חדש במוזיאון ישראל בית על העץ



מי מאתנו לא חלם בילדותו להקים בית עץ משלו, שבו יוכל לבלות ולהשקיף מגבוה על סביבתו?
פנטזיית הילדות האולטימטיבית הזו קיבלה ביטוי רב-השראה בחצר המשחקים החדשה שהוקמה ברחבת אגף הנוער של מוזיאון ישראל

חצר משחקים חדשה, סביב עץ אורן תמיר, הוקמה ברחבת אגף הנוער של מוזיאון ישראל ובלבה בית עץ, שעיצובו משלב בין שפת המוזיאון המוקפדת לפנטזיית הילדות הקלאסית.

הילדים מוזמנים לטפס על בית העץ, ולהשקיף על סביבת המוזיאון ועל המבקרים בו במרכז הרחבה.

מבעד לזגוגית החלון רחב הידיים של בית העץ, יכולים הילדים להשקיף על סביבתם ועל הקהל הרחב  המגיע למוזיאון. בכך מהווה בית העץ מעין מקום מפלט קסום, מנותק מהקרקע ומעולם המבוגרים שלמטה, המציע זווית ראייה חדשה על המוזיאון ועל סביבתו.
 
רחבת אגף הנוער של מוזיאון ישראל נמצאת במיקום מרכזי, ומושכת אליה משפחות ומבקרים רבים המוצאים בה מקום למנוחה ולמשחק. זוהי גם נקודת היציאה לסיורים מודרכים במוזיאון, ומאות קבוצות מבקרים נאספות בה מדי שבוע.

במסגרת שיפוץ הרחבה צופו 150 המטרים הרבועים שלה בקורות עץ ובמשטחי גומי למשחק ולמנוחה. גרם מדרגות מוביל אל בית העץ, אשר במרכזו עומד עץ האורן העבות. הבית עצמו עשוי מקורות של עץ איפיאה כבד אך הוא מעניק תחושה נעימה וקלה.

את האווירה המיוחדת, המשלבת בין אמנות לילדוּת, משלימים "גבעות" הגומי רך שעל הרחבה, המתחקות אחר קווי המתאר של קרקע טבעית, וכן רשת חבלים, המגנה על גזע עץ האורן ומזכירה בצורתה ערסל מתוח.

לדברי אדריכליות הפרויקט, דבורה ורשבסקי ויפעת פינקלמן, "תנאי השטח וגזעו ושורשיו הסבוכים והרגישים של עץ האורן זימנו לנו אתגרים רבים ותבעו פתרונות אדריכליים יצירתיים במיוחד. בית העץ הוא מבנה קונזולי (זיזי) הנשען על מספר עמודים מינימלי, ותלוי ממסגרת פלדה היקפית. כמו בייצור חי, שלד פלדה זה מגדיר את סטרוקטורת המבנה ונושא את המעטפת שלו וכך  מצליח לייצר חוויה חללית מגוונת הכוללת מקום התכנסות למשחק, למנוחה ולהתבוננות ".

הקמת הבית על העץ זימנה לא מעט אתגרים. מאחורי המבנה הקליל, אשר נדמה כי הוא מרחף באוויר, עומדת קונסטרוקציה מורכבת, אשר לצורך הקמתה נדרש המוזיאון להתחשב בתנאי השטח הקשים (קרקע סלעית מצד אחד ושורשי עץ עמוקים בהם אסור היה לפגוע מצד שני). התוצאה הסופית היא מבנה ייחודי במינו, המצליח לשלב בין יצירת אמנות למתקן משחקים לילדים.

 

תמונה: באדיבות מוזיאון ישראל 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה