים שסבלה מפגיעת ראש קשה. צוותי מד"א ביצעו בה פעולות החייאה ממושכות, ופינו אותה לבית החולים הדסה עין כרם, שם נפטרה. פצועה נוספת כבת 30 שטופלה בשטח פונתה לבית החולים כשהיא במצב קשה וסובלת מפגיעת ראש, פצועה נוספת כבת 57 פונתה להמשך טיפול בבית החולים כשהיא סובלת מפגיעה בגפיה ומצבה מוגדר בינוני. ארבעה פצועים נוספים פונו לבתי החולים כשמצבם מוגדר קל, בהם גם אביה של התינוקת. בנוסף טיפלו כוחות מד"א בגבר כבן 26, ככל הנראה הנהג ברכב הפוגע, ופינו אותו לבית החולים כשמצבו מוגדר קשה.
 
לחדר המיון של הדסה הר הצופים הגיע מאירוע הדריסה תינוקת כבת שלושה חודשים בהחייאה אנוש, התינוקת נפטרה מפצעיה. בנוסף הגיעו שני גברים בשנות העשרים במצב קל. למרכז הטראומה בהדסה עין כרם הגיעו שלוש נשים, האחת במצב קשה ושתים במצב קל. המחבל פצוע ירי הגיע במצב קשה ופצועה נוספת במצב בינוני מטופלים בחדר הטרואמה בשערי צדק.
 
השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ אמר "על פניו אנחנו מדברים על פיגוע דריסה ולפי הסימנים מדובר באירוע לאומני, זה פיגוע לא פשוט בנוסעים ברכבת הקלה. קצין ממחוז ירושלים זיה שיש פה פיגוע, דלק אחרי המחבל, וירה בו. הפצועים כרגע בבית חולים, וכמובן שצריך להערך להפרות סדר בעיר. חייבים להרגיע את העיר ונעשה את הכל. משטרת ירושלים תקבל את כל הגיבוי הנדרש ונביא את השקט לירושלים". 
ניצב משה (צ'יקו) אדרי, מפקד מחוז ירושלים "מה שאנחנו יודעים על האירוע זה רכב שעלה למדרכה, ופגע בנוסעים. הקצין שדלק אחריו פגע במחבל שלושה כדורים. המחבל עצמו פצוע במצב אנוש. נכון לעכשיו מדובר ברקע לאומני, הבחור הוא מהכפר סילוואן, אנחנו מקווים למצות את החקירה עוד הערב ונבצע מעצרים אם צריך". 
בעקבות פיגוע הדריסה בירושלים קיים המפכ"ל רנ"צ יוחנן דנינו היוועצות מיוחדת עם ממ"ז ירושלים ראש אג"מ ,ר'אח"מ ומפקד מג"ב ובה הורה המפכ"ל :
א. תוכנית ההיערכות שאושרה הבוקר תיכנס לתוקף החל מהטווח המידי.
ב.מאות שוטרים ולוחמי מג"ב ובתוכם יחידות מיוחדות יתגברו את המחוז.
ג. הכוחות בירושלים יוצבו  עפ"י הערכות מצב,תמונת מודיעין ובמוקדי חיכוך ידועים.
ד. במחוז יערכו לתת מענה לכל תרחיש אפשרי.
ה. המשטרה תפעיל  את האמצעים והכלים  העומדים לרשותה ותנקוט בנחישות כלפי הסתה והפרות חוק מכל המגזרים.

אלי פולק, מתנדב איחוד הצלה שהגיע למקום "אני ומתנדבים נוספים הענקנו טיפול ראשוני לתינוקת שאיבדה הכרתה ומצבה מוגדר אנוש לאחר החייאה, ולמספר נפגעים כתוצאה מפגיעת הרכב. הרכב עלה על המדרכה בסמוך לפסי הרכבת ופגע בהולכי הרגל שירדו מהרכבת. לא נגרם כלל נזק לרכבת הקלה, ככל הנראה מדובר בפיגוע דריסה, אך המשטרה  בודקת את הנסיבות".

פאראמיק מד"א אהרון אדלר שגר בסמוך, והיה בין הראשונים שהגיעו לזירת האירוע: "מדובר בזירה קשה. במקום היו המולה ובכי והפצועים היו מפוזרים על פני שטח של עשרות מטרים. בצמד לרכבת, הבחנתי באישה כבת 30 כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפגיעת ראש ומחבלות קשות בגופה. הענקנו לה טיפול רפואי שכלל החייאה נשימתית ופינינו אותה במהירות לבית החולים הדסה עין כרם כשמצבה קשה מאוד ולא יציב".

פאראמדיק מד"א, חנוך זלינגר, שהגיע בניידת טיפול נמרץ למקום סיפר: "כשהגענו לזירה דלתות ניידת הטיפול הנמרץ נפתחו וגבר כבן 30 ,אבי התינוקת,  אחז בידו את בתו בת ה-3 חודשים כשהיא מחוסרת הכרה ללא נשימה וללא דופק עם פגיעה ושברים פנימיים בראשה. הוא סיפר שהעגלה בה שכבה התינוקת נפגעה מהרכב והתינוקת עפה למרחק של עשרות מטרים ונחבלה קשה בראשה. הענקנו לה טיפול רפואי וביצענו בה פעולות החייאה מתקדמות תוך כדי פינוי לבית החולים הדסה הר הצופים. עם הגיענו לבית החולים סיפר האב כי גם הוא נפגע ברגלו וקיבל טיפול בבית החולים".

מנהל מרחב מד"א ירושלים תת מגן שלמה פטרובר: "זירת האירוע הייתה זירה קשה מאוד. הגענו מיד עם כוחות גדולים של חובשים ופאראמדיקים למקום האירוע ותוך דקות ספורות הענקנו טיפול רפואי  לנפגעים ופינינו אותם לבתי החולים ברחבי ירושלים".

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת אמר הערב "חייבים להחזיר את השקט לירושלים- כפי שאני אומר כבר חודשים, המצב בירושלים בלתי נסבל ויש לפעול באופן חד וברור כנגד כל תופעת אלימות המתקיימת בעיר. היום ברור יותר מתמיד כי יש להכניס את כוחות המשטרה אל תוך השכונות הערביות בהן יש הפרות סדר, להציב אותם בנקודות שולטות, בפריסה גדולה ובמערך כוחות משמעותי. לבקשתי הנחה ראש הממשלה לתגבר את המשטרה על מנת שתוכל לפעול ולהווציא לפועל תכנית פעולה מבצעית שגיבשה לטיפול במהומות, הכוללת תוספת כוח אדם ויחידות מיוחדות, שימוש באמצעים טכנולוגיים והגברת המודיעין.אני אמשיך לעמוד על המשמר ולא אשקוט עד שהביטחון ישוב לירושלים".

מנכ"ל סיטיפס הרכבת הקלה, ירון רביד: "אני משתתף בצערה של המשפחה על מותה של התינוקת, ומאחל לכל הפצועים רפואה שלמה והחלמה מהירה. הרכבת הקלה היא חלק בלתי נפרד מהחיים בירושלים, כך גם באירועים כאלה. אנחנו נמשיך ונפעל, בתיאום עם המשטרה והעירייה, כדי ששיגרת החיים של תושבי ירושלים תתנהל כסידרה, כפי שגם עשינו לכל אורך השבועות האחרונים. לצורך כך צוותים שלנו פועלים להחזרת השירות באופן מלא לכל אורך הקו בהקדם. אני מחזק את ידי השוטרים בירושלים שכבר תקופה ארוכה פועלים מסביב לשעון כנגד מי שמנסים להתסיס ולחבל".

בתגובה לפיגוע הדריסה בירושלים אומר ח"כ ואל"מ במיל מוטי יוגב: "פורעים ערבים הרימו ראש בירושלים גם כתוצאה ממדיניות של טעות המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל. מדיניות שמכילה אבנים על יהודים, מובילה לבקבוקי תבערה וירי זיקוקים בכינון ישיר. מדיניות שאינה פועלת ויוזמת לעצור את זריקת בקבוקי התבערה והזיקוקים, מעודדת את הפורעים ומובילה לפיגועי דריסה וירי. על השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה לא רק להקצות כוחות וכוחות מיוחדים בירושלים ובהקשר זה להסכים גם למוכנות צה"ל לסייע בכוחות מיוחדים תחת פיקוד משטרת ישראל. על השר לביטחון פנים והמפכ"ל לאשר מדיניות הפעלה רחבה הרבה יותר למפקדים ולכוחות המשטרה אשר בשטח, להציב את המפקדים הטובים ביותר בשטח מזרח ירושלים, ובעיקר, לגבות אותם מפעילותם, למגר ולהכריע את הטרור בירושלים, להשיב את הביטחון לכל תושבי העיר."
 
השר אורי אריאל בתגובה לפיגוע אמר: " האלימות בירושלים הגיעה היום לשיא. המציאות בחודשים האחרונים של אירועי האלימות חוזרים ונשנים בירושלים על ידי בני מיעוטים חייבת להיפסק. זה התחיל מזריקות אבנים ובקבוקי תבערה והמשיך להדרדר, והיום לצערנו דם יהודי נשפך. אני דורש מראש הממשלה ומהשר לביטחון פנים לפעול בתקיפות נגד מי שפוגע באזרחי ישראל, ולתגבר את הכוחות בירושלים לטפל בצורה קשה ביותר בהידרדרות הביטחון בעיר הבירה".

ח"כ אלי ישי: "במשך תקופה ארוכה אזרחי ירושלים עומדים חסרי אונים כבני ערובה אל מול התחזקותם באין מפריע של המתפרעים הערבים. מחבל הוא מחבל, בין אם הוא זורק אבן ובין אם מחזיק נשק, דין משותף לשניהם ויש לפעול נגדם באותה הנחישות. הריסת בתי מחבלים מחוייבת המציאות כדי ליצור הרתעה בעתיד".
בתוך כך עשרות רעולי פנים מיידים אבנים לעבר כוחות משטרה בסילוואן ועיסוויה. מתבצע שימוש באמצעים לפיזורם. מהמשטרה נמסר כי אין נפגעים.

בנוסף, ידויי אבנים לעבר רכב בכביש 20 בבית חנינה. נגרם נזק לרכב. נהג הרכב נפצע קל בידו, מתבצעות סריקות לאיתור חשודים. 
 
תמונה ראשית: עוזי פלמוטר מד"א תמונה בגןף הכתבה- זק"א

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה