די לסטריאוטיפ: פרויקט של דוקטורנטית מהאוניברסיטה העברית מנפץ סטריאוטיפים מגדריים כדי לעודד תלמידות תיכון ללמוד מגמות מדעיות



מאז ומתמיד תחומי לימוד מדעיים דוגמת מתמטיקה ופיסיקה נתפסו על ידי החברה בתור מקצועות גבריים. כך נוצר מצב שבו ילדות המוכשרות בתחומים אלו אינן מאפשרות לעצמן להיחשף או שאינן נחשפות מספיק לתחומים המדעיים המקוטלגים בתור "גבריים" ובכך לא ממצות את כשרונן. כעת פרויקט מיוחד בהובלת דוקטורנטיות צעירות מהאוניברסיטה העברית שהחל לרוץ בחטיבות ביניים ובתיכונים בירושלים פועל לשנות את מציאות זו.

במסגרת הפרויקט הנקרא "מכנה משותף", מעבירות הדוקטורנטיות בפני תלמידות כיתות ט' ו-י' סדנאות להעלאת מודעות לסטריאוטיפיים מגדריים ולאופן שבו הם משפיעים על החלטותיהן, וזאת במטרה להפחית את רתיעתן ממקצועות מדעיים ולעודד אותן לבחור ללמוד מגמות מדעיות ומתמטיקה מורחב .
במקביל, מועברות במסגרת הפרויקט גם סדנה מקבילה לתלמידים בנים העוסקת בהתמודדות עם סטריאוטיפים מגדריים שיכולים לפגוע בבנים. במהלך הסדנאות מנהלות הדוקטורנטיות דיון עם התלמידות על הבניות חברתיות ושיקופן בתרבות הפופולארית ועל תפקידי מגדר וסטריאוטיפים מגדריים בחברה. בנוסף מוצגות לתלמידות דמויות מופת נשיות בהיסטוריה של המדע. "נשים מקבלות ללא הרף ומגיל צעיר מאוד מסרים חברתיים שהן פחות טובות בתחומים מסוימים והמסרים הללו מוטמעים בהן. כתוצאה מכך הן מרחיקות את עצמן מתחומים שהחברה החליטה שהם יותר מתאימים לגברים", אומרת מייסדת הפרויקט גלית אגמון, דוקטורנטית לחישוביות עצבית באוניברסיטה העברית. "פרויקט מכנה משותף נועד להטמיע  בקרב בנות בגיל צעיר כי כל אחד מסוגל להגשים את עצמו בכל תחום שהוא ללא גדרות של מין או מגדר".   

בחודשיים האחרונים נערכו סדנאות של מכנה משותף בתיכון לידה, בתיכון בויאר, בתיכון סליגסברג ובתיכונים נוספים בירושלים ובשבועות הקרובים ייערכו סדנאות נוספות בתיכונים מחוץ לעיר. באשר לסדנאות שהתקיימו עד כה סיפרה אגמון: "בשיחות שערכנו עם הבנות בשני התיכונים, הן ניסו להצדיק את הפער הקיים בין מספר הבנים הלומדים מקצועות מדעיים למספר הבנות באמצעים שונים המתכחשים לקיומה של אפליה או הבניה חברתית, למשל באמצעות הטיעון לפיו קיימים הבדלים מולדים בין נשים לגברים. הן לא חשות שיש אפליה או נורמה חברתית שמכווינה אותן למקצועות הלא- מדעיים וגם אם הן חשות שיש כזו אפליה, חלקן מעדיפות להדחיק אותה או להביע חוסר ביטחון בהתאמתן למקצועות מדעיים". 
עוד אומרת אגמון: "אנחנו בצוות הפרויקט לא מתיימרות להאמין שסדנה בת כמה שעות תשנה לתלמידות מקצה לקצה את תפיסת העולם, אבל אנחנו כן רוצות קודם כל להעלות להן למודעות כי אמונות סטריאוטיפיות משפיעות על הבחירות שלהן, ולהטמיע בהן את האמונה שהן לא צריכות לחשוש ממה שהסביבה אומרת להן ועליהן. אנחנו רוצות לגרום להן להבין שהן צריכות להאמין בעצמן". מלבד סדנאות העצמה לבנות, מציע הפרויקט גם סדנה מקבילה לבנים שנבנתה על ידי סטודנטים לתארים מתקדמים מהאוניברסיטה שהצטרפו גם הם לצוות של "מכנה משותף". הסדנה נועדה לעודד בנים להתבטא גם בתחומים הנחשבים מסורתית "נשיים" דוגמת מקצועות לימוד הומאניים, ובנוסף להעלות את המודעות שלהם ליחס שהם מעניקים לבנות המין השני.  "אנחנו מעוניינים להרחיב את פרויקט מכנה משותף עד כמה שניתן", מסכמת אגמון אשר משתתפת  בתכנית הופמן המעודדת תלמידי דוקטורט מצטיינים מהאוניברסיטה העברית למלא תפקידי מנהיגות ואחריות בישראל. "יש לנו צוות איכותי של סטודנטיות וסטודנטים שפועל בהתנדבות ומתוך תחושת שליחות. חשוב שהאוניברסיטה תסלול את הדרך לשוויון מגדרי ותהווה מודל ונושאת לפיד לשינוי חברתי". לצד אגמון מובילים את הפרויקט טלי שרים ואסף ברסקה מהמחלקה נוירופסיכולוגיה, עדן גרבר מהמחלקה לחישוביות עצבית ונעם גבריאלי מהחוג לסוציולוגיה.  
 
תמונה: באדיבות דוברות האוניברסיטה העברית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה