מגילת השואה



לוח השנה היהודי סייע מאז ומעולם לגבש את הזיכרון ההיסטורי המשותף של הקהילה היהודית ולאחדה סביב מאורעות ונקודות ציון היסטוריים. אובדן זכר השואה מאיים על הזיכרון ההיסטורי של העם היהודי כולו. מגילת השואה היא טקסט ליטורגי ראשון מסוגו, המיועד לקריאה בציבור ביום השואה בבתי כנסת, מתנ"סים ומוסדות חינוך

מגילת השואה, הייחודית ליום השואה, בהוצאת מכון שכטר למדעי היהדות וכנסת רבנים העולמית הועלתה השנה לראשונה לאינטרנט והיא זמינה להורדה מכל מקום בעולם בחמש שפות שונות.
המגילה מורכבת מששה פרקים כנגד ששת המיליונים ובהם מתוארים ייחודיות השואה, החיים בגטו ובמחנה הריכוז ועוד. במהלך השנים מאז יצאה לראשונה התקבלו במכון שכטר למדעי היהדות פניות רבות מקהילות יהודיות בארץ ובעולם להעלות את מגילת השואה, המיועדת לקריאה ביום הזיכרון לשואה, לאינטרנט על מנת לאחד את הקהילות השונות סביב טקסט אחד, לזכר הקורבנות והניצולים.  

עם היעלמותם של ניצולים בשר ודם מחד, והתרבותם של מכחישי שואה מנגד, אובדן זכר השואה מאיים על הזיכרון ההיסטורי של העם היהודי כולו. מגילת השואה, מאת אביגדור שנאן ובעריכת דוד גולינקין ובן-ציון שיים, מיועדת לקריאה בציבור ביום השואה בבתי כנסת, מתנ"סים ומוסדות חינוך.                                                                                                           המגילה זמינה בחינם באינטרנט בחמש שפות: עברית, עברית-אנגלית, עברית-צרפתית, עברית-ספרדית ועברית-רוסית.

נשיא מכון שטר למדעי היהדות הרב פרופ' דוד גולינקין בירך על היוזמה וציין כי מטרתה של המגילה היא "לשמש כלי דתי וחברתי משמעותי להנציח את השואה לדורי דורות, המגילה נכתבה על מנת שישתמשו בה ברחבי העולם ביום השואה, זיכרון של אירוע היסטורי דרך עיגונו בפולחן דתי הוא דרכה של הדת היהודית מאד ומתמיד". במגילה ששה פרקים כנגד ששת המיליונים, המתארים עדויות וזיכרונות של ניצולים ועדים למעשי התופת והאימה של הנאצים ומוקדשים לייחודיות השואה, מחנה העבודה, הגטו, מחנה הריכוז, קינה על השואה ושארית הפליטה. היא כוללת שלושה מבואות, שירים, תפילות וקדיש יתום וכתובה בעברית מודרנית, המתובלת בלשון מקרא ולשון חז"ל.

פרופ' גולינקין הוסיף כי "הניצולים נעלמים ואיתם העדות החיה. זהו הזמן לקבוע את דפוסי ההנצחה כשעדיין יש קשר חי לניצולים".

המגילה זמינה להורדה וקריאה בקישור הבא:

האתר באנגלית: http://www.schechter.edu/book.aspx?ID=65

האתר בעברית: http://www.schechter.ac.il/

עבור מוסדות חינוך ובתי כנסת מכון שכטר ממליץ לרכוש את המגילה בכריכה קשה. יצירת קשר בכתובת הבאה: [email protected]

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה