"בתים מבפנים – ירושלים"



אירוע האדריכלות הגדול בישראל יתקיים זו השנה השמינית במסגרתו ייערכו מאות סיורים לקהל הרחב
18-19-20 בספטמבר 2014. הכניסה חופשית

הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים – ירושלים", הנערך ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, ועיריית ירושלים, יתקיים זאת השנה השמינית ברציפות ויכלול תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. מלבד סיורים בדירות מגורים מרתקות, יתקיימו גם סיורים בנושאים שונים ובמקומות בלתי שגרתיים.

בין עשרות המבנים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים, ניתן למצוא בתים פרטיים, מבנים היסטוריים ואתרים מקודשים. בנוסף, יתקיימו מגוון פעילויות שונות: סיור שיתחקה אחר הסימנים, הסמלים והכתובות החקוקים על קירות ואבנים בעיר; סיור בעקבות כתובות וציורי גרפיטי בעיר; סיור לילי שיחשוף את חיי הלילה השוקקים של רחובות מרכז העיר וסמטאות שוק מחנה יהודה; מפגש שיציג את פרויקט "מיזוג אוויר פתוח בכיכר ג`נרלי" הכולל מושבים ומתזים המשחררים רסס מים מצנן; סיורים במרכז האמנות העירוני החדש "ביתא"; סיור בתערוכה "ירושלים: גיליון רפואי" במצודת מגדל דוד המתארת את דברי ימי ירושלים מנקודת המבט של הרפואה והאמונה; וסדנה מעשית שמטרתה יצירת תצלום אוויר קהילתי של האזור המוכר כ"וואדי האסבסטונים" לקראת הפיכתו לפארק רובעי.

במהלך סוף השבוע המתקיים בסימן עידוד תיירות פנים, מגוון רחב של בתי מלון בירושלים יעניקו לילה שני ב-50% הנחה, או ארוחת ערב חינם בהזמנת שני לילות. 

לדבריה של אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים: "לפרויקט יש פוטנציאל גדול לשוק הבינלאומי. בשנים האחרונות אנו מגלים גידול של תיירות נישה שמתעניינת בתרבות ואדריכלות בעיקר ממדינות מערב אירופה, וירושלים נותנת מענה לצמיחת שווקים חדשים לעיר".

"בתים מבפנים", הינו חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide יחד עם ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד. חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

בין הסיורים שייערכו השנה לראשונה:

דירה ברובע היהודי - בית פתוח בדירת אירוח קטנה ומפתיעה ברובע היהודי שבמהלך שיפוצה נחשף בה חלל תת קרקעי – מפלס קדום של רחוב מימי בית שני ובו שוקת חצובה בסלע. החלל שחובר לדירה בגרם מדרגות משמש כיום כחדר שינה ופינת ישיבה ומאוורר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. הזדמנות לגלות שוב את המהות הארכיאולוגית של ירושלים, הפעם בבית פרטי.

שבת אחים / בית חולים סנדרצקי- סיור מודרך באחד הבתים הראשונים שנבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה המשמש כיום את עמותת שֶבֶת אחים. הבית נבנה על ידי הכנסייה הסורית ככל הנראה ב-1850, ובשנת 1872 נרכש על ידי כירורג גרמני בשם מקס סנדרצקי– רופא ילדים בפטיסט שעלה לארץ הקודש כדי לסייע לילדים מקומיים. כך הפך המבנה לבית החולים הראשון לילדים במזרח התיכון והשלישי בעולם. בבית החולים סנדרצקי טופלו ילדים בני כל הדתות ללא תשלום והוא מומן מתרומות. את הסיורים ידריכו ג'ונתן מיילס, מייסד עמותת שבת אחים ומנהלה ופרופ' רפאל יודסין, מנהל מחלקת כירורגיה ילדים בבית החולים הדסה. בסיורים יסופר גם סיפורה של עמותת שבת אחים הפועלת בבית כיום ומסייעת לילדים חולי לב מסוריה, מעיראק ומעזה לעבור ניתוחים בבתי חולים בישראל במסגרת פרויקט הומניטרי מיוחד.

אני קיר פוליטי- מתי, אם בכלל, התבוננתם בתשומת לב בכתובת או בציור שרוססו על קיר ברחוב? רובנו מסננים את המידע הזה כ"רעש" רחוב, אבל בסיורים שיובילו אמני הגרפיטי מצוות גרפיטיול, תוענק להם תשומת לב מלאה וייעשה ניסיון לחקור את המופעים הירושלמים של סגנון האמנות האורבני שנפוץ היום כמעט בכל עיר גדולה בעולם. דרך הכתובות והציורים ייחשפו מתחים בין קבוצות שונות בעיר, תחומי העניין שלהן והמציאות בעיר הקודש דרך משקפיים אקטיביסטיים; ויעלו לדיון נושאים כגון גבולות היצירה וחופש הביטוי.

שכונות מבפנים- סיור בשלוש שכונות ירושלמיות ותיקות שיכלול ביקורים בבתים אופייניים. הסיור ייצא משכונת מזכרת משה בנחלאות, יעבור דרך השוק לשכונות שוק מחנה יהודה, יסתיים במקור ברוך ויתייחס לתהליכי ההתפתחות שעברו משכונות חצר מסוגרות בתקופה העותמאנית לבנייה מתוכננת של רחובות שתי וערב בתקופה הבריטית עד ימינו.

בית הכנסת עדס- חשיפה ראשונה לקהל של יצירת בצלאל הגדולה והמוקדמת בבית הכנסת עדס לאחר סיום עבודות השימור והשחזור במקום. בית הכנסת הוקם בשנת 1901 על ידי קהילת ארם צובא, היא חאלב שבסוריה. רהיטיו הם בעלי פיתוחי עץ ומשובצים בצדף כמו גם ארון הקודש שיובא מסוריה, וב-1913 עוטרו קירותיו בציור קיר מעשה ידי אמן בצלאל יעקב שטרק. לאחרונה הסתיים פרויקט שחזורם ושיקומם של הציורים שבמסגרתו נחשפו גם ציורי תקרה ושופצו רהיטי העץ.

בית משפחת קסלסי לוי- ביקור בבית שתכננה האדריכלית שהם קסלסי עבור משפחתה, בית מגורים עדכני ומינימליסטי, מוצף אור ופתוח אל נופו הפסטורלי של הגן הבוטני. הבית שומר על תחושת הצניעות של שכונת נווה שאנן הוותיקה, בין היתר בזכות חומרי הגמר שלו: אבן, בטון, ברזל ועץ, ובה בעת מדגים את פוטנציאל ההתחדשות וההרחבה של בתיה הדו קומתיים המקוריים של השכונה.

חצר השוק- הצצה לפרויקט יזמי שנרקם לאורך עשרות שנים, ושבנייתו כללה שחזור של בניין ירושלמי אופייני לנחלאות (כמה בתים הבנויים סביב חצר משותפת ובור מים), שימור של חלקים גדולים ממנו ותוספת בנייה. בסיורים בהדרכת האדריכל והיזם של הפרויקט, דוד סופר, יסופר סיפורו של המבנה ויוצג תהליך היזמות שהצטיין בהתמדה ובחזון. הבניין המקורי נבנה ב-1886 על ידי הקרן להנצחת הברון משה מונטיפיורי כחלק ממאמץ לבנות שכונות יהודיות חדשות מחוץ לחומות העיר העתיקה וכיום משמש המבנה כמלון דירות.

מוסקוביה (המנזר הפרובסלבי גורני)- סיור בהדרכת פנינה עין מור מאגדת עין כרם בתחומי הכפר הרוסי גורנינסקי הידוע בשמו הערבי מוסקוביה. הכפר הוקם בסוף המאה

ה-19 כמתחם לצליינים לצד המקומות הקדושים בעין כרם והוא כולל שלוש כנסיות: כנסייה גדולה בסגנון פרובוסלבי בעלת כיפות בצל מוזהבות (שבנייתה הושלמה ב-2004), כנסייה קטנה וכנסייה נוספת בתוך מערה. עוד בכפר מגורי נזירות, בית הארחה לצליינים ובית קברות. בעבר התגוררו במקום יותר מ-100 נזירות והוא התנהל ככפר רוסי זעיר עם משק חי וגידולי שדה. בסיור יסופר סיפורו של המקום היושב על המדרון עוצר הנשימה של עין כרם ותוצג התוכנית להקמת גשר עבור הרכבת הקלה סמוך מאוד לכפר, המאיימת על אופיו, וכן אלטרנטיבות תכנוניות שיאפשרו לנזירות להמשיך בחייהן המסתגרים.

הנסתר והגלוי מתחת לשער יפו- מפגש עם האמן רן מורין והצצה לפרויקט הגן הארכיאולוגי שער יפו שתכנן מתחת לשער יפו ושנמצא בשלבי ביצוע אחרונים של שלב א'. במפגש יסופר סיור חשיפתו של האתר במסגרת חפירות ארכיאולוגיות שערכה רשות העתיקות בין השנים 1989 ו-1995 כהכנה לפרויקט ממילא, והממצאים המרשימים שהתגלו בו, בהם: קטע מאמת מים עתיקה שהייתה פעילה עד המאה ה-20, בית מרחץ ורחובות מסחריים מהתקופה הביזנטית וקטע מחומת העיר מהתקופה האיובית (המאה ה-13) שקדמה לחומה העותמאנית הקיימת עד היום. לאחר חשיפתו נזנח המקום ונקבר מתחת לחניונים וכבישים מודרניים. מטרת הפרויקט היא לשמר את הממצאים הארכיאולוגיים, להנגישם לציבור ולשלב את האתר במתחם ממילא ובשער יפו כתצוגה היסטורית בכניסה לעיר העתיקה.

מאחורי הקלעים של בית החולים שערי צדק- הזדמנות נדירה לסייר בחלקים הנסתרים של בית החולים ולגלות את מערכות התפעול המורכבות המשמשות את המרכז הרפואי: מרכז החום-קור המתפעל את מערכות מיזוג האוויר והמים בבית החולים, מרכז האספקה הסטרילית שבו מכינים כלים סטריליים ל-25 אלף ניתוחים בשנה, המרכזייה שבה עונים לכ-5,000 שיחות ביום וקובעים כ-200 אלף תורים בשנה, חדר החשמל הממוחשב שממנו מגיעה אספקת החשמל לכל יחידות בית החולים ומערכת ההיערכות לפיגוע לא קונבנציונלי ועוד.

מכון ון ליר והאקדמיה על שם פולונסקי- סיור עם האדריכלית ברכה חיטיון, מתכננת תוכנית הבינוי החדשה של מתחם ון ליר ואדריכלית מבנה האקדמיה על שם פולונסקי, שייפתח בהרצאה קצרה על הפרויקט זוכה תחרות אדריכלית משנת 2008. בהרצאה ובסיורים יוצגו תוכנית הבינוי החדשה והמבנה הבנוי בסגנון עכשווי ובשיטות הבנייה מתקדמות ומצליח להשתלב באופן הרמוני במערך הבניינים הקודם.

הסיורים והביקורים הינם ללא תשלום, חלק מהאירועים דורשים הרשמה מוקדמת המתבצעת באתר: www.batim-jerusalem.org

מייסד ואוצר: אדריכל אלון בן-נון, מייסדת ומנהלת: אביבה לוינסון

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה